Auto 3 december 1999

Autokoper trouw aan
Nederlands product

Van onze redactie digitale media
HOOFDDORP – Nederlandse autokopers kiezen steeds vaker voor Nederlands fabrikaat. Het gaat dan ook ondanks berichten over productieverlaging bij NedCar in Born goed met de in Nederland geproduceerde modellen van Mitsubishi, meldt brancheorganisatie RAI Vereniging.

De Carisma en Space Star doen het op de Nederlandse markt steeds beter. De verkoopcijfers van de Mitsubishi's uit Born op de Nederlandse markt laten een stijgende lijn zien. Van 1 januari tot en met 30 november van dit jaar verkocht Mitsubishi in Nederland 10.285 NedCar-auto's. Vorig jaar waren dat in dezelfde periode nog 8.691 exemplaren. Volgend jaar verwacht de Nederlandse importeur zelfs 14.500 Carisma's en Space en Stars af te zetten.

Marktontwikkelingen in Europa en een gewijzigd voorraadbeleid van Mitsubishi Motors in andere Europese landen hebben ertoe geleid dat de directie van NedCar de productiedoelstelling voor 2000 naar beneden heeft bijgesteld. In Nederland blijft de vraag naar de Mitsubishi-producten van vaderlandse bodem echter stijgen. Voor het jaar 2000 verwacht men een verdere stijging vanwege de introductie van nieuwe, zuinige dieselmotoren.

Nieuw model
De Nederlandse Mitsubishi-verkooporganisatie werkt overigens met het zogenaamde Customer Order Production, waarbij de auto's volgens de wensen van de klant bij NedCar worden gebouwd. Van de Mitsubishi Carisma werd in de zomer van dit jaar een compleet vernieuwd model geïntroduceerd. Mitsubishi verwacht in de loop van 2000 de nieuwe DI-dieselmotoren in zowel de Space Star als de Carisma te introduceren.