Auto 10 december 1999

Stevig geprijsd, royaal uitgerust

Door Arno Witvliet
De grootste van de grootste is vernieuwd. De Omega is sinds jaar en dag het antwoord van Opel op de hegemonie van de drie Duitse prestigemerken in de topklasse. De afzetgigant poogt dit segment met een royaal geselecteerd pakket standaardvoorzieningen alsmede met een aantrekkelijk prijskaartje te bewerken. Thans heeft Opel met de vernieuwde Omega verse munitie geladen.

Er zijn mensen die hardnekkig beweren dat het nooit meer geworden is wat het geweest was. Langgeleden bevocht Opel zijn positie in de topklasse met grote en onverschrokken achtcilinder asfaltsloepen als de Kapitän en de Admiral. Later maakte de Senator zijn opwachting, die met zijn zescilinder lijnmotoren en achterwielaandrijving destijds als een niet te versmaden automobiel bekendheid genoot.

Hoewel Opel moedige pogingen ondernam om in de topklasse vaste voet aan de grond te krijgen, werd dit streven structureel gefrustreerd door Opels imago als leverancier van de gewone man. De Kadetten en Ascona's vonden destijds gretig aftrek en hun opvolgers Astra en Vectra kunnen zich nog altijd in een warme belangstelling verheugen. Na ampele overwegingen besloot de vaderlandse marktleider begin jaren negentig het toenmalige topmodel Senator in stilte af te voeren. De nieuwe generatie Opel Omega die in 1994 het levenslicht zou aanschouwen, zou dermate worden opgewaardeerd dat de leemte afdoende zou worden opgevuld.

Inmiddels heeft de huidige generatie Opel Omega onmiskenbaar een flink aantal consumenten voor zich weten te winnen, maar de echte topklasse is voor Opel met de Omega simpelweg onbereikbaar. De tragiek van een goede subtopper is immers dat in de echte topklasse emotionele overwegingen de ratio meestentijds overschaduwen. Wanneer je complete nieuwbouwwijken tot je afnemer mag rekenen, ontbreekt het je inderdaad aan onderscheidend vermogen. Het grote succes staat derhalve het kleine succes in de weg en dat kan geenszins als een schande worden beschouwd.

Voornamer voorsteven
De tweede generatie Opel Omega mag er zonder meer zijn. De wagen is goed geproportioneerd en dwingt onmiskenbaar respect af. Waar de Astra en Vectra onmiskenbaar een weinig opvallende en derhalve veilige uitstraling hebben, kan de Omega bogen op een zekere dosis distinctie en prestige.

Thans heeft Opel de Omega vernieuwd teneinde de levenscyclus wat op te rekken en de verkopen een nieuwe impuls te geven. De meningen over de cosmetische ingrepen lopen daarbij uiteen. Hoewel minder karakteristiek dan voorheen, acht ik persoonlijk de wijzigingen aan de voorzijde geslaagd. Het voorsteven is gegroeid en oogt voornamer. De dikke bumper en de nadrukkelijk met chroom afgezette grille staan de Omega goed. Van de achterzijde van de sedan ben ik minder gecharmeerd. De tweekleurige achterlichtunits zijn nu heel nadrukkelijk aanwezig en de vormgeving van de achterklep vind ik minder elegant dan voorheen. Aan de achterzijde van de Omega stationwagon veranderde hoegenaamd niets, zodat mijn oordeel over die versie eenvoudig uit het bovenstaande afgeleid kan worden.

Noodstop
Onder de motorkap is evenmin sprake van ingrijpende wijzigingen. De twee zescilinder benzinemotoren alsmede het duo turbodiesels zijn onveranderd beschikbaar. Nieuw is het reeds aangekondigde debuut van een heuse Opel Omega achtcilinder, waarin de meer dan 300 pk leverende 5,7 liter achtpitter uit de Chevrolet Corvette voor muziek zorgt. Deze krachtbron maakt volgend jaar zijn opwachting en zal dan tevens leverbaar worden in combinatie met een variant waarin schier alle hedendaagse snufjes met betrekking tot communicatie en informatietechnologie zijn opgenomen.

Aan de basis veranderde ook het een en ander. De vier cilinders van de 2,0 liter zestienklepper werden vergroot tot een cilinderinhoud van 2,2 liter. De gevolgen voor vermogen en trekkracht bleven niet uit. Thans weet de zestienklepper een maximumvermogen van 106 kW/144 pk bij 5400 tpm via de achterwielen op het wegdek te brengen. Het maximumkoppel bedraagt 205 Nm bij 4000 tpm. Aldus gemotoriseerd realiseert de automatisch schakelende Opel een topsnelheid van 206 km/h en worden voor de sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h 11,5 seconden uitgetrokken.

De viercilinder benzinemotor is niet alleen krachtiger dan zijn voorganger, maar door de toepassing van balansassen loopt de machinerie ook fraaier rond. Echt heel stil is de zestienklepper overigens niet, maar ten opzichte van zijn voorganger zijn er onmiskenbaar verbeteringen geboekt. Verder dient opgemerkt te worden dat de Omega viercilinder in combinatie met de overigens goed schakelende viertraps automatische transmissie een nogal luie indruk maakt. Ten aanzien van de gemiddelde brandstofconsumptie geldt dat de Omega gedurende de testperiode elke 9,3 kilometer een liter brandstof soldaat maakte.

Opel liet het onderstel van de Omega ongemoeid. Waarom ook niet? De achterwielaangedreven Duitser vertoonde een goed en betrouwbaar weggedrag, zodat aanvullende ingrepen niet node gemist konden worden. De auto stuurt voldoende scherp en de stuurbekrachtiger voorziet daarbij in een goedgekozen dosis assistentie.

Verder is de Omega zonder meer een comfortabele auto. Het onderstel weet goed raad met zowel korte als lange oneffenheden en is daarbij zeker niet te zacht. Verder heeft Opel de vernieuwde Omega uitgerust met een automatische bekrachtiging voor noodstops. Wanneer het systeem signaleert dat de bestuurder een heftige trap op het rempedaal geeft, versterkt de techniek het vertragingscommando, waardoor de remweg aanzienlijk gereduceerd kan worden.

Veel ruimte
Omega's zijn geliefd vanwege het aanbod van ruimte in het interieur. Op dat onderdeel is niets veranderd. Zowel voor- als achterin zit je als een vorst. Hoofd en onderdanen zijn ten allen tijde verzekerd van voldoende bewegingsvrijheid. De stoelen zijn eveneens top. Ze zijn niet alleen lekker groot en goed vormgegeven, maar zijn eveneens uitgerust met allerhande verstelmogelijkheden. Tegenwoordig is ook het stuurwiel in hoogte verstelbaar, zodat het vinden van een goede zitpositie voor alle gangbare formaten geen problemen zal opleveren.

Het dashboard is net als de buitenzijde opnieuw vormgegeven. De overkapping over het instrumentenpaneel is doorgetrokken, waardoor het dashboard nog massiever oogt als het al was. De middenconsole is gerestyled en de automatische klimaatregeling lijkt nu tezamen met het audiosysteem in één unit te zijn opgenomen.

Het geheel steekt stevig in elkaar en is goed afgewerkt, maar Opel wekt de indruk een beetje te zijn doorgeslagen. De enorme meters en de grote, duidelijk zichtbare knoppen lijken door een slechtziende te zijn ontwikkeld.

De Omega kan verder bogen op een royaal bemeten bagageruimte. Met een inhoud van 530 liter is het niet bepaald tobben.

Prijsstelling
Opel heeft de Omega opgewaardeerd. Dat komt niet alleen tot uitdrukking in het leveringsprogramma en de uitrustingsspecificaties, maar tevens in de prijsstelling. De vaderlandse kassakraker met een 2,0 liter achtklepper onder de kap is definitief verdwenen. Voortaan begint het bezit van een nieuwe Opel Omega pas bij 65.750 gulden. Voor die hoeveelheid munten is de auto standaard voorzien van twee airbags, sidebags, abs, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektronisch geregelde airconditioning, elektrisch in hoogte te verstellen bestuurdersstoel, hoofdsteunen voor en achter, radio-cassettespeler, lederen stuurwiel, elektrisch bedienbare voorramen en elektrisch te bedienen en te verwarmen buitenspiegels.

De Omega Elegance voorziet tegen een meerprijs van 6200 piek bovendien in cruise control, boordcomputer, verlichte make-upspiegels, passagiersstoel met hoogteregeling en omklapbare rugleuning, cd-speler, elektrisch bedienbare achterramen, telefoonvoorbereiding, lichtmetalen velgen, xenon-koplampen en houten decoratiepanelen in het interieur.

Verder biedt Opel de Omega tegen dezelfde meerprijs aan als Sport. Deze versie beschikt over sportstoelen en een sportonderstel, alsmede over 17-inch lichtmetalen velgen. Last but not least zijn de zescilinder versies leverbaar als Executive, hetgeen zoveel betekent als lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie, Bose-soundsysteem met cd-wisselaar en metallic lak.

De Opel Omega staat er vlak voor de eeuwwisseling weer knap bij. Hoewel over de juistheid van de cosmetische ingrepen getwist kan worden, is de wagen op details onmiskenbaar verbeterd. Jammer genoeg meende Opel de prijzen stevig te moeten verhogen. De auto zit ten opzichte van zijn voorganger weliswaar royaler in de standaard spulletjes, maar dat neemt niet weg dat de Omega voor zakelijke rijders in de categorie tot 60.000 gulden onbereikbaar geworden is. Dat laatste is feitelijk de enige teleurstelling die met de komst van de vernieuwde Opel Omega gepaard gaat. Alle verbeteringen ten spijt.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2198 cc; maximumvermogen: 106 kW/144 pk bij 5400 tpm; maximumkoppel: 205 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 11,5 seconden; topsnelheid: 206 km/h.

Maten
Lengte: 4898 mm; breedte: 1776 mm; hoogte: 1456 mm; wielbasis: 2730 mm; gewicht: 1625 kilogram; houderschapsbelasting:
ƒ 449 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 530 liter; brandstoftank: 75 liter.

Prijs
Opel Omega Sedan 2.2 16v Elegance automaat
ƒ 75.950

Positief
+ binnenruimte
+ uitrusting
+ stoelen

Minpunten
- prestaties
- motorgeluid bij accelereren
- verbruik

Alternatieven

Alfa Romeo 166 2.0 Twin Spark 16V L: ƒ 74.900


Saab 9-5 Sedan 2.0t:
ƒ 74.950


Volvo S80 2.4: ƒ 75.900