Binnenland | 13 april 2000 |
Leerlingencampagne vraagt aandacht voor wapenbezit en geweldVeel scholen nog lang niet veiligDoor L. Vogelaar De aanstelling van vertrouwensleerlingen, compleet met een eigen spreekkamertje, is een van de manieren waarop het Christiaan Huygenscollege in Eindhoven de afgelopen jaren geprobeerd heeft de veiligheid in en rond de school te verbeteren. Jolande, haar 'collega' Bouke Mees en docent P. Molenaar vertelden er gisteren op het ministerie van Onderwijs over tijdens de afsluiting van het project De veilige school. Staatssecretaris Adelmund had het woord afsluiting overigens elke keer als ze het in de stukken voor de bijeenkomst tegenkwam, doorgekrast. We sluiten niks af. We gaan juist met extra inspanning door. Daar is ook draagvlak voor. Het project maakt plaats voor een transferpunt: Jongeren, school en veiligheid. Coördinator F. Prior van het project De veilige school nodigt scholen uit in september een scholierencampagne te starten met drie speerpunten: debatten over wapenbezit en geweld, het opstellen van gedragscodes tegen geweld en een prijsvraag: Onderzoek je school en maak een verbeterplan. Taboe De staatssecretaris had in 1993 al met het onderwerp te maken toen ze met de andere leden van de commissie-Van Montfrans onderzoek deed naar jeugdcriminaliteit. De (vaak allochtone) jongeren die het spoor bijster raakten, waren er niet opuit hun eigen glazen in te gooien. Huisje-boompje-beestje stond boven aan hun verlanglijstje. Ze wilden een vrouw, kinderen, een huis en een tuin, maar hadden het idee dat ze zich niet konden invoegen in de dominante cultuur. Hun onvrede uitte zich in geweld, dat hen juist verder van hun ideaal verwijderde. Prioriteit Overheid In Groningen start binnenkort een groot project voor de begeleiding van Antilliaanse jongeren. Enkele conclusies na grondig onderzoek in het Groningse: op driekwart van de scholen gebeurt niet wat er zou moeten gebeuren. En: het openbaar ministerie hevelt mensen over naar de rechter, maar is er onvoldoende op getraind om terug te koppelen naar de politie en naar scholen en instellingen. Aanpak De regels binnen de school waren niet voor alle leerkrachten duidelijk en het onderwijsconcept al evenmin. Er was onrust, er was gebrek aan structuur. Geen wonder dat GGD-onderzoek in 1997 een aantal knelpunten opleverde: onprettige sfeer, tijdsdruk, gebrek aan lesmiddelen, de heterogeniteit van de groepen en de agressiviteit van de leerlingen. Grof taalgebruik, treiteren en zelfs zware intimidatie vroegen om aanpak. Die kwam er, vertelde directeur J. van Velsen gisteren. Het personeel ging twee dagen de hei op, zette de uitgangspunten en regels van de school op een rijtje, koos het vergroten van de veiligheid als belangrijkste speerpunt en ging weer aan de slag. Inmiddels heerst er rust in de school. Maar we blijven er wekelijks aandacht aan besteden. Fout |
![]() |