Auto 26 november 1999

PvdA wil dat EU Nederlandse sloopregeling overneemt

Autowrak in water
dumpen loont niet meer

Van onze redactie digitale media
UTRECHT – Rijkswaterstaat gaat eigenaren van opgeviste autowrakken aansprakelijk stellen voor de bergingskosten. Dat zal voor het eerst gebeuren bij de schoonmaak van het Amsterdam Rijnkanaal.

Rijkswaterstaat verwacht op grond van sonarmetingen 110 objecten in het kanaal tussen Amsterdam en Wijk bij Duurstede aan te treffen. Een groot deel van de objecten zijn al dan niet gestolen auto's. De dienst denkt dat er van de niet gestolen auto's een aantal door de eigenaars in het water is gedumpt om de kosten van het aanbieden van de wagen aan een sloper te besparen.

Als de eigenaar te achterhalen is, dan kan die op een rekening van zo'n duizend gulden rekenen. Bij het bergen van gestolen auto's wil Rijkswaterstaat bekijken of de verzekeringsmaatschappij aansprakelijk gesteld kan worden.

Ook in het Europees Parlement wordt nagedacht over het opruimen van autowrakken. De eurofractie van de PvdA wil dat de Europese Unie de Nederlandse regeling voor de sloop van oude auto's overneemt. Volgens europarlementariër Corbey van de PvdA wordt met het Nederlandse systeem nu al meer dan 85 procent van de wrakken hergebruikt. De EU stelt vanaf 2006 hergebruik van minimaal 85 procent verplicht.

Geen strijd
Corbey gaat de Nederlandse aanpak de komende weken onder de aandacht brengen van collega-parlementariërs. Zij denkt dat door invoering van de Nederlandse werkwijze ook een grote strijd over de kosten van een Europese regeling wordt vermeden. Het Europees Parlement moet volgende maand beslissen over een opzet voor de sloop van autowrakken in alle vijftien EU-lidstaten.

In Nederland betaalt iedereen die een nieuwe auto koopt een slooppremie. Daarmee financieren de automobilisten speciale sloopbedrijven, die gerecycled materiaal via tussenhandelaren aanbieden aan grote producenten als Volkswagen, Renault en Fiat. Dit systeem werkt in Nederland zo goed, dat de premie al is gedaald van 250 naar 150 gulden.

De lidstaten van de EU willen echter Europese autoproducenten vanaf 2006 alle autowrakken terug laten nemen. Daarbij gaat het ook om Japanse of Koreaanse merken en auto's die voor 2006 zijn verkocht. Europese producenten zijn hier fel op tegen. Zij willen alleen een verplichting nieuwe auto's van hun eigen merk te slopen. Bovendien vrezen zij zulke prijsverhogingen door te moeten voeren om de sloopregeling te financieren, dat deze automobilisten ervan zal doen afzien een Europese auto te kopen.

Onwerkbaar
De autoproducenten hebben in de Duitse christen-democraat Florenz een medestander gevonden. In de milieucommissie van het Europees Parlement stelde hij onlangs voor om consumenten mee te laten betalen. Daarvoor wil hij een ingewikkeld systeem uitwerken, dat ook kopers van een gebruikte auto een deel van de sloop laat financieren.

Corbey noemt dit „onwerkbaar en onnodig.” Zij gaat Florenz binnenkort op de hoogte stellen van de verdiensten van het Nederlandse systeem. Gespecialiseerde Nederlandse sloopbedrijven kunnen bovendien aan diverse fabrikanten gebruikte onderdelen leveren.

Daarmee wordt ook een ander bezwaar van Florenz ondervangen. De Duitse Europarlementariër vreesde namelijk dat de grote autoproducenten het monopolie op de sloop zouden krijgen, hetgeen kleine autoslopers werkloos zou maken. Corbey: „De Nederlandse aanpak heeft zich echter bewezen doordat een sector van kleine en gemarginaliseerde bedrijfjes is uitgegroeid tot een levensvatbare bedrijfstak waarin mensen met vakkennis milieuvriendelijk werk leveren.”