Auto 30 oktober 1999

Uit de kluiten gewassen Koreaan

Door Arno Witvliet
Het grootscheepse Koreaanse offensief dat de automobielbranche een aantal jaar geleden opschrikte, heeft uiteindelijk veel minder bakens verzet dan de agressie van vooral Daewoo destijds deed vermoeden. In het kielzog van Daewoo maakte het stukken minder pretentieuze Kia lang niet zulke opzienbarende sprongen. Kia bewandelde een minder opvallende en veel minder kostbare weg teneinde een bescheiden maar stabiel marktaandeel te bewerkstelligen. Onlangs vernieuwde het Koreaanse bedrijf zijn topmodel Clarus en breidde het de serie uit met een stationwagon. Een hernieuwde kennismaking.

De eerste editie van de Kia Clarus was een zeldzaam saaie auto. De vernieuwde Kia Clarus is nog steeds een zeldzaam suffe auto. Een uitgesproken lijnvoering kan de Koreaan helaas niet toegeschreven worden. De auto is mooi noch lelijk. De Kia Clarus is simpelweg een kleurloos vervoermiddel, hetgeen in een met emoties overladen aankooptraject niet bepaald als een voordeel beschouwd kan worden. Meermaals werd mij gedurende de testperiode gevraagd van welke Japanner ik het stuurwiel mocht omvatten.

Identiteit op basis van onderscheidend vermogen is in de autobranche een succesfactor van formaat. Een verwijzing naar Alfa Romeo, die met de controversieel gestileerde 156 alle verkoopresultaten van zijn voorganger 155 wist te verbreken, is in dit verband veelzeggend genoeg. En wat Alfa Romeo presteert, is weliswaar opvallend maar geenszins uniek. Kia moet het echter zonder flair en een dito uitstraling stellen en verkocht in de eerste negen maanden van het jaar dientengevolge in Nederland slechts een dikke tweeduizend auto's.

Lawaai
Kia levert de Clarus slechts met twee aandrijfbronnen onder de motorkap. Het duo telt vier cilinders en zestien kleppen en is voorzien van een dubbele bovenliggende nokkenas. De kleinste heeft een cilinderinhoud van 1,8 liter en levert een maximumvermogen van 85 kW/115 pk. De krachtigste kan bogen op een cilinderinhoud van 2,0 liter en weet een maximumvermogen van 98 kW/133 pk via de voorwielen op het wegdek te brengen. De tweeliter variant lijkt op papier de smakelijkste kompaan te zijn, maar een woordvoerder van de importeur bevestigt juist het tegendeel. Enkel op speciaal verzoek haalt de importeur een Kia Clarus 2.0 naar de lage landen. De 1,8 liter versie maakt derhalve de bulk van de verkopen uit. De woordvoerder verklaart de voorkeur van zijn werkgever desgevraagd met de opmerking dat de minst competente krachtbron stiller is dan zijn krachtiger makker. Een blik in de prijslijst leert bovendien dat de Clarus 1.8 ook nog eens vijf groene flappen goedkoper is, hoewel daarbij niet onvermeld mag blijven dat de Clarus 2.0 wel een completer uitrustingsniveau heeft. De praktijk leert dat de 2,0 liter krachtbron op z'n zachtst gezegd een lawaaibak moet zijn. De 1,8 liter viercilinder is al niet bepaald stil, dus aan de geluidsproductie kunnen zeker geen al te hoge verwachtingen gesteld worden. Opvallend is echter dat naar mijn stellige indruk de krachtbron in de vernieuwde Clarus meer lawaai produceert dan in de eerste editie. Of het zou zo moeten zijn dat in de tijd mijn maatstaven naar beneden bijgesteld zijn.

De Kia Clarus Wagon 1.8 kan overigens prima meekomen. De krachtbron levert een maximumkoppel van 152 Nm bij 4500 tpm, hetgeen mede bijdraagt aan een topsnelheid van 185 km/h en een tijd van 10,5 seconden voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h. De wagen komt niet alleen vlot uit de startblokken, maar is eveneens vlot met het leegslurpen van het brandstofreservoir. Een gemiddeld testverbruik van 1 op 10,1 is in deze klasse nu niet bepaald als spaarzaam te kwalificeren.

Onderstel
Kia heeft voor wat betreft de onderstelkwaliteiten van de Clarus zeer stevige stappen voorwaarts gezet. Pakweg drie jaar geleden werd de eerste editie van de Clarus aan een proeve van bekwaamheid onderworpen. De resultaten daarvan waren destijds niet om over naar huis te schrijven. Thans is er veel verbeterd. De zeeziek makende deinneigingen behoren dankzij een adequaat stel dempers nu definitief tot het verleden. De wagen buigt nu wat minder soepel door de veren, waardoor het onderstel iets meer moeite heeft met de verwerking van korte oneffenheden. Totaal beschouwd is de Kia Clarus stukken leefbaarder dan voorheen. De nadruk ligt echter nog altijd op comfort. In lange en snel ingestuurde bochten voelt de Kia Clarus zich minder thuis. De auto reageert aanvankelijk met onderstuur, maar zet algauw de lange achterzijde naar de buitenzijde van de curve, waardoor de bestuurder op een overstuurreactie wordt onthaald. Wie echter geen gekke dingen doet, zal zich geenszins onveilig voelen in de Clarus Wagon. Kia heeft niet alleen op de demping van de Clarus, maar tevens op de besturing van de wagen gestudeerd. De lange Koreaan stuurt strakker en gevoeliger dan voorheen.

De handgeschakelde versnellingsbak stemt minder tot tevredenheid. Vooral van vier naar vijf dan wel achteruit laat de pook zich nogal eens hakerig bedienen. Opgemerkt dient overigens te worden dat de Clarus thans op deze onderdelen een gemiddelde indruk achterlaat. Wanneer echter bedacht wordt dat de eerste generatie Kia Clarus niet eens serieus genomen kon worden, kan niet anders geconcludeerd worden dat Kia zijn uiterste best gedaan heeft om deze onthutsende achterstand te verkleinen en deels in te lopen.

Afwerking
De Kia Clarus is zonder meer een uit de kluiten gewassen auto. Zowel voor- als achterin hebben de inzittenden meer dan voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen. Verder is de zit voorin gewoon goed. De voorstoel is in hoogte verstelbaar, terwijl de zitting tevens voorzien is van een hoekverstelling. De stoelen zitten goed, al zouden ze wat meer zijdelingse steun mogen bieden. Het stuurwiel is in hoogte verstelbaar, zodat voor vrijwel alle gangbare posturen een goede zitpositie te vinden is.

De sfeer in het interieur is echter niet bepaald opbeurend. Saaie grijze kunststoffen zetten de toon. Kia heeft gepoogd de treurnis te doorbreken door een vrolijk motiefje in de eveneens grijze bekleding aan te brengen, maar tot veel vrolijkheid heeft het niet geleid.

De afwerking van een en ander is evenmin van hoogstaand niveau. Hoewel het dashboard tamelijk modern is vormgegeven en geenszins onlogisch is ingedeeld, hadden kwalitatief betere materialen de Clarus absoluut niet misstaan. Nu steken de diverse delen niet helemaal strak in elkaar, zodat hier en daar nogal wat kraakjes en piepjes waarneembaar zijn.

De Kia Clarus is niet alleen royaal voor de inzittenden, maar voorziet tevens in een prettige dosis laadruimte. Met een beladingsvolume dat met volledige bezetting varieert van 304 tot 560 liter is immers weinig mis.

Prijsdaling
Drie jaar geleden leverde Kia de Clarus 1.8 SLX voor een prijs van 35.990 gulden. Voor zaken als ABS, twee airbags en airconditioning dienden stevige meerprijzen betaald te worden. Tezamen stuwden deze drie nuttige en aangename zaken de aanschafprijs met een kleine tien mille op. Thans staat de vernieuwde Kia Clarus 1.8 SLX inclusief twee airbags, ABS en airconditioning voor 37.990 gulden in de prijslijst. Dat komt neer op een absolute prijsstijging van 2000 gulden, maar een relatieve prijsdaling van een kleine 8000 piek. Dat laatste is uiteraard zonder meer goed nieuws.

Standaard is de Kia Clarus voorzien van getint glas, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, stuurbekrachtiging, toerenteller, automatische antenne, vier speakers en elektrisch bedienbare voorramen. De Kia Clarus 2.0 GLX kost exact 5000 gulden meer en is voor die extra munten niet alleen sneller en dorstiger, maar met zaken als elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch bedienbare buitenspiegels, kaartleeslampjes, breedstralers en een lendesteunverstelling op de bestuurdersstoel tevens completer uitgerust.

Voor een Clarus Wagon verlangt Kia verder een alleszins redelijke meerprijs van 2000 gulden ten opzichte van de vergelijkbaar uitgevoerde sedanversie.

Restwaarde
De Kia Clarus Wagon neemt nu niet bepaald een aantrekkelijke positie in. Hoewel de wagen onmiskenbaar een sterke indruk maakt op onderdelen als binnenruimte, uitrusting en prijsstelling, steekt de auto verder op geen enkel vlak boven het maaiveld uit. Zo is het weggedrag alsmede de besturing niet meer dan redelijk en kan Kia voor wat betreft afwerking, bouwkwaliteit en brandstofconsumptie nog veel van Japanse en Europese autofabrikanten opsteken. Verder kenmerkt de Clarus Wagon zich nu niet bepaald door de gave des onderscheids, zodat de auto geenszins een vanzelfsprekende positie op het wensenlijstje van de consument inneemt. Daarbij komt nog dat de restwaardeperspectieven van de Kia Clarus allerminst zonnig zijn.

Het meest ontnuchterende commentaar kwam wel van de fotograaf, die een opmerkelijke zwak heeft voor auto's in de categorie Suzuki, Daihatsu, Skoda, Daewoo, Hyundai en Kia. Hij meldde zich half ziek op een gure ochtend om de Clarus Wagon op de gevoelige plaat vast te leggen en deelde bij die gelegenheid mee dat het vooruitzicht op een rit in een Kia hem op de been gehouden had. Na een uur kwam hij teleurgesteld terug. De Kia Clarus Wagon had zijn stek op zijn lijstje niet weten te bestendigen.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1793 cc; maximumvermogen: 85 kW/116 pk bij 5750 tpm; maximumkoppel: 152 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 10,5 seconden; topsnelheid: 185 km/h.

Maten
Lengte: 4750 mm; breedte: 1785 mm; hoogte: 1595 mm; wielbasis: 2659 mm; gewicht: 1249 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 252 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 304-560 liter; brandstoftank: 60 liter.

Prijs
Kia Clarus Wagon 1.8 SLX ƒ 39.990

Positief
+ binnenruimte
+ uitrusting
+ prijsstelling

Minpunten
- verbruik
- weggedrag
- afwerking

Alternatieven

Toyota Avensis 1.6 16v Linea Terra: ƒ 43.489


Ford Mondeo 1.6 16v Atlantic Wagon: ƒ 41.495


Renault Laguna 1.6 16v RTE Break: ƒ 42.250