Auto 5 november 1999

Fingertip-sensor

De Siemens-divisie Automobieltechniek presenteerde op de IAA '99 in Frankfurt een reeks nieuwe toepassingen van de fingertip-sensor op het gebied van veiligheid en comfort.

In de toekomst zal de bestuurder zich voor hij gaat rijden eerst met behulp van een fingerprint-check identificeren (zie afbeelding).

De stoel, het stuur, de binnen- en buitenspiegel worden vervolgens afgesteld op de betreffende bestuurder. Hetzelfde principe is denkbaar voor automatische transmissies. Zo kunnen intelligente systemen beetje bij beetje informatie over het rijgedrag van een bestuurder verzamelen.

Direct nadat de bestuurder zijn wagen kan starten, stelt de automatische transmissie zich op die informatie in, daarbij tegelijkertijd rekening houdend met de actuele weersomstandigheden, de toestand van de weg en het terrein. Deze functies zijn naar verwachting binnen twee jaar klaar om in serie te worden toegepast.

Op afstand
Andere fingertip-toepassingen waar al aan wordt gewerkt zijn toegangscontrole op afstand en het ontgrendelen van de startblokkering. De fingertip-technologie is evenals de iris- of gezichtsherkenning een discipline van de biometrie: de wetenschap die zich erop toelegt, mensen op basis van unieke individuele lichaamskenmerken eenduidig te identificeren.

Via een sensor wordt de desbetreffende vingerafdruk ingelezen en vergeleken met een beschikbare referentieafdruk. Bij het aanmaken van een referentieafdruk worden heel karakteristieke vertakkingen in de huidstructuur van de vinger, de zogeheten minutiën, afgetast en opgeslagen. Als het systeem deze unieke gegevens later tijdens een analyse herkent, geeft het systeem de desbetreffende toepassing vrij.

De fingertip-sensor komt in de plaats van passwords en PIN-codes. Toepassingsmogelijkheden zijn bijvoorbeeld GSM-toestellen, pc's en creditcards, maar ook de toegangscontrole tot gebouwen kan op deze wijze plaatsvinden.