Auto 23 oktober 1999

Kamperen met de
luxe van thuis

Door H. de Boer
Ze bestaan ongetwijfeld nog, de kampeerders die met een tentje en een primusbrander hoog in de bergen of diep in de bossen op zoek gaan naar rust. Van een dergelijke primitiviteit is op de Kampeer & Caravan RAI 1999 weinig te merken. Comfort voert de boventoon. Kamperen oké, maar dan wel met de luxe van thuis.

Een rondgang over de immense beursvloer –54.000 vierkante meter, acht hallen in totaal– maakt het er voor de consument niet gemakkelijker op. Want hoe te kiezen uit al die soorten en merken caravans, vouwwagens, campers, voortenten en duizend en één accessoires? Om maar niet te praten over het maken van objectieve vergelijkingen. Dat is helemaal een heksentoer.

Vergapen
Puur genieten en zich vergapen –waarvoor het gros van de bezoekers komt– kan volop. De branche presenteert tot en met dinsdag het neusje van de zalm op kampeergebied. De caravan voert de boventoon. Het huisje op wielen is razend populair, gezien de verkoopcijfers. Ook dit jaar denkt de branche er 19.000 te slijten, evenveel als in 1998. Daar komen nog zo'n 5000 vouwwagens en rond de 2000 stacaravans bij. We kamperen wat raak met z'n allen. Jaarlijks trekken 3,5 miljoen Nederlanders er in totaal vijf miljoen keer opuit.

Luxe en comfort, daar draait het om. Hoewel de koopkracht over het algemeen groot genoeg is om massaal een hotel te boeken, geeft een groot deel van de Nederlanders toch de voorkeur aan kamperen, wereldwijd gezien bepaald een unicum. Het geld rolt overigens toch wel. Thuis een magnetron-oven-grillcombinatie, dan in de caravan of camper ook een magnetron-oven-grillcombinatie.

Hetzelfde geldt voor de koelkast met vriesvak en de matrassen met binnenvering. En niet te vergeten de boiler, de douche, het cassettetoilet, de insectenhorren, de verwarming, de airco en de schotelantenne. Een beetje caravan, en het zit erin. Vaak nog mooier dan thuis.

Letterlijk een klasse apart vormen de campers, in vaktermen motorhomes genaamd. Vooral de topmodellen –met prijzen van ruim over de 100.000 gulden– zouden met hun opvallende vormgeving niet uit de toon vallen in een maanlandschapachtige setting. De bestuurdersplaats heeft veelal cockpitachtige trekjes, terwijl het motorhome in de meeste gevallen zeer luxe is afgewerkt met leer, hout en chroom.

Paarden of motorfiets
Wie echt wil opvallen en over de juiste hoeveelheid contanten –vanaf 140.000 gulden– beschikt, kan de wijde wereld in met een kampeeroplegger van de firma JMR. Een lichte pick-up ervoor – en de bestuurder is verzekerd van de nodige aandacht. Verschillende indelingsvarianten maken het product aantrekkelijk voor een breed publiek. Dankzij de lengte van het gevaarte –vanaf een meter of 7– zijn de toepassingsmogelijkheden legio. Zo kunnen bijvoorbeeld de paarden mee, of de motorfiets van pa.

Het vernuft van de ontwerpers lijkt geen grenzen te kennen. Jaar op jaar komen zij met noviteiten. Neem de vouwbare caravans van Aliner. In opgevouwen toestand niet spectaculair, maar in uitgeklapte vorm –wat maar 30 seconden duurt– een futuristisch ogend, compleet ingericht woninkje met puntdak. De firma Holtkamper, die dit systeem vanuit de Verenigde Staten haalde, levert er een voortent van hetzelfde afwijkende formaat bij.

Waterpas
Tussen het buitenlands geweld weet ook het Nederlandse Kip Caravans elk jaar weer de aandacht te trekken. Dit keer met een automatische caravan-horizontaalstelling. Handmatig uitdraaien van de caravansteunen is er niet meer bij met dit apparaat. Eén druk op de knop volstaat, waarna computergestuurde elektromotoren de caravan waterpas op de campingstek zetten. Voorlopig alleen leverbaar op de topmodellen van de Hy-line. Wie er geen hekel aan heeft om de caravan zelf in de juiste stand te draaien, bespaart een kleine 2000 gulden.

OCS Recreatie Groothandel uit Hengelo demonstreert op de RAI het DoubleLock elektronisch alarmsysteem. Wie ongevraagd met zijn vingers aan de caravan komt, wordt getrakteerd op een flinke portie geluid. De beveiligingsinstallatie treedt zelfs bij een lichte beweging aan de buitenkant van de caravan in werking. Curieus genoeg blijft het stil wanneer stevige rukwinden het huisje op wielen door elkaar schudden.

De wereld van de stacaravans vormt een onderdeel op zich. Het idee van een 'tweede huis' komt tot uitdrukking in de aankleding van de omgeving. Bloemenperkjes, oogstrelende bestrating, kunstig afgewerkte afrasteringen, het hoort er allemaal bij. Bij de duurdere modellen is het verschil met een 'gewoon' huis nauwelijks meer aanwezig. Kunststof of houten wanden in plaats van vertrouwde stenen muren en ziedaar: uw chalet.

Rolstoelgebruikers
Het Apeldoornse bedrijf Muller ontwierp een stacaravan voor rolstoelgebruikers. Aangepaste voorzieningen in de keuken, de bad- en slaapkamer, een schuine helling richting terras en brede deuren maken het de mindervalide kampeerder gemakkelijk. De gehandicaptenvereniging ANGO Nederland heeft inmiddels enkele stacaravans van Muller geplaatst in Groningen, Friesland en Flevoland.

In het paviljoen ”Caravan in de Praktijk” kunnen startende caravanners kennis opdoen over het gebruik van hun nieuwe aanwinst. Ervaren kampeerders en technische medewerkers van het ANWB-tijdschrift Kampeer & Caravan Kampioen demonstreren de kneepjes van het 'vak': aan- en afkoppelen, kogeldruk en bandenspanning meten, een bed ombouwen, gasflessen verwisselen en noem maar op.

Veiligheid is een jaarlijks terugkerend thema. ANWB-hoofddirecteur mr. G. van Woerkom hamerde er donderdag bij de opening van de RAI nog maar weer eens op. Dan gaat het niet zozeer om de technische staat van de caravan, benadrukte hij. „Een ongeval heeft zelden te maken met achterstallig onderhoud”, zo liet hij voorstanders van een APK-keuring voor caravans fijntjes weten.

Nationale Weegmaand
De ANWB denkt dan ook niet aan dat soort oplossingen. Te zware en foutieve belading zijn twee hoofdoorzaken bij ongevallen. En niet te vergeten onjuist of gevaarlijk rijgedrag. Van Woerkom: „Hieraan helpt geen APK. Hier zijn voorlichting en rijvaardigheidstraining beter op hun plaats.” Vandaar dat de ANWB mei 2000 heeft uitgeroepen tot Nationale Weegmaand. „Caravanners kunnen dan zelf ontdekken of er nog een onsje bij kan of dat er iets af moet”, aldus de ANWB-hoofddirecteur.

Over veiligheid gesproken: IVRA Nederland BV presenteert op de RAI een nieuw remsysteem voor caravans en aanhangers. Tot nu toe duwt een caravan eerst tegen de auto alvorens zelf te gaan remmen. Die hinderlijke –en soms linke– duw in de rug behoort met de Electronic Brake Control van IVRA tot het verleden. Remmen gebeurt nu gelijktijdig met de trekauto en vooral ook gelijkmatig. Volgens de leverancier bekort dit systeem de remweg aanzienlijk. Bijkomend voordeel: na een „prachtige” bergrit zal de vreugde niet bedorven worden door verbrande remvoeringen, ingedraaide trommels of versleten remschoenen.

De Kampeer & Caravan RAI duurt tot en met dinsdag 26 oktober. De beurs is geopend van 11.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 20 gulden. Kinderen tot en met 11 jaar gratis, mits onder begeleiding. Jongeren tot 18 jaar betalen 15 gulden.