Auto 26 november 1999

Verreweg de beste terreinauto

Door Arno Witvliet
Groots en onverschrokken davert een woestijnrode Land Rover Discovery door een vrijwel uitgestorven gehucht. Net voor een vervallen grenspost verlaat de auto de openbare weg en slaat een onverhard en modderig pad in naar boven. Langzaam maar zeker slingert de wagen via deze oude smokkelroute de heuvel op. Eenmaal op het plateau ontvouwt zich een weids panorama van het Limburgse Mergelland en de Belgische Voerstreek. Uiteraard met dank aan Land Rover.

Land Rover gaat sinds mensenheugenis verder waar anderen afhaken. Het merk heeft dan ook een ijzersterke reputatie als fabrikant van vierwielaangedreven terreinwagens. De Britse fabrikant bouwt stoere werkpaarden die paden en vlakten ontsluiten die voor gewoon gemotoriseerd verkeer onbegaanbaar zijn. Die missie staat na ruim een halve eeuw nog altijd als een huis. Desalniettemin stond ook bij Land Rover de tijd niet stil, alhoewel de klok in Solihull, de bakermat van het automerk, de minuten langzamer lijkt weg te tikken dan elders op deze aardkloot.

Land Rover heeft immers samen met de Amerikaanse Jeep het fenomeen terreinwagen tot leven gewekt en bovendien levend weten te houden. Nog altijd geloven de ware liefhebbers in de kwaliteiten en de nostalgie van de archetypes Land Rover en Willy's Jeep, die heden ten dage overigens nog als Land Rover Defender en Jeep Wrangler van de band rollen. Ondanks de rijping van de grondleggers, verschoof zowel bij Land Rover als bij Jeep de aandacht met de jaren naar nieuwe en moderne exponenten der traditie.

Nieuw en modern zijn in dit verband echter uiterst betrekkelijke begrippen, omdat Land Rover nimmer in zijn bestaansgeschiedenis een modellijn naar het museum verwees. Zo kan de prestigieuze Range Rover inmiddels buigen op een zilveren jubileum, terwijl de wagen pas in een tweede editie wordt uitgegeven. Ook de Discovery, oftewel de Disco, staat inmiddels al weer tien jaar zijn mannetje. Pas vorig jaar achtte Land Rover de tijd rijp voor een opfrisser. De jongste loot aan de stam is de Freelander, die nog geen twee jaar op de markt is en vergeleken met de dienstjaren van de rest derhalve nog als een kuiken beschouwd kan worden.

Stille machine
Tot de opvallendste kenmerken van de tweede generatie Discovery behoort zonder twijfel de nieuwe vijfcilinder dieselmotor. Deze door Land Rover in eigen beheer ontwikkelde krachtbron blijkt een heerlijkheid te zijn. Het aggregaat telt vijf cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,5 liter en kenmerkt zich door een via elektronische regeleenheid gecontroleerde en gedoseerde brandstofinspuiting.

De krachtbron levert een maximumvermogen van 102 kW/138 pk bij 4200 tpm. Belangrijker is echter dat het maximale koppel van 300 Nm reeds bij 1950 tpm wordt gegenereerd, terwijl 80 procent van deze waarde tussen 1300 en 4850 tpm beschikbaar is. De motor is niet alleen zo sterk als een beer, maar toont zich tegelijkertijd zeer gemanierd. De machine is stil, soepel en alert en laat zich derhalve uitstekend combineren met de optioneel leverbare automatische transmissie.

Ondanks het hoge wagengewicht van 2205 kilogram komt de Discovery Td5 bevredigend van zijn plaats. Voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h trekt de stijlvolle Brit 15,3 seconden uit, om desgewenst door te stomen naar zijn topsnelheid van 157 km/h. De brandstofconsumptie is weinig verrassend in verhouding tot de ongunstige luchtweerstand en het hoge wagengewicht. Gemiddeld verstookte de Discovery elke 7,9 kilometer een liter dieselolie. Dankzij een brandstofreservoir van 95 liter voorziet Land Rover echter in een alleszins fatsoenlijke actieradius.

Veilige afdaling
De tweede editie van de Discovery maakt indruk. Verdwenen zijn de nadrukkelijke rolbewegingen om de lengteas, een hinderlijk euvel van de eerste generatie Discovery. Verder maakte de besturing een verheugende ontwikkeling door. De kwalificatie messcherp is weliswaar niet op haar plaats, maar de wagen stuurt desalniettemin behoorlijk strak en niet langer zo nerveus als voorheen. Ook de wegligging is ten opzichte van de eerste generatie sterk verbeterd. De zware Disco laat zich op tempo heel behoorlijk door een curve sturen zonder dat voor de veiligheid gevreesd behoeft te worden. Verder is de auto comfortabeler dan ooit, al zal het niveau van een luxueuze sedan nimmer gehaald worden.

Behalve een nieuwe en een herziene krachtbron introduceerde Land Rover een aantal technische noviteiten op de Discovery. Allereerst is de zevenpersoonsversie standaard voorzien van het zogenaamde Active Cornering Enhancement (ACE), dat de rolbewegingen en daarmee de overhelneigingen van de auto moet tegengaan. Het systeem biedt niet alleen voordelen op de weg in de vorm van toegenomen stabiliteit en comfort, maar tevens op ongebaande wegen. Het schudden wordt niet alleen verminderd, maar tevens wordt het koetswerk zo horizontaal mogelijk gehouden.

Verder zijn ABS en Traction Control aan de standaardveiligheidsvoorzieningen toegevoegd en zorgt een nieuw systeem voor de automatische niveauregeling. Het door Land Rover gepatenteerde en op de Freelander geïntroduceerde Hill Descent Control (HDC) is nu ook beschikbaar op de Discovery en geldt als een verademing in afdalingssituaties. Het systeem maakt gebruik van ABS-gestuurde remtoepassingen en werkt min of meer als een soort automatische piloot. Eenmaal ingeschakeld zorgt HDC voor een gedoseerde en veilige afdeling met snelheden tussen 7 en 14 km/h. De bestuurder hoeft enkel nog het stuurwiel in zijn knuisten te houden. Remmen en gas geven doet HDC.

Zeven zetels
Als gezinswagen is de Land Rover Discovery eveneens een klapper. Standaard wordt de auto immers geleverd met zeven zitplaatsen, waarvan de achterste twee exemplaren heel slim tegen de zijkant kunnen worden weggeklapt. In tegenstelling tot een doorsnee MPV is het interieur van de Discovery echter niet bepaald royaal. De achterpassagiers zitten behoorlijk hoog maar beschikken helaas niet over een royale hoeveelheid binnenruimte. Verder is opvallend dat ze hun zetels enkel via de grote achterdeur, die toegang verschaft tot de bagageruimte, kunnen bereiken.

Het dashboard vormt de grootste misser. Het is gemaakt van goedkoop ogende materialen en ademt geenszins de sfeer die bij een auto van pakweg een ton verwacht mag worden. De voorstoelen van de Land Rover zitten goed maar beschikken naar mijn smaak over te weinig verstelmogelijkheden. Slechts de lengterichting alsmede de hoek van de leuning is verstelbaar.

Stevige prijs
Goedkoop is de Land Rover Discovery niet. De stijlvolle Britse terreinwagen stelt echter wel een keur aan kwaliteiten tegenover zijn stevige prijs. Zo wordt de Td5 niet alleen aangedreven door een uiterst plezierige krachtbron, maar bleek Land Rover bovendien in staat een aantrekkelijk alternatief voor een luxueuze sedan te scheppen.

De Discovery rijdt en stuurt boven verwachting goed en staat dankzij een veelheid aan technische en intelligente voorzieningen ook buiten de gebaande wegen zijn mannetje. Daarbij komt dat de Land Rover Discovery XS standaard heel behoorlijk is uitgerust met zaken zoals lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel, elektrische raambediening, centrale portiervergrendeling, cruise control, mistlampen in de voorbumper, een radiocassettespeler en zeven zitplaatsen.

De Discovery ES is daarnaast nog uitgerust met lederen bekleding, automatische klimaatregeling en een excellent Harman Kardon-audiosysteem en is derhalve net even begeerlijker.

Een feit is dat de Discovery in elke uitvoering zonder meer een multifunctionele kanjer is. Het statement ”the best 4 x 4 x far” (verreweg de beste vierwielaangedreven terreinwagen) lijkt dan ook niet ver bezijden de waarheid te liggen.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2495 cc; maximumvermogen: 102 kW/138 pk bij 4200 tpm; maximumkoppel: 300 Nm bij 1950 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 15,3 seconden; topsnelheid: 157 km/h.

Maten
Lengte: 4705 mm; breedte: 1885 mm; hoogte: 1883 mm; wielbasis: 2540 mm; gewicht: 2205 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 992 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 422-1993 liter; brandstoftank: 95 liter.

Prijs
Land Rover Discovery Td5 2.5 XS ƒ 95.600

Positief
+ krachtbron
+ besturing
+ weggedrag
+ uitstraling

Minpunten
- brandstofverbruik
- beenruimte achterin
- interieur

Alternatieven

Jeep Grand Cherokee 3.1 TD Laredo: ƒ 106.820


Mitsubishi Pajero 2.8 TD GLX Long Body 5d:
ƒ 93.445


Toyota LandCruiser 90 Wagon 3.0 TD: ƒ 92.379