Binnenland

Trots van Stena Line
schendt 't aangezicht

Door R. Pasterkamp
HOEK VAN HOLLAND – De Discovery, de trots van Stena Line, ligt zwaar gehavend tegen de kade in Hoek van Holland. Het neusje is eraf. Gisternacht vond de grootste catamaran ter wereld zijn meerdere in een Noordzeegolf. Het schip is zeker een week uitgeschakeld. De schade loopt in de miljoenen.

Hij kan 75 kilometer per uur halen, steekt de Noordzee over in 3 uur en 40 minuten, kan in één keer 1500 passagiers meenemen, is 125 meter lang en 40 meter breed. Ruwe stormen zou het schip zeker overleven. „De Discovery is uitermate stabiel, ook bij extreem weer”, heette het bij de start. Een golf van 3,5 meter knakte gisteren echter de trots van Stena Line.

Het gebeurde midden op de Noordzee. De Discovery was zaterdagavond, door technische problemen, met een vertraging van dik 2,5 uur uit het Engelse Harwich vertrokken. De kapitein had bij vertrek zijn 900 passagiers al gewaarschuwd voor een onaangename reis. Toch kwam de enorme dreun onderweg als een volslagen verrassing. Het schip knalde keihard in een 3,5 meter hoge golf.

Alle passagiers uit het voorschip moesten naar achteren, omdat de voorste ramen het zouden kunnen begeven. Op eigen kracht voer de Discovery door naar Hoek van Holland. Daar kwam het schip om vier uur in de nacht aan. Door de klap liepen vijftig auto's, geparkeerd in de buik van de Discovery, schade op. Van de passagiers raakte niemand gewond. Ondanks het grote gat in de boeg is volgens de rederij geen druppel water het schip binnengedrongen. „Het weggeslagen stuk kunststof dient alleen voor de stroomlijn”, aldus een Stena-woordvoerder. „Vergelijk het met een spoiler bij een auto”.

Alleen
De Discovery kwam op 2 juni vorig jaar in de vaart. Hij verving de twee veerboten die jarenlang de dienst tussen Hoek van Holland en Harwich onderhielden. Bij Stena was men lovend: deze catamaran kon de slag met de tunnel makkelijk aan. De kracht van de Discovery blijkt nu meteen zijn zwakheid: hij is alleen.

De klap komt in een reeks van mankementen en ongemakken: motorstoring, stankoverlast, te hoge golfslag, zijvinnen die afbreken en dan gisteren uiteindelijk een voorspoiler van kunststof die tijdens zware zeegang wegslaat.

De Discovery is gebouwd door de Finse werf Finnyards in Rauma. Stena Line heeft zelf de nieuwe serie veerboten ontworpen. Behalve de Discovery varen al twee van dergelijke snelheidsmonsters op de Ierse Zee tussen Engeland en Ierland. Het zijn catamaranconstructies, waarbij het schip slechts aan de zijkanten een drijvend deel in het water heeft en de bodem van het middendeel ver boven de waterspiegel uitsteekt. Om voor een maximaal draagvermogen te zorgen zijn de schepen helemaal van aluminium gebouwd.

Wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht. Dit gezegde zal voor Stena zeker opgaan. Iedere dag dat het schip stilligt, kost de rederij tonnen. Geprobeerd wordt een van de catamarans uit de Ierse Zee naar Hoek te halen. Passagiers die voor deze week een reis hadden geboekt, kunnen via Calais reizen of hun geld terugkrijgen.