Kamermeerderheid wil nieuw onderzoekDure boortunnel hsl alsnog ter discussieVan onze redactie politiek DEN HAAG Een kamermeerderheid van VVD, CDA, SP, RPF en SGP wil dat het kabinet laat onderzoeken of een goedkopere aanleg van de hsl-tunnel door het Groene Hart mogelijk is. Door de tunnel niet met de moderne boortechniek aan te leggen maar te graven, zou ongeveer 500 van de in totaal 900 miljoen gulden bespaard kunnen worden. Tijdens het debat tussen de Tweede Kamer en het kabinet over het Meerjarenprogramma voor Infrastructuur en Transport 1998-2010 (MIT) botsten de voorstanders van hernieuwd onderzoek naar kostenbesparing met een minderheid van PvdA, D66 en GroenLinks en ook met minister Netelenbos van verkeer en waterstaat. De tegenstanders vrezen dat een dergelijk onderzoek aanleg van de hsl met ten minste een jaar zal vertragen. PvdA-woordvoerder Van Heemst maakte zich tijdens het kamerdebat gisteren erg boos op coalitiefractie VVD, die tijdens de onderhandelingen over het regeerakkoord van paars II nog toezegde dat zij de hsl-tunnel niet opnieuw ter discussie zou stellen. Maar VVD-kamerlid Verbugt hield gisteren vol dat een besparing van maar liefst 500 miljoen haar de discussie waard is. Vandaag overlegt Verbugt met haar fractie of de VVD een motie van het CDA aan een meerderheid zal helpen. In dat geval dwingt de Kamer de regering ertoe het onderzoek naar de kostenbesparing in te stellen. De Kamer zal aanstaande donderdag over de motie stemmen. Trukendoos Diverse fracties, het CDA voorop, laakten de wijze waarop minister Netelenbos in het oorspronkelijke MIT van enkele maanden geleden tal van regionale bestuurders voor het hoofd stootte en tal van convenanten negeerde, om pas daarna adequate afspraken te maken over de aanpak van knelpunten in de weginfrastructuur. CDA-woordvoerder Leers zag tijdens de hele procedure een geopende trukendoos van Netelenbos. PvdA en D66 herhaalden gisteren hun twijfels over de hardheid van de 2,3 miljard gulden die Netelenbos in het aangepaste MIT toevoegt aan het wegenbudget. De minister erkende dat niet bij voorbaat vaststaat dat het allemaal lukt. In dat geval zal het toegezegde geld toch pas later komen. Hete hangijzers zoals de A73 (Limburg), de A50 (Brabant), de N35 (Overijssel) en de N57 (Zeeland) zullen echter niet meer ter discussie staan, aldus Netelenbos. Een ruime kamermeerderheid is voor het versneld aanleggen van de tweede Coentunnel, waarvan Netelenbos de eventuele aanleg heeft uitgesteld tot na 2010. Vooral VVD en CDA vinden dat de Amsterdamse tunnel er veel eerder moet komen. Minister Netelenbos heeft echter geen geld meer voor het project. De tunnel moet helemaal privaat worden gefinancierd. Als dat niet lukt, gaat het niet door, meldde zij de Kamer, die tegen tolheffing is, maar een tunnel met betaalstroken wel ziet zitten. Noord-zuidlijn Van de noord-zuidlijn in Amsterdam is het grootste deel van de Tweede Kamer veel minder gecharmeerd. VVD, CDA, SP, RPF en SGP plaatsen grote vraagtekens bij de metrolijn door het hart van de stad. De financiële risico's zouden te groot zijn en bovendien twijfelen ze aan het nut van de verbinding. SGP-woordvoerder Van den Berg (hij sprak mede namens de RPF) vreest dat de noord-zuidlijn alternatieve openbaarvervoersverbindingen op hetzelfde traject kannibaliseert. Met de 1,8 miljard gulden die nu voor de noord-zuidlijn is uitgetrokken zijn zeker effectievere bestedingen in het OV te doen, aldus Van den Berg. Minister Netelenbos vindt echter dat Amsterdam voor volwaardig openbaar vervoer niet zonder de ondergrondse verbinding kan. Zij zal de aanleg doorzetten. Wel wil zij nog een keer met de Kamer apart over de lijn praten, voordat ze het licht op groen zet. Fietsenstallingen Voor de aanpak van het tekort aan fietsenstallingen op stations moet veel meer geld worden vrijgemaakt dan in het MIT gebeurt, vindt de Tweede Kamer. PvdA en GroenLinks stelden gisteren voor het MIT op dit punt via een amendement aan te passen. Ook D66-woordvoerder Giskes en SGP/RPF-woordvoerder Van den Berg hielden gisteren een pleidooi voor extra inzet voor meer fietsenstallingen, zodat het amendement op een kamermeerderheid kan rekenen. |