Binnenland

Samenwerking met Arbo loont

Aanpak ziekteverzuim
bespaart bedrijven veel

AMSTERDAM – Als bedrijven actiever samenwerken met zorgverzekeraars en Arbo-diensten kunnen zij de kosten voor het ziekteverzuim onder hun personeel drastisch terugdringen. Bedrijven kunnen hierdoor jaarlijks tonnen besparen. Een intensief preventiebeleid bij Akzo resulteerde erin dat daar de instroom in de wao sinds 1993 gehalveerd is.

Elke maand dat een werknemer (met een brutojaarsalaris van 60.000 gulden) ziek is, kost dat het bedrijf gemiddeld 10.000 gulden. In dit bedrag zitten onder meer de kosten voor doorbetaling van loon, die bedrijven sinds 1996 het eerste jaar van ziekte zelf moeten neertellen, en de vervanging. Blijft de werknemer een jaar ziek, dan loopt dat bedrag op tot 150.000, of de werkgever verzekerd is of niet.

Dat was de rekensom die directeur P. Tilanus van ArboNed gisteren maakte in de RAI in Amsterdam op het congres “De waarde van Gezondheid”. Een aantal bedrijven komt zelfs in problemen door de enorme kosten en premiestijgingen door het ziekteverzuim. Een zieke werknemer die arbeidsongeschikt raakt, kan een bedrijf uiteindelijk 200.000 tot 250.000 gulden per jaar kosten.

Van de werknemers die zich ziek melden, is 10 procent na drie weken nog niet beter. Van hen is 60 procent sneller weer aan het werk te krijgen door interventie. Op een arbeidsmarkt van zes miljoen mensen zijn dat 300.000 gevallen. Volgens Tilanus is de dienstverlening op zich bekend, maar ontbreekt nog steeds elke samenhang tussen de bedrijfsarts, verzekeraar, bedrijf en werknemer om tot echte interventie te komen.

Congresorganisator NVS Verzekeringen hield de honderden aanwezige bedrijven voor dat zij vooral zelf het heft in handen moeten nemen om ziekteverzuim terug te dringen, door samenwerking actief te zoeken.

Meer contact
Bedrijven moeten bedrijfsartsen actiever inschakelen bij preventie. En als een werknemer zich ziek meldt, moeten bedrijfsartsen meer contact hebben met de zorgverzekeraar over de behandeling. Want die verzekeraar kan zoeken naar een ziekenhuis waar een kortere wachtlijst bestaat voor de kwaal van de patiënt.

Dat dit bedrijven concreet veel kan opleveren, meldde directeur H. Feenstra van NVS Ziekenfonds. Zijn afdeling heeft de laatste twee jaar pakweg 130 keer bemiddeld voor wachtlijsten „en niet alleen voor werknemers, maar voor alle verzekerden. Er is geen voorkeursbehandeling en geen verdringing van anderen op een wachtlijst”, benadrukte Feenstra.

Resultaat is dat de wachttijd is teruggebracht van twintig naar gemiddeld vier weken. Zo kon hij door wachtlijstbemiddeling voor een bedrijf in drie maanden tijd 150.000 gulden besparen op arbeidsverzuim.