Binnenland

Rekenkamer wil dat school cijfers bewaart

„Te veel optimisme
over leerlingwezen”

DEN HAAG – De Algemene Rekenkamer denkt dat het ministerie van onderwijs te optimistisch is met zijn streven naar 17.000 extra arbeidsplaatsen voor leerlingen uit het leerlingwezen.

De rekenkamer noemt het onwaarschijnlijk dat er binnen drie jaar zo veel plaatsen zijn bijgekomen. Zij vindt ook dat de scholen de resultaten van het achterstandsbeleid beter moeten bijhouden.

Het ministerie stelde zich in 1996 een groei van 17.000 tot in totaal 114.000 leerwerkplekken ten doel. Er werd een nieuwe regeling ingevoerd waarbij werkgevers fiscale voordelen krijgen als ze mensen aannemen uit het leerlingwezen. Maar volgens de Algemene Rekenkamer werkt dit niet.

Oorzaak van de misrekening zou zijn dat niet is onderzocht of er een verband bestaat tussen fiscale voordeeltjes voor werkgevers en het aantal leerwerkplekken. De rekenkamer zegt dat werkgevers zich niet laten leiden door fiscale voordelen. Fiscale maatregelen zijn voor werkgevers amper aanleiding om te zorgen voor extra leerarbeidsplaatsen.

De ministers van onderwijs en sociale zaken zijn het niet eens met de bevindingen van de rekenkamer. Ze vinden de invoering van fiscale maatregelen gerechtvaardigd. Minister Ritzen van onderwijs zegt zelfs dat de nieuwe regeling in 1996 meteen al heeft geleid tot een stijging van het aantal leerlingen. De Algemene Rekenkamer meent echter dat dit niet te meten is.

Acherstandsbeleid
De rekenkamer vindt ook dat scholen cijfers moeten bijhouden over het effect van hun achterstandsbeleid. Veel middelbare scholieren met een handicap of een andere moedertaal krijgen bijles of huiswerkbegeleiding. Scholen zouden beter moeten registreren of die extra aandacht ook effect heeft.

Scholen zouden bijvoorbeeld het succes van hun achterstandsbeleid kunnen meten door rapportcijfers te registreren van alle leerlingen die extra lessen hebben gekregen. Ook zouden scholen het slagingspercentage van deze scholieren kunnen vastleggen en de voortijdige schooluitval onder deze groep bijhouden.

De rekenkamer vindt dat de minister zelfs sancties moeten bedenken voor scholen die de prestaties niet bijhouden. Minister Ritzen heeft zich in hoofdlijnen achter het rapport geschaard. Volgens het ministerie moeten scholen zich al meer voor hun beleid gaan verantwoorden bij de nieuwe kwaliteitswetgeving die in augustus van kracht wordt.