Nauwelijks nieuwe banenRegio Schiphol profiteert weinig van luchthavenALKMAAR Schiphol is van groot, maar slechts indirect belang voor de regio Noordwest-Holland. De groei van de luchthaven heeft zich de afgelopen jaren nauwelijks vertaald in nieuwe, direct bij Schiphol betrokken bedrijvigheid in het gebied. Dit blijkt uit onderzoek door de Rotterdamse Erasmus Universiteit in opdracht van de Economische Raad voor Noordwest-Holland, een samenwerkingsverband van de Kamer van Koophandel, drie gewesten en de gemeenten Alkmaar, Hoorn en Den Helder. De onderzoekers komen tot de conclusie dat alleen de bestaande al bij Schiphol betrokken activiteiten hebben geprofiteerd van de groei van de luchtvaart. De omvang ervan is echter minder groot dan op grond van de afstand tot de luchthaven mag worden verwacht. De economische ontwikkeling in het noordelijke deel van de Randstad en de groei van Schiphol hebben vooral geleid tot toename van het aantal inwoners ten zuiden van het Noordzeekanaal, blijkt uit het onderzoek. De hieruit voortkomende stijging van de consumptieve bestedingen heeft dan ook voornamelijk in dit gedeelte van de regio een stimulerende invloed op de economie. Wel is volgens het onderzoek de arbeidsmarkt in geheel Noordwest-Holland nauw verbonden met Schiphol. De Erasmus Universiteit schat dat de baan van circa 3 procent van de werkende beroepsbevolking direct aan Schiphol is gerelateerd. Het aantal op Schiphol werkzame inwoners van Noordwest-Holland stijgt bovendien. Overloop Noordwest-Holland ondervindt in de toekomst in economisch opzicht zeer gunstige effecten van zowel een concentratie van de groei op Schiphol als van groei op Schiphol in combinatie met een satellietluchthaven in de Noordzee. Deze varianten leiden tot een verdere concentratie van activiteiten in de Randstad. De ruimte daar is echter schaars, wat resulteert in een sterke overloop van bedrijven naar Noordwest-Holland. Dat leidt vermoedelijk ook tot een grotere vraag naar woningen in het gebied, aldus het onderzoek. Aanleg van een luchthaven in de Flevopolder of op de Maasvlakte heeft geen positieve effecten voor Noordwest-Holland. De toegevoegde waarde daarvan is vooral merkbaar in de betreffende regio's. |