Binnenland

Brabantse BBA gaat zelfstandig verder

Reorganisatie van
streekvervoer strandt

UTRECHT – De reorganisatie van Verenigd Streekvervoer Nederland (VSN, 17.000 werknemers) staat op losse schroeven. Oorzaak is het besluit van de Brabantse tak van het staatsbusbedrijf BBA om niet mee te doen aan de vorming van een nieuw busbedrijf voor Noord- en Zuid-Nederland.

VSN wil zich, onder politieke druk, opsplitsen. Eén bedrijf rijdt in West- en Midden-Nederland en heet vooralsnog VSN-1. Het tweede bedrijf, met de werknaam VSN-2, verzorgt het vervoer in de rest van het land.

De raad van commissarissen van BBA besloot gisteren tot zelfstandigheid. Ze kon dat doen omdat de VSN-holding slechts een minderheidsbelang heeft in het Brabantse vervoer. Bij alle andere busbedrijven is de VSN volledig de baas.

VSN gaat ondanks het „njet” uit Brabant onverstoorbaar door met de voorbereiding van de reorganisatie. Dat betekent oprichting van VSN-2 zonder BBA. De persdienst van de busgigant wist zelfs een positieve draai te geven aan het slechte bericht: „VSN is verheugd dat de BBA duidelijkheid heeft verschaft”. De woordvoerder moet tegelijkertijd toegeven dat „er wel degelijk wat aan de hand is”. Hij noemt het vertrek van de BBA een aderlating. „Dit was absoluut niet de wens van de raad van bestuur van VSN”.

Pessimistisch
Andere betrokkenen zijn ronduit pessimistisch over de kansen van VSN-2 nu de BBA niet meedoet. Volgens ondernemingsraden en vakbonden valt de basis voor het nieuwe busbedrijf voor Noord- en Zuid-Nederland weg. „VSN mag niet proberen met knip- en plakwerk alsnog de herstructurering vorm te geven”, aldus bestuurder T. de Jong van de CNV Bedrijvenbond. „Nu BBA wegvalt, vervallen de voordelen van die bundeling. Het kan niet zo zijn dat de noordelijke bedrijven alleen met het zuidelijke Hermes verdergaan”.

De ondernemingsraad van de Hanze Groep, die in Groningen en Drenthe buslijnen exploiteert, deelt die mening. „Wij vonden de indeling van VSN-2 toch al vreemd. Nu de BBA wegvalt –en dat is niet de eerste de beste– is de positie verzwakt”, aldus OR-secretaris B. de Jong.

De gezamenlijke ondernemingsraden van de noordelijke busbedrijven hebben zich al eerder uitgesproken voor één bedrijf in Groningen, Drenthe en Friesland. „Het besluit van BBA versterkt ons streven”, meent De Jong. De ondernemingsraden van de VSN-dochters in het noorden zoeken aansluiting bij de stadsvervoerder GVB in Groningen. Probleem is dat de GVB in handen is van de aartsrivaal van VSN: het particuliere Vancom.

De centrale ondernemingsraad van VSN vreest dat door het afhaken van de BBA de onzekerheid voor het personeel over de reorganisatie nog langer gaat duren. Secretaris P. Pont wijst erop dat de plannen al ver gevorderd waren. „Er zijn al tal van afspraken gemaakt”.

Zelfstandigheid
De belangrijkste reden voor de BBA om niet meer mee te doen, is het verlies van de gekoesterde zelfstandigheid. Bovendien vinden de commissarissen de fusiebesprekingen te lang duren, waardoor het nieuwe bedrijf niet op tijd klaar is voor de concurrentie. Overigens gaat de eigen reorganisatie binnen de BBA gewoon door. Daardoor verdwijnen arbeidsplaatsen.

BBA gaat, met een aandeel van tussen de 10 en 12 procent in de Nederlandse markt voor streekvervoer, alleen verder. De OR heeft daarvoor al eerder een scenario laten opstellen door KPMG. Daaruit blijkt dat onafhankelijkheid een reële optie is. Later kan het bedrijf op zoek naar een partner.

Het particuliere Vancom beziet de ontwikkelingen met belangstelling. Het wil al langer VSN-dochters kopen. „De zaken raken nu in een stroomversnelling”, glundert directeur K. Arends. VSN sluit verkoop overigens niet langer uit.