Lobby voor verbreding vervoersader gaat onverminderd door
Steeds langzamer kruipen op A12Door W. G. Hulsman EDE Kwart voor zeven 's morgens, bij knooppunt Grijsoord en afslag Oosterbeek. Een lang lint van auto's en vrachtwagens probeert vanuit de richting Arnhem over de A12 naar Ede-Veenendaal of verder richting Utrecht te komen. Echt lekker loopt het al niet meer. De afstand tot de voorganger is zo'n 10 meter, de snelheid schommelt rond de 90 kilometer per uur. Straks staat de wijzer op 0. Morgen nog iets vroeger weg, denken sommige bestuurders. Anderen berusten erin.
De vrachtwagens van Van Amerongen uit Barneveld, Van Ewijk Volumetransport en Frans Maas Transport gaan mee in de stroom, ze moeten wel. Hun vertrek voor dag en dauw levert nu weinig meer op. Voor de chauffeurs is de lol eraf, zoals ze zeggen en voorlopig is er nog geen verbetering in zicht. Ook de komende tien jaar zullen de files op het oostelijk deel van de A12 blijven bestaan. Tot 2010 komt er geen geld beschikbaar voor verbreding en aanpassing van de veel te smalle rijksweg tussen Utrecht en de Duitse grens, terwijl de weg in het ruimtelijk beleid naar verwachting als nationale corridor zal worden aangewezen. Ook de parallel lopende hogesnelheidslijn-oost moet wachten tot 2005. Alleen financiële meevallers kunnen nog wat redden voor de regio. Lipperland Obst- und Gemüsekonserven, een oude Oekraïense vrachtwagen, even later gevolgd door wagens uit Ankara, Turkije en Möbel Ekelhof aus Nordhorn. De A12 is niet alleen een Nederlandse maar ook een internationale achterlandverbinding. Duizenden tonnen lading gaan vanuit de mainports en de Randstad naar het Ruhrgebied, Duitsland en Oost-Europa en vice versa. Commercieel manager D.-J. Zwagerman van transporteur Malenstein uit Ede onderdeel van de Harry Vos-groep begrijpt dan ook niets van het uitstel. Absurd is het. Ze hebben ons een dikke worst voorgehouden en uiteindelijk krijgen we niets. Elke morgen rijden bij hem zo'n honderd vrachtauto's de poort uit met goederen voor binnen- en buitenland. De files en de slechte aansluiting op de A12 kosten hem veel, want zeker bij ons bedrijf geldt: tijd is geld. Verhuizen gaat Malenstein voorlopig niet. Het lobbyen gaat door, ook door de regionale bedrijvenkring. De economie in de Vallei-regio en rond Arnhem-Nijmegen doet het goed. Het vervoer over de A12 groeit mee, explosief zelfs. De afgelopen tien jaar nam de hoeveelheid verkeer op de vervoersader met ruim 70 procent toe. Gevolg: capaciteitstekort. Knelpunten Rijdend vanaf de Duitse grens ontstaan de eerste strubbelingen bij de afslag Zevenaar. Invoegend verkeer stremt het doorgaande. Een kleine 8 kilometer verderop loopt het aan de oostkant van Arnhem vast bij de IJsselbrug en bij knooppunt Velperbroek. Tot aan Ede-Veenendaal schommelt de snelheid van personenauto's grote stukken rond de 100 kilometer per uur. Na het 'veendorp' beginnen de echte problemen. Er staat een file van zoveel kilometer tussen Veenendaal en Maarsbergen, klinkt het door de radio. De kassier van de Esso-pomp tussen de op- en afrit bij Maarsbergen laat alle beslissingen van het kabinet over zich heenkomen. Voorlopig kan hij nog menig litertje verkopen aan de (file)rijders. Ze zijn op zoek naar een andere locatie voor ons, maar dat zal nu wel weer worden uitgesteld. Ook bij de afslagen Maarn, Driebergen-Zeist en Bunnik loopt het zoals op elke werkdag vast. Over de terugweg 's avonds kan bijna hetzelfde verhaal in omgekeerde volgorde verteld worden. Steeds meer automobilisten zoeken inmiddels naar alternatieve routes. Daardoor neemt ook de druk op de provinciale wegen toe. Moed houden De gemeenten langs het oostelijke deel van de A12 zijn teleurgesteld over het kabinetsvoorstel. Maar we blijven moed houden, zo reageert de Veenendaalse wethouder voor verkeer en vervoer, A. de Graaf. De Tweede Kamer moet nog beslissen en als er middelen over zijn, wordt dit project als een van de eerste genoemd. Samen met de bestuurders van Ede en Wageningen gaat hij de komende weken lobbyen bij kamerleden. Rijkswaterstaat heeft al een studie uitgevoerd naar de verbreding van de A12 tussen Veenendaal en Ede. Wij hopen dat dat plan alsnog kan doorgaan. Anders zit Veenendaal met een nieuwe rondweg die geen aansluiting heeft op het hoofdwegennet en buurgemeente Ede met een drukke A30 die niet doorloopt tot de A12. De Graaf volgt het nauwgezet, want de forensen kruipen steeds langzamer verder. Straks staan ze stil. |