Auto 5 november 1999

Toyota Yaris Verso heel handig

Door Arno Witvliet
Toyota was eens een fabrikant die zich onledig hield met de vervaardiging van welhaast onwerkelijk betrouwbare, maar tegelijkertijd klinisch steriele automobielen. Het einde van dat tijdperk werd met de komst van de Yaris reeds voorzegd. Thans onderstreept Toyota met de kakelverse Yaris Verso dat betrouwbaarheid wat hem betreft niet langer met kleurloosheid geassocieerd behoeft te worden.

De eerste poging van Toyota om uit het harnas van sufheid te breken, kan niet bepaald als zijnde geslaagd gekwalificeerd worden. De huidige generatie Toyota Corolla, die in 1997 het levenslicht aanschouwde, was inderdaad anders dan de zeven voorgaande generaties, maar niet bepaald een toonbeeld van harmonie en goede smaak. De Yaris daarentegen, die begin dit jaar in Europa zijn opwachting maakte, oogt stukken frisser en dynamischer. De promotiecampagne die de komst van Yaris ondersteunde, toonde bovendien een Toyota dat zichzelf opnieuw ontdekt had. Onlangs werd de wereld verrast door de nieuwe, onthutsend gestileerde Celica, waaruit onmiskenbaar blijkt hoe Aziaten tegenwoordig hartstocht interpreteren.

Nu is er de Toyota Yaris Verso. Deze nieuweling combineert de compacte afmetingen van de Yaris met veelzijdigheid en een spraakmakende vormgeving. Wie de Yaris Verso in ogenschouw neemt, zal de drukke vormgeving verbazen. De auto is zeker niet van type dertien in een dozijn. Toyota lijkt in het ontwerp wel heel nadrukkelijk harmonie te hebben willen vermijden. De hoge bouw van de auto is zonder meer opvallend. Wat bevreemdt zijn de verschillende vlakken en raamlijnen die niet vloeiend in elkaar overlopen. Het maakt van de Yaris Verso een ietwat slordige maar tegelijkertijd futuristische verschijning.

Zee van ruimte
De Yaris Verso is inderdaad een verdraaid handige auto. Overal in de auto zijn bakjes en vakjes te vinden waarin kleine maar handige rommeltjes opgeborgen kunnen worden. Ondanks het oog voor details verloor Toyota de grote lijnen niet uit het oog. Speciaal voor de Yaris Verso ontwikkelde Toyota stoelen waarvan de achterste exemplaren in de vloer verzonken kunnen worden. Daardoor wordt de auto binnen enkele ogenblikken van een vijfzitter tot een tweepersoons volumelader getransformeerd. De middelste stoel kan echter niet in de vloer verzonken worden, maar wordt opgeklapt om zo als tafel te fungeren of wordt in zijn geheel verwijderd.

Heeft de Yaris Verso met volledige personele bezetting een laadvolume van 390 liter, wanneer de achterste stoelen verzonken dan wel verwijderd zijn, gaapt er een ruimte van liefst 2160 liter. Kleine verhuizingen noodzaken de eigenaar van een Yaris Verso voortaan niet meer tot het huren van zo'n gele Boedelbak. Door het hoge koetswerk is er genoeg ruimte voor het hoofd, terwijl de onderdanen evenmin over een gebrek aan bewegingsvrijheid te klagen hebben.

Prima prestaties
Bij de ontwikkeling van de Yaris Verso is gelukkig niet alles ondergeschikt gemaakt aan het scheppen van ruimte en veelzijdigheid. Wanneer dat zo geweest zou zijn, zou de auto nu niet zo goed rijden als de eerste ritten hebben uitgewezen dat de auto doet. Zo verfijnden de ingenieurs van Toyota de wielophanging van de Yaris voor de Verso, teneinde variabelen als een hoger wagengewicht alsmede een hoger liggend zwaartepunt effectief het hoofd te kunnen bieden. De Yaris Verso stuurt zelfs een streep strakker en gevoeliger dan zijn minder volumineuze broertje dat doet.

Over wegligging en prestaties behoeft evenmin geklaagd te worden. Het eerste is gewoon betrouwbaar en goed terwijl het tweede ronduit dik voor de bakker is. Voor de aandrijving tekent een 1,3 liter zestienklepper die met behulp van variabele kleptiming een maximumvermogen levert van 63 kW/86 pk bij 6000 tpm. Het maximumkoppel piekt bij 4400 tpm en bereikt dan een waarde van 124 Nm. In 12,5 seconden speert de Yaris Verso vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h om pas bij 165 km/h de pijp aan Maarten te geven.

Stevige som
De vaderlandse Toyota-dealers hebben de Yaris Verso eind november in de showroom staan. Aan de auto hangt dan een prijskaartje vanaf 31.990 gulden, waarbij dan zaken als stuurbekrachtiging, ABS, twee airbags, in kleur gespoten bumpers, in hoogte verstelbaar stuurwiel, hoofdsteunen voor en achter en een radio-cassettespeler met vier luidsprekers zijn inbegrepen.

De Yaris Verso Linea Luna kost 1500 piek meer, maar heeft dan wel roofrails en centrale portiervergrendeling. De topper uit de reeks staat na betaling van 34.990 gulden voor de deur en is dan nog uitgerust met elektrisch bedienbare voorramen en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels.

De Yaris Verso is al met al een slimme en prettige auto met een controversieel uiterlijk, waarvoor een tamelijk stevige som gelds neergeteld moet worden. De importeur denkt in Nederland volgend jaar tweeduizend Yarissen Verso te kunnen slijten. Gezien het gebodene lijkt dat allerminst een optimistisch scenario.