Auto 2 oktober 1999

Kittige Italiaanse bekoort

De Fiat Punto is een origineel gestileerde auto. De wagen oogt verrassend en verraadt onmiskenbaar zijn Latijnse origine. Vooral de driedeurs versie is stilistisch een topper. De fraaie horizontale vouw in de flanken wordt afgewisseld door een minder nadrukkelijke welving die vanuit de hooggeplaatste achterlichten schuin naar beneden valt. Vooral de achterzijde van de driedeurs is bijzonder scherp gesneden en lijkt onder een iets te scherp gekozen hoek ten opzichte van het geheel te staan. Een en ander houdt echter spanning in het ontwerp, alsof perfectie bewust is vermeden.

De voorzijde oogt gewoner, maar oogst desalniettemin bekoring door de elegantie die een strakke en eenvoudige lijnvoering kan bewerkstelligen. Van achteren beschouwd is de vijfdeurs versie stukken minder spannend dan haar minder toegankelijke zusje. Fiat heeft daar naar eigen zeggen gegronde redenen voor. Kopers van een vijfdeurs auto in dit segment zijn veelal behoudend van aard en hechten derhalve aan een voorzichtige vormgeving.

Op de voorplecht van zowel de driedeurs als de vijfdeurs prijkt ondanks de onderlinge verschillen hetzelfde logo. Dat lijkt in dit verband een onbetekenend detail, maar is het geenszins. Het logo van Fiat is immers nieuw en maakt zijn debuut op de nieuwe Punto. Het nieuwe merkembleem houdt verband met het eeuwfeest van Fiat, dat dit jaar op de kop af honderd jaar geleden werd opgericht. Het ronde logo uit de jaren twintig met een lauwerkrans om een blauw vlak waarin in zilver de naam Fiat is geschreven, is opnieuw gestileerd en vervolgens is het nieuw leven ingeblazen. Volgens Fiat verbeeldt het nieuwe logo „continuïteit met toekomst”, waarvan de nieuwe Punto de jongste exponent is.

Spierkracht tekort
Fiat heeft voor de tweede generatie van de succesvolle Punto drie benzinemotoren en twee zelfontbranders op het programma staan. Verdwenen is de amechtig presterende 1,1 liter vierpitter. Thans worden de voorwielen minimaal aangedreven door een 44 kW/60 pk leverende 1,2 liter achtklepper. Het gros van de Punto-enthousiasten zal echter naar verwachting kiezen voor de krachtiger 1,2 liter viercilinder zestienklepper, die een maximumvermogen levert van 59 kW/80 pk bij 5000 tpm. Voor deze test serveerde de vaderlandse importeur dan ook een Punto met deze krachtbron onder de motorkap. Op papier ziet een en ander er veelbelovend uit. Het maximumdraaimoment bedraagt volgens de fabrikant 114 Nm bij 4000 tpm. Verder wordt deze Punto geacht in 11,4 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te draven, om niet eerder dan bij een topsnelheid van 172 km/h in de elementen zijn meerderen te moeten erkennen. In dit segment slaat de Punto met deze cijfers lang geen slecht figuur.

De praktijk is echter een tikkeltje teleurstellend. De motor voelt minder vinnig aan dan op basis van de vooruitgesnelde persmap verwacht werd. Hoewel het gevoel niet met keiharde meetgegevens ondersteund kan worden, lijkt de Punto minder kwiek te zijn dan de fabrikant belooft. Vooral in de vijfde versnelling komt de Italiaanse simpelweg spierkracht tekort, wat vooral veroorzaakt wordt door de relatief lange overbrengsverhouding van de transmissie. Verder blijkt de krachtbron bij hogere toerentallen nogal brommerig te zijn.

Desalniettemin geeft die krachtbron verder weinig reden tot klagen. De brandstofconsumptie is met een verbruik van 1 op 13,4 simpelweg dik in orde en op de reeds beschreven luidruchtigheid bij hogere toerentallen na toont de vierpitter zich welgemanierd.

Wegligging
De Punto rijdt uitstekend, zoveel is wel duidelijk geworden na een uitgebreide kennismaking. Het onderstel legt de nadruk op comfort, getuige de relatief lange veerwegen. De Punto weet goed raad met de verwerking van zowel korte als lange oneffenheden en heeft ondanks de korte wielbasis dan ook niet de neiging om te gaan dribbelen wanneer op onregelmatig asfalt op snelheid gereden wordt.

In bochten reageert de Punto zoals van een voorwielaandrijver verwacht kan worden. De auto blijft lang neutraal en gaat uiteindelijk ondersturen, hetgeen eenvoudig is te corrigeren. Wanneer in een snel ingestuurde bocht nogal bruusk het gaspedaal gelift wordt, lijkt het alsof de Punto het binnenste achterwiel wil optillen en vervolgens met een overstuurreactie de achterzijde naar buiten wil zetten. Het voelt beroerder dan het in werkelijkheid is. Wil je de Punto dwars op het wegdek zetten, dan dien je er behoorlijk je best voor te doen. Het wordt dan welhaast vanzelf een kwestie van ervaring dan wel van roekeloosheid.

Dualdrive
Sturen doet de Punto prima. De elektronische stuurbekrachtiger maakt dat de auto noch te zwaar noch te licht stuurt en beperkt evenmin het stuurgevoel. Een unieke voorziening is het zogenaamde Dualdrive-systeem. Dit staat voor de elektrische stuurbekrachtiging, die twee instellingen ondersteunt. ”Licht” voor stedelijke situaties en ”zwaarder” voor de overige omstandigheden. Met een druk op een knop in het dashboard wisselt het systeem volledig elektronisch van instelling.

Overigens schakelt de citymodus zichzelf automatisch uit wanneer de snelheid meer dan 60 km/h bedraagt. In principe kan de citymodus dan ook altijd ingeschakeld blijven. Overigens stuurt de Punto zeker niet te zwaar, zodat deze voorziening best achterwege had kunnen blijven. Het is echter niet uitgesloten dat met name de grote schare vrouwelijke berijders veel plezier van deze noviteit kunnen en zullen beleven. Dualdrive is echt zo'n vondst die in de tijd op waarde geschat zal moeten worden.

De vijfversnellingsbak kan echter stukken minder bekoren. De pook laat zich niet al te trefzeker van verzet wisselen en het samenspel met de koppeling verloopt evenmin geolied. Schokvrij optrekken bij stoplichten is in de Punto daardoor dan ook minder vanzelfsprekend dan het behoort te zijn.

Zitpositie
Het interieur van de nieuwe Fiat Punto is erg herkenbaar Fiat. Fraaie afgeronde vormen en een nadrukkelijk uitstekende unit voor het audiosysteem en ventilatiemonden zetten de toon. Het dashboard is uit stevige en kwalitatief goed ogende materialen opgetrokken. Bovendien heeft Fiat oog gehad voor de opbergnoden van de doorsnee automobilist. Er zijn meer dan genoeg bakjes, vakjes, hokjes en netjes beschikbaar om vrijwel alle denkbare vervoersnoden die het autorijden ondersteunen dan wel veraangenamen kwijt te raken.

Fiat verdient verder zonder meer een compliment voor de uitstekende zitpositie. De voorstoelen zijn niet alleen prettig groot, maar bovendien is het bestuurdersexemplaar evenals het stuurwiel in hoogte verstelbaar, waardoor ook lange mensen zich prettig achter het stuur kunnen nestelen. Het aanbod van ruimte voor hoofd en onderdanen is daarbij voldoende toereikend. Achterin is het voor volwassenen natuurlijk tobben, maar dat is voor deze klasse niet bepaald verbazingwekkend.

De hoeveelheid bagageruimte valt daarentegen alleszins mee. Een beladingsvolume van 297 liter is voor dit slag auto's zonder meer ruimhartig te noemen.

Uitrustingsniveaus
Fiat levert de nieuwe Punto in twee carrosserievarianten en in vijf uitrustingsniveaus. Drie daarvan zijn te combineren met de vijfdeurs carrosserie. De twee overige uitvoeringen zijn sportief getint en derhalve voorbehouden aan de driedeurs Punto. De vijfdeurs is leverbaar als Punto S vanaf 23.995 gulden en dan standaard voorzien van onder meer twee airbags, getint glas en een audiosysteem. De Punto ELX is meteen een stuk uitbundiger uitgevoerd en pronkt met zaken als in de carrosseriekleur gespoten bumpers, in delen neerklapbare achterbank, toerenteller, stuurbekrachtiging, elektrisch te bedienen voorramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en sidebags. In combinatie met de 1,2 liter zestienklepper kost deze variant 28.695 gulden.

Desgewenst levert Fiat de Punto ELX met de 1,2 liter achtklepper in het vooronder, wat tot een besparing van 2300 piek leidt. Als klap op de vuurpijl heeft Fiat de Punto HLX in de aanbieding. Als luxueuze topper onderscheidt deze uitvoering zich door mistlampen, elektrisch bedienbare buitenspiegels, lichtmetalen velgen, hoofdsteunen achter, in hoogte te verstellen bestuurdersstoel en stuurwiel, airconditioning en een uitgebreider audiosysteem. Aldus uitgevoerd staat de Punto vijfdeurs voor 31.995 gulden in de showroom.

Stap voorwaarts
Fiat heeft met de nieuwe Punto onmiskenbaar een enorme stap voorwaarts gezet. De auto heeft een elegante en tegelijk vooruitstrevende uitstraling. Daarnaast zijn de zaken onderhuids gewoon goed geregeld. De Italiaanse stuurt goed, ligt prima op de weg en is zeker geen tekortschietend karretje wanneer er stevige afstanden afgelegd dienen te worden. Dat laatste wordt vooral veroorzaakt door de goede zitpositie die ook lange mensen in de Punto zullen vinden. Voor hen is het optionele pakket dat in een hoogteverstelling van stuur en stoel voorziet, echter wel een voorwaarde.

Verder is Fiat erin geslaagd een goed in elkaar stekende en daarmee rammelvrije auto te bouwen, die de indruk wekt ook na een flink aantal jaren nog een jofele auto te zijn. Nog niet eens zo heel lang geleden was dat voor een Fiat geenszins vanzelfsprekend. Het lijkt dan ook zeer waarschijnlijk dat de nieuwe Punto net zo'n succes wordt als zijn voorganger. Aan zijn kwaliteiten kan het in ieder geval niet liggen.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1242 cc; maximumvermogen: 59 kW/80 pk bij 5000 tpm; maximumkoppel: 114 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 11,4 seconden; topsnelheid: 172 km/h

Maten
Lengte: 3835 mm; breedte: 1660 mm; hoogte: 1480 mm; wielbasis: 2460 mm; gewicht: 935 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 134 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 297 liter; inhoud brandstoftank: 47 liter

Prijs
Fiat Punto 1.2 16v ELX 5-deurs: ƒ 28.695

Positief
+ besturing
+ weggedrag
+ zitpositie

Minpunten
- motorgeluid
- transmissie
 

Alternatieven

Renault CLio 1.4 RT: ƒ 27.650


Honda Logo 1.3i:
ƒ 25.990


Peugeot 206 1.4 XR: ƒ 27.300