Netelenbos maakt ernst met moderne tol
Binnenkort eerste test rekeningrijden op A12Van onze politieke redactie DEN HAAG Half november begint op de A12 tussen Woerden en De Meern een proef met rekeningrijden. Vier combinaties van bedrijven en hun eigen testrijders doen mee. De bedrijven beginnen op 28 september met het plaatsen van de benodigde apparatuur langs en over de weg. Tussen half november en 1 februari wordt bekeken of het systeem werkt. Dat schrijft minister Netelenbos van verkeer in een brief aan de Tweede Kamer. In het regeerakkoord hebben de paarse partijen afgesproken dat rekeningrijden eerst wordt ingevoerd op snelwegen in de Randstad. Op de snelwegen tussen Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht moeten automobilisten in de ochtendspits vijf gulden per keer gaan betalen. Een soort tolheffing, waarbij betaling geschiedt door een in de auto ingebouwd elektronisch betaalsysteem of door kentekenregistratie. Doel is het aantal files terug te dringen. Het systeem moet in 2001 zijn ingevoerd. De test die de komende maanden wordt gehouden, blijft beperkt tot de A12, om de resultaten van de verschillende systemen beter met elkaar te kunnen vergelijken. Elk van de combinaties heeft haar eigen systeem. De systemen zullen 500 meter uit elkaar worden geplaatst. Achtereenvolgens rijdt de weggebruiker door het systeem van Q-free (combinatie van Micro-design uit Noorwegen, Brisa uit Portugal en de Twentse Kabelmaatschappij), dat van Bosch Telekom uit Duitsland en Philips Nederland, dat van Siemens Nederland en Saab Combitech (Zwitserland) en het systeem van de combinatie Alcatel CGA Transport uit Frankrijk en Nederland Haarlem. Na afloop van de eigen test van de deelnemende bedrijven wordt tussen 1 februari en 15 maart nog een proef gehouden met 400 vrijwilligers die geworven zullen worden onder de weggebruikers. Op grond van de resultaten zal in maart worden besloten welke twee consortia het systeem van rekeningrijden verder mogen ontwikkelen en welke twee afvallen. Uiteindelijk mag één leverancier het systeem gaan leveren. Simulaties Het rekeningrijden is eerder in de praktijk getest. Dat gebeurde in 1995 op de A555 in Duitsland. De testresultaten gaven toen aanleiding tot twijfel over de technische haalbaarheid van het rekeningrijden. Inmiddels heeft het ministerie van verkeer en waterstaat in samenwerking met de industrie een evaluatieproject achter de rug waarbij met computersimulaties een indruk verkregen kon worden van de huidige stand van de techniek, aldus Netelenbos in haar brief. De simulaties gaven aanleiding tot een systeemtest, waartoe het ministerie nu heeft besloten. |