Auto 3 december 1999

Chrysler Neon is prijsbreker

Door Arno Witvliet
De Chrysler Neon mag dan mondiaal beschouwd succesvol zijn, het handjevol Nederlanders dat Chrysler de afgelopen vier jaar tot aanschaf wist te verleiden, leverde daaraan geen noemenswaardige bijdrage. De Amerikaan krijgt nog een kans. Met een modernere, betere, maar bovenal goedkopere variant.

Pakweg vier jaar geleden debuteerde de Chrysler Neon. De Amerikaanse middenklasser was onbetwist een origineel vehikel. De ronde en opvallend horizontaal liggende koplampen blikten guitig de wereld in en het korte en scherp gesneden achtersteven suggereerde activiteit. De eerste generatie kenmerkte zich door een dynamische uitstraling en diende dan ook een jonge en sportieve doelgroep aan te spreken. Alle lokale marketinginspanningen ten spijt is dat laatste jammerlijk mislukt. Althans hier in Nederland. Vooral in Canada en het Verenigd Koninkrijk wist Chrysler indrukwekkende aantallen op de weg te zetten zodat de Neon mondiaal beschouwd best als een succesnummer betiteld kon worden. Een opvolger voor de Neon kon dan ook niet uitblijven.

Steviger uitstraling
Thans maken we kennis met de tweede generatie Neon. Gebleven is de karakteristieke vormgeving, terwijl de persmap nochtans melding maakt dat alle carrosseriedelen volledig zijn vernieuwd. Verder is de auto gegroeid. De auto werd 6,6 centimeter langer, terwijl de wielbasis met 2,5 centimeter in lengte toenam. Een en ander verschaft de wagen een steviger uitstraling dan voorheen.

Het interieur werd eveneens opgewaardeerd. Het nadrukkelijk kunststof ogende commandocentrum van de eerste generatie maakte plaats voor een wat minder kunststof ogend dashboard. De kleur grijs voert in het interieur de boventoon, waardoor een oppervlakkige waarnemer zich als snel in de evenmin behaaglijke ambiance van een middenklasse Japanner waant. Feit is echter wel dat de auto solide in elkaar steekt en dat Chrysler de zaak netjes heeft afgewerkt.

Voortaan wordt de Chrysler Neon enkel nog geleverd met een 2,0 liter zestienklepper in het vooronder. De 1,8 liter viercilinder is na een kortstondig leven als aandrijfbron geschrapt. Chrysler implanteerde de krachtbron opnieuw, echter niet zonder de nodige verfijningen. De ratelaar uit de eerste generatie Neon is volwassen geworden en verspreidt thans stukken minder gerucht. Echt stil is echter niet krachtig en bovendien vertoont de machinerie zo nu en dan een wat bonkig gedrag. Levendig is de Neon wel. Het aggregaat levert 98 kW/133 pk bij 5600 tpm en een maximumkoppel van 177 Nm bij 4600 tpm. Een en ander garandeert prima prestaties. Zo speert de Neon in 10,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en weet de auto een topsnelheid van 193 km/h te bereiken.

Veel ruimte
De nieuwe Chrysler Neon is zonder meer een prima rijdende auto. De auto stuurt lekker precies en voorziet daarbij in voldoende gevoel. De Neon heeft tamelijk lange veerwegen, maar kan daarnaast bogen op een goed stel dempers waardoor de onderstelkarakteristiek als comfortabel en aangenaam gekwalificeerd kan worden. In bochten vertaalt een en ander zich in een gedoseerd optredend onderstuur, dat echter prima te beheersen is. Remmen doet de Neon verder uit de kunst, al dient opgemerkt te worden dat abs slechts als optie voor 2700 piek leverbaar is. Standaard is de Neon voorzien van een prettig schakelende vijfversnellingsbak. Tegen meerprijs wordt een drietraps automatische transmissie geleverd. In deze tijden, waarin vier en vijf verzetten de toon aangeven, kan zulks echter nauwelijks als een realistisch aanbod worden beschouwd.

De Chrysler Neon voorziet in een prettige dosis binnenruimte. Jammer genoeg wordt een deel van de aangename hoeveelheid beenruimte gerealiseerd doordat de voorstoelen voor het mooi niet ver genoeg naar achteren kunnen. De hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, alsmede het in hoogte verstelbare stuurwiel, garanderen echter een behoorlijk goede zitpositie. Maar optimaal is het niet. Verder is het opmerkelijk dat Chrysler nog altijd geen traploos verstelbare rugleuning monteert. Nu kan de bestuurder slechts een keuze maken uit de standen die door Chrysler zijn vastgesteld. De bagageruimte meet een inhoud van 371 liter, hetgeen in deze klasse niet bepaald opzienbarend is.

Drie uitvoeringen
Chrysler levert de Neon in drie uitvoeringen. De SE staat voor 33.999 gulden in de prijslijst en is daarmee de goedkoopste sedan met een 2,0 liter zestienkleps viercilinder onder de motorkap. Wie meent dat Chrysler beknibbeld heeft op de standaarduitrusting, heeft het mis. De wagen is standaard uitgerust met airconditioning, getint glas, elektrisch bedienbare voorramen, verwarmde buitenspiegels, centrale portiervergrendeling, toerenteller en twee airbags.

De Neon LE kost 2000 piek meer en is bovendien voorzien van lederen stuurwiel en pookknop, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling en in carrosseriekleur gespoten zijstrips. Topmodel is de 42.145 gulden kostende Neon LX, die behalve met mistlampen en lichtmetalen velgen is uitgevoerd met lederen bekleding en houten decoratiestrips op dashboard en deuren.

Chrysler heeft met de Neon niet alleen een prijsbreker is huis, maar tevens een wagen die thans uitstekend met de concurrentie kan meekomen. De matige verkoopcijfers van de eerste generatie Neon moeten derhalve overtuigend overtroffen kunnen worden.