Binnenland

Evaluatie treinongeval bij Hoofddorp

Negeren rood sein veroorzaakte
botsing bij Hoofddorp

UTRECHT – De botsing tussen twee passagierstreinen bij Hoofddorp op 25 juli is veroorzaakt doordat een van de machinisten door een rood sein reed.

Onderzoek van Railned Spoorveiligheid heeft dat uitgewezen. Bij het ongeval raakten enkele reizigers lichtgewond. Volgens het onderzoek wilde de machinist met een lege passagierstrein van een zijspoor via een wissel het hoofdspoor richting Hoofddorp oprijden. Net voor de wissel reed hij door een rood sein, waarvoor hij had moeten stoppen.

Tegelijkertijd naderde uit de richting Leiden de sneltrein Den Haag-Amsterdam CS met ongeveer 25 mensen aan boord. De machinist van dit voertuig zag de andere trein van het zijspoor naar het hoofdspoor toerijden. Beide machinisten remden, maar konden niet op tijd stoppen. Op de wissel reden zij tegen elkaar.

De trein van het zijspoor ramde de andere trein in de flank. De schade aan het spoor en de treinen was groot. Het ongeval gebeurde rond drie uur.

De machinist die het sein miste, werd wellicht afgeleid. Volgens het onderzoek staat het rode sein dat werd gemist namelijk „op een plaats waar veel afleidende aspecten aanwezig zijn”. Gedoeld wordt op onder andere graffiti en bouwwerkzaamheden. Bovendien staat het waarschuwingslicht in een bocht, waardoor het over grotere afstand „niet optimaal” zichtbaar is.

Remweg
Railned gaat onderzoeken of technische aanpassingen ongevallen als deze kunnen voorkomen. Gedacht wordt aan het verder wegzetten van seinen bij wissels, zodat de remweg bij een eventuele vergissing langer wordt.

Een andere oplossing is het neerleggen van een tweede wissel. Als een trein dan door rood rijdt, zou het rijtuig niet naar het hoofdspoor worden geleid, maar rechtdoor over het zijspoor blijven rijden.