Auto 11 september 1999

Facelift voor Mitsubishi Carisma

Door Arno Witvliet
Toen hij kwam, keek nauwelijks iemand naar hem om. Er was zelfs een grote rode poster voor nodig om hem bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Bekend maakt bemind en sindsdien verloren steeds meer vaderlanders hun hart aan hem. Onlangs onderging hij een bescheiden verjongingskuur. Reden genoeg voor een hernieuwde kennismaking.

Iemand die een beetje oplettend is zal de spraakmakende posteractie die Mitsubishi destijds ter promotie van de Carisma opzette, niet ontgaan zijn. Complete nieuwbouwwijken hingen de desbetreffende poster achter de ramen in de hoop een gloednieuwe Mitsubishi Carisma te bemachtigen. De actie legde Mitsubishi geen windeieren. Het Japanse merk wist niet alleen de aandacht op zich te vestigen, maar zag tevens de verkopen van de Carisma substantieel toenemen. Daar was het uiteindelijk allemaal om te doen geweest. Pakweg vier jaar na het schuchtere debuut van de door het vaderlandse NedCar geproduceerde Carisma achtte Mitsubishi de tijd rijp voor een bescheiden opfrisser. Succes dient immers gecontinueerd te worden en een tussentijdse facelift doet een modellijn meestal geen kwaad.

Betere uitstraling
Mitsubishi meldt niet zonder trots dat de nieuwe editie van de Carisma nog Europeser oogt dan voorheen. Mitsubishi voorzag de Carisma van een nieuw geboetseerde motorkap, evenals van een uit twee delen bestaande grille die geflankeerd wordt door heldere koplampen. Nieuw ontworpen achterlichten alsmede een in de kofferklep geïntegreerde spoiler doen de rest. Goed beschouwd kan van een ingrijpende cosmetische verfijning niet gesproken worden. Dat neemt echter niet weg dat de Carisma er stukken beter uitziet dan voorheen. De suffe en anonieme uitstraling van de eerste editie heeft plaatsgemaakt voor een correct gestileerde en herkenbare verschijning die echter niet onmiddellijk ieders aandacht weet te trekken.

Onderhuids onderging de Carisma eveneens een aantal wijzigingen. Zo is de spoorbreedte voor 20 millimeter vergroot en achter 5 millimeter verkleind, waardoor de auto volgens Mitsubishi nu een energieker stuurgedrag in bochten vertoont. Verder zijn zowel voor als achter nieuwe stabilisatorstangen gemonteerd.

De Mitsubishi Carisma is net als voorheen een comfortabele voorwielaandrijver. Het onderstel weet goed raad met zowel korte als lange oneffenheden, al zouden naar mijn smaak de dempers wel een tikkeltje steviger mogen zijn. De eerste editie kenmerkte zich in mijn herinnering door een rustig maar desalniettemin weinig levendig weggedrag.

Technische aanpassingen hebben volgens de fabrikant weliswaar geleid tot een energieker stuurgedrag in bochten, maar in de praktijk is de Carisma niet bepaald een lekkere stuurauto. De auto rolt weliswaar minder om de lengteas dan voorheen, maar toont zich in lange bochten nog altijd hardnekkig onderstuurd. De Carisma voelt zich simpelweg het lekkerst op lange en rechte snelwegen. Sterk punt van de Carisma is verder nog altijd de bescheiden hoeveelheid motorlawaai die tot het interieur weet door te dringen.

GDI-motor
De beproefde Carisma werd aangedreven door de al langer leverbare 1,8 liter viercilinder zestienkleps direct ingespoten benzinemotor. Deze zogenaamde GDI-motor levert een maximumvermogen van 92 kW/125 pk bij 5500 tpm en een maximumkoppel van 174 Nm bij 3750 tpm. De machine zorgt voor uitstekende prestaties. Zo neemt de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h 10,4 seconden in beslag en stoomt de wagen desgewenst door naar een topsnelheid van 200 km/h. In de nieuwe editie heeft Mitsubishi deze krachtbron voorzien van een elektronisch gestuurde gasklep die een nog effectievere verbranding mogelijk maakt dan de eerste versie van de GDI-motor. Een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 13,9 overtuigt in ieder geval wel. De Mitsubishi Carisma is bovendien leverbaar met een 74 kW/100 pk leverende 1,6 liter benzinemotor, evenals met een 1,9 liter indirect ingespoten turbodieselmotor die een maximumvermogen levert van 66 kW/90 pk. Beide krachtbronnen zijn overigens ongewijzigd overgenomen uit de eerste versie van de Carisma.

Uitrusting
Mitsubishi ontwikkelde voor de tweede editie Carisma vier uitrustingsniveaus. De Carisma Classic fungeert als instapper van de reeks, maar is desalniettemin standaard voorzien van stuurbekrachtiging, bestuurdersairbag, hoogteverstelling van stuurwiel en bestuurdersstoel, radiovoorbereiding met vier speakers en airconditioning. De Carisma Comfort charmeert bovendien door een passagiersairbag, elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale portiervergrendeling en elektrisch bedienbare voorramen aan de standaarduitrusting toe te voegen.

De sportief getint Carisma Avance onderscheidt zich door lichtmetalen velgen, mistlampen voor en radiovoorbereiding met zes speakers. Top of the line is de Carisma Elegance, die ten opzichte van zijn goedkopere soortgenoten voorzien is van een met hout en leer afgewerkt Nardi-stuurwiel, deels leren stoelbekleding en elektrisch bedienbare achterramen. Alle Carisma's GDI zijn bovendien standaard voorzien van abs. De prijslijst opent met een bedrag van 37.495 gulden voor de Carisma sedan 1.6 Classic en loopt door tot 54.995 gulden voor de Carisma hatchback 1.8 GDI Elegance automaat. De Carisma 1.8 GDI is overigens vanaf 41.695 gulden leverbaar.