Binnenland

Ook huisartsen betrokken bij onderzoek

AMC opent meldpunt
klachten Bijlmerramp

RIJSWIJK – Mensen die sinds de Bijlmerramp last hebben van hun gezondheid, kunnen vanaf vandaag met hun klachten terecht bij een telefonisch meldpunt. Het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam is op verzoek van minister Borst (Volksgezondheid) bezig met een inventarisatie.

Het meldpunt van het ministerie van volksgezondheid moet helpen alle klachten te inventariseren die mogelijk verband houden met de ramp met de El Al-Boeing op 4 oktober 1992. Een onderzoeksgroep van het AMC is verantwoordelijk voor het verwerken en analyseren van alle meldingen.

Mensen met klachten worden opgeroepen te bellen op werkdagen van 08.00 tot 22.00 uur naar het gratis telefoonnummer 0800-0230241. De lijn blijft open tot en met 31 juli.

Ook wie geen Nederlands spreekt, kan bellen. Zij kunnen hun klachten uiten in het Engels, Frans, Spaans, West-Afrikaans, Papiamento en Sranantongo.

In diverse dagbladen verschijnen advertenties met het telefoonnummer van het meldpunt. Ook in de Ghanaian Newsrunner, een blad voor Ghanezen in de Bijlmer, verschijnt een oproep.

Huisartsen
De onderzoeksgroep van het AMC benadert ook alle huisartsen in Amsterdam-Zuidoost met vragen over gezondheidsklachten die zij of hun patiënten in verband brengen met de ramp. In november verschijnt de eerste analyse van de gegevens die het meldpunt oplevert. De rapportage over het onderzoek onder huisartsen is twee maanden eerder gereed.

Het is afhankelijk van de resultaten of er een vervolgonderzoek komt, aldus een woordvoerder van het AMC. Als uit de klachten bijvoorbeeld een bepaald patroon naar voren komt, is dat aanleiding voor verder onderzoek. Zolang er geen echte duidelijkheid bestaat over de lading van het toestel, blijft vervolgonderzoek lastig.

Betrokkenen bij de Bijlmerramp uitten desondanks eerder al kritiek op de inventarisatie door het AMC en pleitten voor medisch onderzoek bij omwonenden en hulpverleners. De Stichting Visie stelde gisteren in reactie op de openstelling van het telefonische meldpunt, dat mensen verstoken blijven van medisch speurwerk naar hun klachten en mogelijk verband met bijvoorbeeld uraniumbesmetting. „Het antwoord zit niet in de telefoon, maar in de patiënt”, aldus de Stichting.