Auto 18 september 1999

Jap die ontdekt moet worden

Door Arno Witvliet
Onbekend maakt onbemind. De Nissan Primera is daar een goed voorbeeld van. De middenklasser steekt op het eerste gezicht immers geenszins boven het maaiveld uit. Een kwijnend bestaan in de anonimiteit lijkt een dergelijke wagen beschoren te zijn. Wie echter ooit de moeite nam de Primera de sporen te geven, weet dat de wagen stukken minder suf is dan zijn koetswerk doet vermoeden. Thans steekt de Primera in een nieuwe jas en is de wagen leniger dan ooit tevoren.

De opfrisser heeft de Primera onmiskenbaar goed gedaan. Verdwenen is het deprimerende gebrek aan uitstraling, waardoor een beetje extrovert persoon de Primera niet eens als dagelijks vervoermiddel in overweging nam. Niet dat de fysieke opknapbeurt de wagen ineens tot een persoonlijkheid van formaat gemaakt heeft, maar van een reuzenstap voorwaarts kan desalniettemin gesproken worden.

Vooral de voorzijde oogt heel behoorlijk. De beproefde uitvoering was tevens voorzien van fel priemende xenon-koplampen en bovendien opgestoerd met in de carrosseriekleur gespoten zijskirts, hetgeen de Primera zelfs een tikkeltje agressieve uitstraling verschafte. De achterzijde is daarentegen nog even droef als voorheen.

Ook onderhuids lieten de techneuten van Nissan de Primera niet ongemoeid. Zo is het gat tussen de 1,6 liter en de 2,0 liter zestienkleppers weinig verrassend opgevuld met een 1,8 liter metende viercilinder zestienklepper. Nissan zelf maakt gewag van zo'n 600 aanpassingen, maar afgezien van het gerestylde koetswerk, de nieuwe motor en het debuut van een continue variabele transmissie springen er nauwelijks zaken van betekenis uit.

Remassistentie
Desalniettemin is de Primera een buitengewoon interessante auto en niet in de laatste plaats door het uitstekende onderstel. De Japanner laat zich strak en met veel gevoel besturen. De wagen is daarbij stevig geveerd, zonder overigens als hard ervaren te worden, wat de comfortbeleving onnodig zou verstoren. Het is echter een genot om de Primera op snelheid een fraaie en lange curve in te sturen. De auto blijft heel lang neutraal, om pas op de limiet lichtjes te gaan ondersturen. Streken zal de wagen je niet snel leveren. De grenzen van het betamelijke liggen erg ver weg en zijn bovendien goed gemarkeerd.

Mocht een vertraging echter dringend gewenst zijn, dan is het goed om te weten dat Nissan de Primera thans standaard voorziet van Nissan Brake Assist, een nieuw mechanisch remassistentiesysteem dat de remdruk doseert aan de hand van de snelheid waarmee het rempedaal wordt ingetrapt. Deze voorziening doet het vooral tussen de oren goed. In de praktijk merk je echter nauwelijks wat van het systeem. De Primera remt zonder meer goed, maar dat deed de vorige editie eveneens.

Geluidsniveau
Het onderstel van de Primera laat zich het beste op zijn merites beoordelen met een lekkere dosis paardekrachten onder de rechtervoet. In de beproefde wagen is een en ander dik voor de bakker. Onder de motorkap huist de krachtigste machine uit het assortiment. Het aggregaat telt vier cilinders, die elk door vier kleppen ademen. Het gezamenlijke volume van de vier zuigers bedraagt 2,0 liter. De krachtbron levert een maximumvermogen van 103 kW/140 pk bij 5800 tpm en een maximumkoppel van 181 Nm bij 4800. De Primera is aldus gemotoriseerd zeker geen slome rakker.

Opvallend is wel dat de krachtbron op toeren gehouden dient te worden om de spieren lekker los te maken. Het koppel piekt ook bij een behoorlijk hoog toerental, hetgeen een verklaring kan zijn voor de motorkarakteristiek. Nissan kapselde de machine echter goed in, want het geluidsniveau valt alleszins mee. Bovendien blijven stoorzenders als banden en windgeruis ruimschoots binnen de perken. Wat niet binnen de perken blijft, is het brandstofverbruik. Gemiddeld verstookte de Primera elke 9,2 kilometer een liter brandstof, hetgeen in deze klasse als onbetamelijk dorstig aangemerkt dient te worden.

Sportief rijden
De optionele automatische transmissie geldt ongetwijfeld als een van de belangrijkste veroorzakers van de stevige brandstofconsumptie. Toch maakt de bak zelf veel zo niet alles goed, want de transmissie kan als een fraai staaltje techniek worden aangemerkt. De technische oorsprong van de continue variabele transmissie ligt in Tilburg, alwaar Van Doorne's Transmissie gevestigd is. De slimme uitvinding van wijlen Huub van Doorne debuteerde destijds in de oer-Hollandse DAF, die vanwege zijn pientere pookje en zijn bescheiden afmetingen vooral aftrek vond onder dames op gevorderde leeftijd.

Thans is de legendarische daffodil op een verdwaald exemplaar na geschiedenis geworden en is de Primera Hypertronic M6 een feit. De transmissie bewijst postuum het gelijk van Van Doorne, want in de kern van de zaak is er niets veranderd. Voorbij zijn echter de hardnekkige gebreken als het gegier in de aandrijving. Nissan heeft voor de gelegenheid zelfs zes vaste verzetten geprogrammeerd, zodat door middel van ”tiptronic”-bediening kan worden geschakeld. Het systeem functioneert verrassend goed. De reactietijd die conventionele automatische transmissie noodgedwongen in acht neemt, is in de Primera gereduceerd tot nul. Een en ander maakt dat je met Hypertronic ontzettend actief om niet te zeggen sportief kunt autorijden zonder daarbij door de techniek belemmerd te worden.

Bestuurder centraal
Nissan benadrukt in zijn reclamecampagne het belang van ergonomie. De mens in casu de bestuurder dient in het interieur centraal te staan en alles dient te worden aangewend om voortijdige vermoeidheid te voorkomen. Zo meldt Nissan dat de bestuurder precies recht achter het stuurwiel zit, zodat de meest natuurlijke houding gegarandeerd kan worden. De zit achter het stuurwiel is in de Primera zonder meer goed, maar alle goedbedoelde opmerkingen ten spijt valt Nissans aandacht voor ergonomie niet in het bijzonder op. Het dashboard is saai maar weloverwogen vormgegeven en ingedeeld. Bedieningselementen zitten op de juiste positie en het geheel laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Stuurwiel en bestuurdersstoel zijn veelzijdig te verstellen, waardoor een goede zitpositie gegarandeerd is. De kwaliteit van het meubilair draagt daar een forse steen aan bij. Je zit trouwens niet alleen goed in de Primera, je hebt tegelijkertijd voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen. Althans voorin. Achterin blijkt de beenruimte minder royaal te zijn dan wenselijk is. Over de inhoud van de bagageruimte behoeft echter niet geklaagd te worden. Een inhoud van 490 liter is ruimschoots toereikend.

Uitrusting
Nissan voorziet de Primera standaard van zaken als ABS, twee airbags, centrale portiervergrendeling, toerenteller en hoogteverstelling voor zowel stuurwiel als bestuurdersstoel. Wie 1300 piek meer uitgeeft, verkrijgt een Primera Comfort, die daar elektrische ramen voor, klimaatregeling en sidebags aan toevoegt. Altijd doen dus. De Primera Luxury voorziet tegen een extra vergoeding van 1500 gulden onder meer in zaken als elektrische ramen achter, buitentemperatuurmeter, tripcomputer, afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling en een verlichte make-upspiegel.

De Primera Sport is welhaast vanzelfsprekend uitgerust met een lederen stuurwiel, lichtmetalen velgen, sportstoelen en mistlampen in de voorbumper. De Primera Elegance is de meest luxueuze versie en is vanwege het onderscheid opgeleukt met houten decoratiepanelen, lichtmetalen velgen en chromen deurgrepen. De prijzen van de nieuwe Nissan Primera lopen uiteen van 39.695 tot 61.695 gulden.

Smakelijke wagen
Nissan serveert met de nieuwe Primera zonder meer een smakelijke wagen. De Japanner ziet er niet alleen stukken beter uit dan zijn voorganger, maar blijkt ook onderhuids een aantal aantrekkelijke wijzigingen ondergaan te hebben. Zo is de nieuwe Hypertronic transmissie zonder meer een fraai staaltje techniek dat zich uitstekend met het dynamische karakter van de Primera laat combineren. De vernieuwde Nissan Primera is al met al een betere aanbieding dan ooit tevoren. Het uitrustingsniveau is dik voor de bakker en met de prijsstelling is evenmin iets mis. De Nissan Primera was en is echter een auto die ontdekt moet worden. Zonder de wagen ooit gereden te hebben, kun je de auto simpelweg niet op waarde schatten. De Primera mist immers de gave des onderscheids. Althans visueel. Op het asfalt staat de Primera simpelweg overtuigend zijn mannetje. Het succes van de Nissan Primera zal dan ook sterk afhangen van het aantal landgenoten dat zich tot een proefrit laat verleiden. Rijden is immers zijn grote kracht. En koop je daar eigenlijk ook geen auto voor?

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1998 cc; maximumvermogen: 103 kW/140 pk bij 5800 tpm; maximumkoppel: 181 Nm bij 4800 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 11,5 seconden; topsnelheid: 202 km/h

Maten
Lengte: 45220 mm; breedte: 1715 mm; hoogte: 1410 mm; wielbasis: 2600 mm; gewicht: 1375 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 331 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 490 liter; inhoud brandstoftank: 60 liter

Prijs
Nissan Primera Elegance Hypertronic M6: ƒ 54.295

Positief
+ besturing
+ weggedrag
+ uitrusting
+ transmissie

Minpunten
- beenruimte achterin
- brandstofverbruik
 

Alternatieven

Honda Accord 2.0i LS: ƒ 48.990


Peugeot 406 ST 2.0 16V:
ƒ 49.900


Toyota Avensis 2.0 Linea Sol: ƒ 49.496