Auto 25 september 1999

Sportieve Space Runner rijdt prima

Door Arno Witvliet
De serie is compleet. Eind vorig jaar presenteerde Mitsubishi onder veel publiciteit de nieuwe Space Star. Ettelijke maanden later maakte een compleet nieuwe Space Wagon zijn opwachting. Thans ziet de fonkelnieuwe Space Runner het levenslicht. Een kennismaking met Mitsubishi's nieuwe ruimtewagen, die tussen de burgerlijke Space Star en de bezadigde Space Wagon gepositioneerd wordt.

De nieuwe Mitsubishi Space Runner ziet er stukken spannender uit dan de Space Star en de Space Wagon. Hoewel smaken natuurlijk verschillen en beide spacy varianten helemaal geen verkeerde indruk op het netvlies achterlaten, kun je simpelweg vaststellen dat de Space Runner anders is. Origineler. Allereerst springen de brede in een contrasterende kleurstelling gespoten bumpers en kunststof flankbeschermers in het oog. Een en ander verschaft de Space Runner een stoere en onverschrokken uitstraling. Daarnaast blikt de nieuweling buitengewoon zelfverzekerd uit de grote, helder beglaasde koplampen. De pronte voorsteven oogt agressief en verdient alleen daarom al een compliment. Daarnaast versterken de breed uitgeklopte wielkasten dat beeld. Dynamiek lijkt aldus verzekerd. Wonderlijk is bovendien de schuifdeur die zich opvallend genoeg alleen aan de rechterzijde bevindt. Een linker exemplaar ontbreekt simpelweg.

Met het ontbreken van de linker schuifdeur is meteen een van de voornaamste minpunten van de nieuwe Space Runner aan de kaak gesteld. Mitsubishi zal ongetwijfeld goede redenen hebben om met een rechter schuifdeur te volstaan, maar dat neemt niet weg dat een linker exemplaar verdraaid handig geweest zou zijn. Zeker wie de wagen ook voor zakelijke doeleinden wil inzetten en derhalve gewoon is om zijn koffertje achter de voorstoel te zetten en het colbert aan het haakje op te hangen. Nog even afgezien van het feit dat een kledinghaakje domweg ontbreekt, noodzaakt de Space Runner zijn bestuurder iedere keer om de auto heen te lopen. Dat kan na verloop van tijd knap vervelen.

Sportief
Mitsubishi positioneert de Space Runner als een multi purpose vehicle met een sportieve uitstraling. Dat laatste is zonder twijfel geslaagd. De kwaliteiten als veelzijdig vervoermiddel springen echter minder duidelijk in het oog. Het interieur biedt plaats aan vijf personen. Wat dat betreft pakt de Space Runner geen extra punten. Opvallend is wel de royale hoeveelheid beenruimte voor de achterpassagiers. Daar kunnen we wat mee. Verder is de bank in twee gelijke delen op te klappen en desgewenst te verwijderen, hetgeen de praktische gebruiksmogelijkheden sterk doet toenemen. Als kleine verhuiswagen kan de Space Runner dan ook uitstekende diensten bewijzen. De leuningen van de beide achterbankdelen kunnen neergeklapt worden, zodat er twee volwaardige slaapplaatsen ontstaan. Jammergenoeg is de achterbank niet in lengterichting te verstellen. Een en ander zou de variabiliteit ten goede gekomen zijn.

Over rondslingerende spullen hoef je je in de Space Runner niet te bekommeren. Bakjes en vakjes zijn er in overvloed. Vanachter het stuurwiel heb je niet alleen een weids uitzicht over het dashboard maar tevens over de weg. Je zit bovendien in een goed vormgegeven stoel.

Comfortabel
Mitsubishi vergat de Space Runner niet voldoende power mee te geven. Onder de motorkap van de beproefde wagen huist de 100 kW/136 pk sterke 2,0 liter zestienklepper. Aldus gemotoriseerd slaat de wagen allerminst een slecht figuur. Een topsnelheid alsmede een acceleratie vanuit stilstand in 11,0 seconden is voor dit slag mobielen simpelweg oké. Voor wie meer noten op zijn zang heeft, levert Mitsubishi de Space Runner met een 110 kW/150 pk leverende 2,4 liter direct ingespoten benzinemotor. Loopt harder en kost meer, maar slurpt minder. De minst krachtige Space Runner doet overigens 1 op 9,6, hetgeen zeker niet als gulzig beschouwd kan worden.

Rijden doet de Space Runner overigens prima. De auto is wat minder stevig geveerd dan voor een auto met sportieve ambities lekker is, maar qua comfort scoort de Japanner niet verkeerd. Het bochtgedrag is zonder meer vriendelijk. De hoge koets gaat op snelheid wat op het buitenste voorwiel hangen maar gevaarlijk wordt het nooit. Spannend evenmin. De Space Runner is eigenlijk veel comfortabeler dan zijn sportieve uitstraling doet vermoeden.

Misser
Mitsubishi verlangt voor de Space Runner 2.0 GLS 49.995 gulden. Voor dat bedrag koop je niet alleen een mooi ogende en lekker rijdende auto, maar kun je je bovendien verheugen in de standaard aanwezigheid van zaken als airconditioning, elektrisch bedienbare voorramen en buitenspiegels, centrale portiervergrendeling en twee airbags. Abs is samen met sidebags tegen een meerprijs van 3490 piek leverbaar, hetgeen een misser van formaat is.

De 2.4 GLS heeft die voorziening overigens standaard, evenals lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel, extra spoilers en dorpelverbreders, sidebags en een verchroomde grille. Laatstgenoemde versie kost wel meteen 61.995 gulden en dat is best even slikken. Dan hebben we het nog geeneens over die ontbrekende linker schuifdeur.