Binnenland 31 augustus 2000

„Moffenfolder
overschrijdt grens
van toelaatbare”

AMSTERDAM – De Reclame Code Commissie (RCC) heeft gisteren geoordeeld dat de uitlatingen op de zogenaamde moffenfolder, de reclamefolder van een Duitse loterij, de grenzen van het toelaatbare hebben overschreden.


De commissie meent dat de teksten onnodig kwetsend zijn, ook al zijn ze ironisch bedoeld. Van de folder werden vorige week ten minste een miljoen exemplaren verspreid. Op de zwarte envelop stonden teksten als: „De moffen komen”, „Moffen raus” en „De dood kost niks!” Binnenin zat een reclamefolder voor de Nordwestdeutsche Klassenlotterie (NKL).

De RCC vond de uitlatingen kwetsend omdat ze herinneringen zouden kunnen oproepen aan traumatische ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog. Ook voor Duitsers zouden de termen pijnlijk zijn. De commissie adviseert de adverteerder in het vervolg niet meer op een dergelijke manier reclame te maken.

Verweerder Staatliche Lotterie-Einnahme Classen, agent van de NKL, blijft erbij dat de teksten op de folder satirisch en ironisch zijn bedoeld. Dat er van serieus gebruik van het woord moffen geen sprake is, blijkt volgens de loterij uit het feit dat in het besteladres wordt gesproken van de afdeling „Moffen raus.”

De tekst „De dood kost niks” op de plaats waar de postzegel zou moeten komen, is een vertaling van een Duits spreekwoord. Dat luidt: „Nur der Tod is umsonst” en daarmee wordt in dit geval bedoeld dat de brief gefrankeerd moet worden verstuurd, legt de NKL uit.