Auto 4 september 1999

Een smaakvol Rover-interieur

Door Arno Witvliet
Het is erop of eronder. Het Britse Rover heeft de afgelopen jaren immers weinig rooskleurige resultaten weten te boeken. Zelfs onder de veilige vleugels van moeder BMW heeft Rover de problemen tot dusverre niet overtuigend onder de knie kunnen krijgen. Met de komst van de Rover 75 is het uur van de waarheid aangebroken. Een diepgaande beschouwing van Rovers hoop in bange dagen.

Arjen de Jong sprak tijdens een besloten bijeenkomst ter gelegenheid van het debuut van de Rover 75 mooie woorden. Te oordelen naar het betoog van de algemeen directeur van Rover Nederland was dit de auto waar ze bij Rover zo lang op hadden gewacht. Alles klopte. De ontwerpers waren zich bewust geweest van de rijke erfenis die het nieuwe topmodel op zijn schouders zou meetorsen. De karakteristieke grille was immers prominent op de voorplecht geschroefd. De carrosserie was voorzien van de juiste chromen accenten. Het interieur ademde een typische Britse ambiance waarin voor hout en wederom chroom een hoofdrol was weggelegd. Bovendien waren de stoelen afgebiesd met piping in een contrasterende kleurstelling. Kortom, de 75 was een echte Rover en derhalve een waardig topmodel.

Dat was hard nodig ook, want in de pers waren inmiddels verontruste berichten verschenen waarin de nakende ondergang van het Britse merk breed werd uitgemeten. Sinds Rover door BMW was ingelijfd en in veiliger vaarwater was gekomen, was het nu niet bepaald met sprongen vooruitgegaan. Rover kon zich dan ook geen enkele mislukking meer permitteren. Groot was dan ook de verbazing toen Rover aankondigde dat de geplande marktintroductie een aantal maanden zou worden uitgesteld. Pas later zou blijken waarom.

Strak
Tijdens de internationale persintroductie bleek dat de Jong geen woord te veel had beloofd. De Rover 75 was inderdaad een fraaie en gedistingeerde verschijning. Een auto waar Rover met recht trots op kon zijn. En tegelijkertijd ook weer niet. De exemplaren waarmee de dames en heren journalisten de weg op werden gestuurd, bleken immers nog ver verwijderd van de hoge kwaliteitsstandaard die BMW sinds jaar en dag nastreeft. Kofferdeksels en motorkappen waren niet strak aan het koetswerk bevestigd, waardoor de naden niet overal evenwijdig liepen. Het instrumentarium was scheef in het dashboard gemonteerd en diverse onderdelen bleken minder solide bevestigd te zijn dan je zou mogen verwachten.

BMW moet zich een slag in de rondte zijn geschrokken en de marktintroductie spoorslags hebben uitgesteld. Naar de opwachting van de Wedgewood Blue Rover 75 ter redactie werd dan ook met spanning uitgekeken. Een grondige inspectie leert echter dat die paar maanden onmiskenbaar een louterende uitwerking hebben gehad. De auto steekt thans strak in elkaar en vertoont niet langer onnauwkeurigheden of ander ongerief. Bovendien blijft het simpelweg een plaat van een auto.

Sprint
Rover heeft ter aandrijving van de 75 een viertal motoren in de aanbieding. De kleinste telt een viertal cilinders en meet een cilinderinhoud van 1,8 liter. Het aggregaat levert een maximumvermogen van 88 kW/120 pk en dient zonder aarzeling als mogelijkheid terzijde worden geschoven. Uit eerdere ervaring weet ik dat deze machine amper in staat is om de bijna 1400 kilo wegende Brit fatsoenlijk vooruit te krijgen. Motorlawaai en de noodzaak van veelvuldig schakelen, vallen de bestuurder ten deel.

Beter is het dan ook om pakweg zeven mille meer te investeren in de plezierige 2,0 liter direct ingespoten common rail turbodiesel of de benzinegestookte 2,0 liter zescilinder. Degenen die het zich kunnen permitteren, zullen ongetwijfeld gecharmeerd zijn van de 130 kW/177 pk leverende 2,5 liter vierentwintigklepper. Aldus gemotoriseerd levert de Rover 75 prima prestaties. Een topsnelheid van 215 km/h en een tijd van 9,5 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h zijn geen verkeerde resultaten. Desalniettemin is de krachtbron overduidelijk toegesneden op comfort. De machinerie is stil, maar voelt tegelijkertijd niet overdreven vinnig aan. Het verbruik is verder niet minder dan normaal. Een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 9,4 is in deze klasse immers niet bepaald opzienbarend.

Comfort
De Rover 75 is een comfortmachine bij uitstek. De auto is soepel geveerd en het onderstel weet goed raad met de verwerking van zowel korte als lange oneffenheden. Gasgevulde dempers en stevige stabilisators houden een overmaat aan rolbewegingen prachtig binnen de perken. Ook de besturing verdient een compliment. De Brit laat zich mooi rustig en direct van richting veranderen zonder dat de juiste dosis gevoel daarbij ontbreekt.

Het bochtgedrag is vriendelijk, met dien verstande dat de wagen niet op de limiet bereden dient te worden. Wie dat wel doet, zal merken dat de voorwiel aangedreven Brit op het buitenste voorwiel gaat hangen en derhalve fors gaat ondersturen. Normaliter kan met het terugnemen van gas een wagen eenvoudig weer in het gareel gekregen worden, maar bij Rover is zulks kennelijk minder vanzelfsprekend. De achterzijde vertoont dan een tamelijk heftige reactie zodat het opkomende overstuur enkel met een forse dosis tegenstuur gecorrigeerd kan worden.

Opvallend is verder dat de optioneel aanwezige traction control tamelijk snel ingrijpt, eerder zelfs dan mijns inziens nodig is. De krachtigste motor is standaard gekoppeld aan een fraai schakelende vijftraps automatische transmissie die bijzonder goed harmonieert met het karakter van de auto.

Smaakvol
Hoewel ik de buitenzijde van de onlangs in deze kolommen gepresenteerde Jaguar S-TYPE prefereer boven die van de Rover 75 gaat mijn voorkeur voor wat betreft het interieur onmiskenbaar uit naar Rover. Het interieur is bijzonder fraai vormgegeven en herbergt talloze smaakvolle details, zoals de retrospectieve met chroom omrande klokken en fraai houten decoratiepanelen.

Helaas is het dashboard hier en daar wat minder logisch ingedeeld. Zo bevinden de knoppen voor de klimaatregeling en dergelijke zich voor het mooi te laag, waardoor ze gedeeltelijk schuilgaan achter de pookknop. In het dashboardkastje van het beproefde exemplaar was verder een cd-wisselaar gemonteerd, zodat er voor andere nuttige en aangename zaken vrijwel geen plaats meer is. Gelukkig heeft Rover het interieur verrijkt met een overvloed aan vakjes en bakjes, zodat er desalniettemin voldoende opbergmogelijkheden zijn.

Zoals het een comfortabele wagen betaamt, is de Rover voorzien van twee prima zittende en goed verstelbare voorstoelen, die in deze uitvoering met fraai leer zijn overtrokken. Voorin is er voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen. Achterin is die ruimte echter ronduit teleurstellend, hetgeen dan ook meteen het voornaamste minpunt van de auto vormt. De bagageruimte meet een inhoud van 432 liter en is derhalve voldoende ruim bemeten.

Drie uitvoeringen
Rover levert de 75 in een drietal uitvoeringen. De viercilinder machines en de kleinste zescilinder zijn standaard onder meer voorzien van abs, airbags, sidebags, hoofdsteunen voor en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare voorramen, lederen stuurwiel, hoogteverstelling van bestuurdersstoel en stuurwiel en een radio-cassettespeler.

Voor 4500 piek meer kan echter de 75 Club in eigendom verworven worden. Rover voorziet dan standaard zaken als elektronische klimaatregeling, lichtmetalen velgen, fraaiere bekleding en elektrisch bedienbare achterramen. De topmotorisering wordt uitsluitend geleverd in de Rover 75 Sterling. Deze uitvoering omvat bovendien lederen stoelbekleding, automatische transmissie, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, mistlampen voor en verchroomde buitenspiegels.

Chique
De Rover 75 is zonder meer een bijzonder fraaie auto met een aantal onderscheiden kwaliteiten. Zo is de stijlvolle Brit eerst en vooral een plezierige en comfortabele langeafstandsloper met een veelomvattende standaarduitrusting. Rover treedt met de 75 echter een marktsegment binnen, waarin de kaarten sinds jaar en dag geschud zijn. Voor de bijna 90 mille die Rover voor een 75 Sterling verlangt zijn er veel goede en bovendien ruimere auto's te koop.

Desalniettemin lijkt de Rover 75 een gezonde toekomst beschoren. Voor liefhebbers van een stijlvolle en chique auto met een typische Britse uitstraling waren er tot voor kort behalve de notoire maar prijzige Jaguars en een paar buitenissig dure exoten eigenlijk geen alternatieven. Voor Rover ligt daar ongetwijfeld een aantrekkelijk marktpotentieel.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2497 cc; maximumvermogen: 130 kW/177 pk bij 6500 tpm; maximumkoppel: 240 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 9,5 seconden; topsnelheid: 215 km/h

Maten
Lengte: 4750 mm; breedte: 1780 mm; hoogte: 1430 mm; wielbasis: 2750 mm; gewicht: 1510 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 371 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 432 liter; inhoud brandstoftank: 66 liter

Prijs
Rover 75: 2,5 Litre V6 Sterling Automaat ƒ 88.990

Positief
+ vormgeving
+ comfort
+ uitrusting

Minpunten
- binnenruimte
 

Alternatieven

Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V: ƒ 84.900


BMW 323i Executive:
ƒ 89.500