Auto 5 november 1999

Touring legt BMW geen windeieren

Door Arno Witvliet
Klein maar fijn. Deze drie woorden zijn simpelweg toereikend om de nieuwe BMW 3-serie te karakteriseren. Velen zullen hier wellicht aan willen toevoegen dat deze wagen bovendien duur is. BMW weet echter sinds jaar en dag indrukwekkende aantallen van de 3-serie op de weg te zetten en lijkt daarbij geenszins gehinderd te worden door zijn prijspolitiek. Een kennismaking met de nieuwe 3-serie maakt duidelijk waarom.

Het had niet veel gescheeld of de BMW Touring was er nooit gekomen. Pakweg vijftien jaar geleden huldigden de hoge heren die toen bij BMW aan de touwtjes trokken, nog het standpunt dat stationwagens niet in de traditie van BMW thuishoorden. Een en ander tot groot verdriet van een BMW-ingenieur die met het oog op een komende gezinsuitbreiding zich gaarne per stationwagen zou verplaatsen. Deze jongeman was echter niet alleen zijn merk en werkgever trouw, maar tevens gezegend met een gezonde dosis creativiteit en doorzettingsvermogen. In zijn eigen garage knipte hij in zijn vrije tijd het dak van een 3-serie sedan en knutselde al doende een 3-serie stationwagen in elkaar. Uiteraard was hij trots op zijn creatie en toonde zijn chefs het resultaat van zijn noeste arbeid. Gelukkig werd het potentieel van 's mans prototype meteen door BMW's sleutelfiguren onderkend, zodat serieproductie nog slechts een kwestie van doorontwikkeling was.

De diverse generaties Touring legden BMW geen windeieren. Ondanks de stevige meerprijzen kon de fabrikant uit Beieren jaar in jaar uit voldoende consumenten verleiden om tot aanschaf van een BMW Touring over te gaan.

Imago
De kopers hebben nimmer aan ruimte prioriteit gegeven. Dat klinkt paradoxaal, maar is het op de keper beschouwd geenszins. In de prijsklasse waarin BMW zijn Tourings placht te positioneren, bieden veel concurrenten een meer uit de kluiten gewassen stationwagen aan. Thans kan voor het geld dat BMW 320i Touring verlangt ook een heel knappe Volvo V70 of een zeer luxueuze Opel Omega Stationwagen worden aangeschaft. De motieven om een BMW Touring aan te schaffen, liggen derhalve dan ook niet zozeer in het aanbod van ruimte. Veeleer spelen de intrinsieke kwaliteiten alsmede het ijzersterke imago van BMW een rol van betekenis. BMW's kenmerken zich immers sinds jaar en dag door een zeer hoogstaande bouwkwaliteit alsmede door excellente onderstelkwaliteiten. Kopers laten zich door het hoge prijsniveau niet afschrikken en misschien zelfs wel aanmoedigen. Prijs schept immers afstand en het rijden in een BMW verschaft zijn bestuurder dan ook een zekere status.

Bij de aanschaf van een Touring speelt vooral suggestie een rol van betekenis. Bijzonder royaal zijn deze auto's immers niet en er dienen veel extra munten voor relatief weinig ruimte te worden neergeteld. Wie echter een Touring rijdt suggereert echter naast zijn werk over voldoende vrije tijd te beschikken en daarbij een aantal dynamische hobby's erop na te houden. Een Touring is immers uitermate geschikt als vervoerder van golfclubs, duikersuitrustingen of kampeerspullen.

Afwerking
Het is een mooi afgewerkte auto waarin een geoefend oog voor details tot uitdrukking is gekomen. Zo kan de achterklep in zijn geheel worden geopend, maar biedt BMW tevens de mogelijkheid om enkel de achterruit omhoog te klappen. Hierachter bevindt zich een fraai gestoffeerde vlakke laadvloer terwijl de zijkanten eveneens mooi afgevlakt zijn. Kleppen bieden toegang tot de ruimtes rond de wielkasten, waarin zaken als een cd-wisselaar en een verbandtrommel opgeborgen kunnen worden.

Losliggende spullen kunnen met de twee standaard aanwezige spanbanden worden vastgezet en vervolgens aan het oog worden onttrokken door de goed sluitende afdekrol uit te rollen. Deze afdekrol is overigens in een cassette gecombineerd met een bagagevangnet dat aan het plafond kan worden bevestigd. De bagageruimte heeft standaard een inhoud van 435 liter maar kan met het neerklappen van de achterbank desgewenst worden uitgebreid tot 1345 liter.

BMW levert de 3-serie Touring met een viercilinder en twee zescilinder benzinemotoren. Verder is de auto leverbaar met zowel een viercilinder als een zescilinder dieselmotor. De kleinste krachtbron is de 87 kW/118 pk leverende 1,9 liter viercilinder uit de 318i. De 320i stampt met zes cilinders een maximumvermogen van 110 kW/150 pk bij elkaar, terwijl de 328i goed is voor een maximumvermogen van 142 kW/193 pk. De 2,0 liter viercilinder diesel uit de 320d weet een maximumvermogen van 100 kW/136 pk te genereren. De 330d weet liefst 135 kW/184 pk op het wegdek te brengen.

De BMW 3-serie is standaard uitgerust met lichtmetalen velgen, in delen neerklapbare achterbank, hoofdsteunen voor en achter, zes airbags, ABS, automatische stabiliteitscontrole, lederen stuurwiel, elektrisch bediende voorramen, BMW Business radio-cassettespeler en mistlampen in de voorbumper. De zescilinder versies hebben bovendien een handbediende airconditioning en een boordcomputer. Verder levert BMW alle 3-series Touring tevens als Executive, hetgeen zaken als metallic lak, alarmsysteem, cruise control, dakdraagsysteem, regensensor, boordcomputer, multifunctioneel stuurwiel en een automatisch geregelde airconditioning omvat. De prijslijst opent met een bedrag van 69.900 gulden voor de 318i Touring.