Auto 4 september 1999

Carrosserie TT Roadster
geeft geen krimp

Door Arno Witvliet
Bij zijn verschijning wist de Audi TT Coupé de tongen los te maken. De gedrongen avant-gardistische gestalte van de TT is trouwens nog steeds een eyecatcher van formaat. Binnenkort komen de geluksvogels die zich een Audi TT kunnen veroorloven nog beter in beeld. Althans bij warme en droge weersomstandigheden. Met de kap naar beneden en de zon op het bolletje. De Audi TT Roadster is immers een feit.

Ik ben eruit. Het was niet eenvoudig, want Audi heeft met de TT Roadster wederom bewezen verschrikkelijk mooie creaties op vier wielen te kunnen zetten. Desalniettemin staat de TT Roadster in de schaduw van de TT Coupé. Die wagen klopt immers helemaal. Het ontwerp, waarin een sterk aflopende daklijn, een hoge taille en uitgebolde flanken tot een fraaie compositie zijn gesmeed, is als geen ander in staat het gevoel te bespelen.

De TT Roadster is minder onthutsend vormgegeven. Zeker met de kap in gesloten toestand heeft de wagen van opzij iets weg van een Porsche Boxster, waardoor de auto een minder karakteristiek voorkomen heeft dan diens gesloten evenknie. Het interieur is echter onveranderd fraai. Speciaal voor de TT Roadster heeft Audi een ”Authentic” leerpakket in het leveringsprogramma opgenomen. Het leer heeft exact dezelfde bruinrode kleur als een professionele honkbalhandschoen en is evenzo afgewerkt met gele leren stiksels. Audi spreekt in dit verband van mocassindesign.

Stijf
Zo strak als een honkbalhandschoen zich om de hand klemt, zo stevig wordt het lichaam door de voorstoel omvat. Lijf en leden ondervinden ruim voldoende ondersteuning en worden door de kuipstoelen ook in snel genomen bochten prachtig op hun plaats gehouden. Het dashboard is evenals de buitenzijde vooruitstrevend gestileerd en bovendien royaal voorzien van gepolijste aluminium accenten. Verder springen de dikke ronde rolbeugels die pal achter de hoofdsteunen in de carrosserie zijn verankerd meteen in het oog. Niet eens zozeer door hun prominente positie als wel door het matglanzende aluminium waarin deze vuistdikke stangen uitgevoerd zijn.

Audi heeft goed werk afgeleverd. Terwijl het gros van de cabrio's hinder ondervindt van een verminderde torsiestijfheid, is de TT Roadster indrukwekkend stijf. De carrosserie geeft geen krimp, zelfs niet wanneer een paar venijnige hobbels en bulten worden genomen. Audi heeft een en ander weten te bereiken door bij de dorpels van de TT Roadster dikker plaatwerk toe te passen. Bovendien dragen de vaste verbindingen van de A-stijlen evenals de rolbeugels een flinke steen bij aan de hoge mate van stijfheid.

Het veiligheidsaspect is evenmin onderbelicht gebleven, zoals te zien is aan d rolbeugels die reeds ter sprake zijn gebracht. Ook de extra sterke balken in de portieren en de royaal bemeten kokerbalkdelen missen hun uitwerking niet. Vanzelfsprekend is de TT Roadster voorzien van abs, elektronisch sperdifferentieel (EDS), airbags en sidebags. De versie met voorwielaandrijving beschikt bovendien standaard over een antislipregeling (ASR). Het mocht toch eens misgaan.

Verdienstelijk
Net als de TT Coupé is de Roadster leverbaar met een tweetal motoren. Beide machines tellen een viertal cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,8 liter en ademen door in totaal twintig kleppen. Audi heeft de machines bovendien voorzien van een turbocompressor zodat het aggregaat garant staat voor prima prestaties.

De minst competente krachtbron levert nog altijd een heel verdienstelijk maximumvermogen van 132 kW/180 pk bij 5500 tpm en genereert een maximumkoppel van 235 Nm tussen 1950 en 5000 tpm. De krachtigste versie stelt daar met behulp van een extra grote uitlaatgasturbo respectievelijk 165 kW/225 pk bij 5900 tpm en 280 Nm tussen 2200 en 5500 tpm tegenover. Standaard is deze laatste machine gekoppeld aan een versnellingsbak met zes versnellingen en wordt het vermogen via alle vier de wielen op het wegdek gebracht. Audi Quattro dus.

Listig
De Audi TT Roadster is een sportieve wagen maar zeker geen sportwagen. Daarvoor is de Audi te veel een gentleman in polo en bermuda. Beschaving is een deugd en spierkracht dient daaraan ondergeschikt te zijn. Het maakt de Audi TT Roadster tot een uitermate prettige wagen, die desalniettemin niet vies is van een lekker bochtig bergtraject en op z'n tijd een sprintje. Bovenal is de Audi TT een toegankelijke auto die je geen moment opjaagt.

De wetenschap dat de auto hard kan, is voor het overgrote deel van de potentiële bezitters immers voldoende. Wie echter de moeite neemt de wagen op de limiet te verkennen, kan genoeglijke momenten beleven. De machines kenmerken zich door een fantastisch fraaie loop die hoog in de toeren een vervaarlijk klinkende huil laat horen. Het is trouwens zaak om in bochten voldoende gas te blijven geven.

De achterzijde van de TT Roadster toont zich onverwacht listig. Het loslaten van het gaspedaal kan zomaar een schuiver tot gevolg hebben waar onervaren rijders zich door laten overvallen. De strakke besturing voelt echter goed aan, zodat met een pietsje tegenstuur de balorige achterzijde weer tot de orde geroepen kan worden. Voor ervaren chauffeurs een amusant karaktertrekje dat door de meeste TT-piloten echter nimmer ontdekt zal worden. Gelukkig niet.

Stevige prijzen
Audi heeft voor Nederland een tweetal versies in het vooruitzicht gesteld. De kalmste variant heeft gewoon voorwielaandrijving en een vijfbak, terwijl de hardloper van de twee standaard met het fameuze Quattro-systeem en zes versnellingen de weg op mag. Het spreekt voor zich dat Audi geen misselijke prijzen in rekening brengt. Dat zijn we inmiddels wel gewend van het merk met de vier ringen. Tegen prijzen vanaf 93.100 gulden kan men zich per november eigenaar noemen van een Audi TT Roadster. Een Audi TT Coupé wisselt overigens vanaf 84.550 gulden van eigenaar.

Audi laat de kersverse TT-ridders niet op een houtje bijten. Standaard is de auto voorzien van stoelverwarming (onmisbaar in een cabriolet), volautomatische airconditioning, veiligheidsballonnen voor hoofd, schouders en romp, alcantara/fijnnappa lederen bekleding.

De duurste variant staat trouwens vanaf 109.750 gulden op de oprijlaan. Dat zijn stevige prijzen voor mooie en goed doordachte wagens. Mocht u echter stapelverliefd zijn geworden op de Audi TT, neem dan de volgende drie adviezen ernstig in overweging. Eén: ga voor de Coupé. Dat is niet alleen de mooiste (hoezo kwestie van smaak?) maar tevens de goedkoopste (of minst dure zo u wilt). Bovendien heeft Nederland te weinig zonnige en warme dagen om de aanschaf van een cabriolet te rechtvaardigen. Twee: bestel gewoon de 132 kW/180 pk-versie. De dikste motor is heel veel pieken duurder en heeft daarentegen helemaal niet zo veel plezier toe te voegen. Drie: bestel de auto in zeezilver metallic. Dat is en blijft de aangewezen kleur voor een Audi TT.