Auto 21 augustus 1999

De energieke inborst van Bora

Door Arno Witvliet
De modellenpolitiek van Volkswagen is met de komst van de Golf Variant en de Bora Variant allerminst doorzichtiger geworden. Waren de tot op heden leverbare carrosserievarianten nog verkrijgbaar met vrijwel alle beschikbare krachtbronnen, voor de respectievelijke Variant-versies heeft Volkswagen een andere benadering gekozen. Wij kozen ook, maar dan uit het aanbod, en gaven een fijn exemplaar voor een diepgaande beschouwing de sporen.

In tegenstelling tot de gedoodverfde opponent Opel is Volkswagen altijd aan de late kant met de introductie van een stationwagen. De zogenaamde Volkswagens Variant komen steevast een jaartje later dan de gelijknamige sedanversie. Wanneer er twee jaar overheengaan, behoeft er evenmin van opgekeken te worden. De reden van de gefaseerde modellenpolitiek dient te worden gezocht in het simpele gegeven dat op deze wijze de belangstelling voor een bestaande reeks meer dan eens een nieuwe impuls krijgt.

Opel koos voor een afwijkende strategie en deed de Astra Stationwagon tegelijk met de hatchback-versies het levenslicht aanschouwen. Voor beide marktbewerkingen zijn goede argumenten aan te voeren. Feit blijft echter dat het voor de liefhebbers van een stationwagen keer op keer een beetje zuur is om nog een tijdje op de voorgaande generatie van het desbetreffende model te zijn aangewezen.

Opmerkelijk
Verder is het ronduit opmerkelijk dat Volkswagen zowel een Golf als een Bora Variant levert. De minder ruimhartige carrosserievarianten kenmerken zich door duidelijke visuele verschillen en spreken derhalve elk een andere kopersgroep aan. Bij de Golf en Bora Variant is er echter meer sprake van overeenkomsten dan van verschillen.

Op het eerste gezicht zijn slechts de frontpartijen afwijkend geboetseerd. Volkswagen heeft echter besloten voor de Variant de twee typenamen aan te wenden om een tweedeling te bewerkstelligen. De Golf Variant is gebouwd voor de massa, terwijl de Bora Variant bestemd is voor een selecte groep consumenten, die het zich kunnen permitteren een stevig aantal groene flappen extra uit de beurs te trekken.

De verschillen openbaren zich niet alleen in het uitrustingsniveau, maar ook onder de motorkap. Zo is de Golf Variant in tegenstelling tot de Golf driedeurs en vijfdeurs niet leverbaar met de 2,3 liter vijfcilinder benzinemotor, maar daarentegen weer wel met de nieuwe, direct ingespoten turbodieselmotor, die met behulp van pompverstuivers extra energiek uit de startblokken komt. Dit tweetal machines is gereserveerd voor de Bora Variant. Overigens toont de vaderlandse importeur zich in dezen consistenter dan de fabrikant zelf, die in het moederland een minder strikt onderscheid nastreeft en alle beschikbare krachtbronnen in beide auto's levert. Het productieproces is naar verluidt ook maximaal flexibel, zodat Golfs en Bora's Variant kriskras door elkaar uit het niets verrijzen.

Gretig
Voor deze test vaardigde de importeur een Bora Variant af. De voorwielen van deze stoer ogende Duitser worden aangedreven door de nieuwe 1,9 direct ingespoten diesel, die bij 4000 tpm een maximumvermogen levert van 85 kW/115 pk. Dat deze knaap voor geen kleintje vervaard is, blijkt wel uit het maximumkoppel van 285 Nm, dat bij slechts 1900 tpm gegenereerd wordt. Prachtige cijfers, die na een stevige trap op het gaspedaal keer op keer resulteren in een forse duw in de rug.

De Bora Variant hangt ongelooflijk lekker aan het gas. De wagen versnelt zelfs zo gretig en de krachtsontwikkeling is zo abrupt, dat het rijgedrag van de bestuurder door de overige inzittenden als ruw ervaren kan worden. Feit is in ieder geval dat deze Bora Variant onmiskenbaar als sportief gekarakteriseerd kan worden. De prestaties liegen er ook niet om. De Bora Variant trekt de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 11,1 seconden en sjouwt desgewenst door tot een topsnelheid van 195 km/h.

Het brandstofverbruik lijkt desalniettemin in strijd met de energieke inborst van de Bora Variant. Een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 16,2 is immers zondermeer top. Daar kan een zware voet maar weinig op afdingen.

Vooral sportief
Hoewel de Bora Variant de duurste van de reeks is, wordt de wagen niet enkel als meest luxueuze, maar eerst en vooral als sportieve versie gepositioneerd. De prijsstelling van de Bora Variant ligt immers nagenoeg op hetzelfde niveau als dat van de Passat Variant, zodat de liefhebbers van comfort welhaast vanzelfsprekend voor de grotere Passat zullen kiezen. De Bora Variant is er voor de jonge dynamische automobilist, die nog niet zo nodig in zo'n burgerlijke Passat Variant gesignaleerd wil worden.

Juist daarom is de Bora Variant bevoorrecht met een wat straffer geveerd onderstel, dat de dynamiek en de informatievoorziening dient te bevorderen. De Bora Variant voelt dan ook beslist stevig aan, hetgeen goed harmonieert met het sportieve karakter van de krachtbron. Het weggedrag voelt verder vertrouwd aan. In grenssituaties toont de Bora zich onderstuurd, zonder de bestuurder met listige streken te verrassen. De besturing reageert mooi direct en het stuurwiel laat zich voldoende gevoelig ronddraaien.

De krachtigste diesel in de serie wordt standaard door Volkswagen gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, die zich gemakkelijk en trefzeker laat bedienen. De eerste paar dagen wordt het zesde verzet niet of nauwelijks gebruikt, omdat je het bestaan ervan domweg vergeet. Bovendien houdt de krachtbron zich keurig gedeisd en kun je in de vijfde versnelling gewoon prima met het snelwegverkeer meetuffen.

Kortsluiting
Het dashboard van de Bora Variant is natuurlijk identiek aan dat van de Golf Variant. Voor de gelegenheid heeft Volkswagen het instrumentenpaneel van de Bora echter verrijkt met houten decoratiestrips, die naar mijn smaak echter meer detoneren dan harmoniëren. In een sportieve ambiance passen immers geen chique accenten. De afwerking van een en ander is simpelweg topklasse en kenmerkend voor de Volkswagens van de laatste jaren.

Het geheel is overzichtelijk vormgegeven en laat zich eenvoudig bediening. Alleen de bekerhouders bevinden zich op een domme positie. Boven de bedieningspanelen van de radio, de klimaatregeling en het optionele navigatiesysteem zit een laatje, dat eenmaal uitgeschoven een tweetal bekers of blikjes kan herbergen. Slechts een stevige verkeersdrempel kan de koffie echter al uit de bekers doen klotsen en vervolgens een kortsluiting van formaat bewerkstelligen.

Verder geeft de indeling geen reden tot klagen. De standaard gemonteerde sportstoelen zijn stevig, maar voorzien van een goede vormgeving in een juiste dosis ondersteuning. De verstelbaarheid van stoel en stuurwiel garandeert tevens een goede zitpositie voor iedereen, ongeacht de lengte van lijf en leden. Voorin is er meer dan voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen, achterin is het stukken minder jofel toeven. Wanneer er vaak volwassenen op de achterbank plaatsnemen, dient de aanschaf van een Passat Variant zorgvuldig overwogen te worden.

Laadvloer
Een Variant wordt natuurlijk eerst en vooral aangeschaft vanwege zijn beladingskwaliteiten. De Bora Variant stelt op dat punt zeker niet teleur. Met een inhoud van 460 liter, die desgewenst tot 1470 liter uitgebreid kan worden, is de nieuweling voor geen kleintje vervaard.

Heel mooi is ook de variabele laadvloer waarmee de Bora Variant standaard is uitgerust. Onder de schijnbaar vlakke laadvloer, die echter opgeklapt kan worden, bevindt zich immers een aantal kuipen waarin kleinere spullen afzonderlijk opgeborgen kunnen worden. Deze kuipen zijn eenvoudig te verwijderen, waardoor de laadhoogte met 77 mm toeneemt.

Volkswagen levert de Bora Variant in slechts één enkele uitvoering. Deze Bora Variant Highline is standaard voorzien van zaken als abs, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, sportstoelen, lederen stuurwiel, regensensor, vier elektrisch bedienbare ramen, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch schuif-/kanteldak, dat echter tegen een meerprijs van 205 gulden omgewisseld kan worden voor een airconditioning, boordcomputer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, alarminstallatie en een viertal fraaie 16-inch lichtmetalen velgen.

Droom
De nieuwe Volkswagen Bora Variant TDI (115 pk) is een fantastische auto. De wagen steekt uitzonderlijk goed in elkaar, heeft een droom van een diesel onder de kap en is simpelweg een plezierig rijdende auto. Het voornaamste minpunt betreft de beperkte ruimte op de achterbank en natuurlijk niet te vergeten de stevige prijsstelling. Want de Bora Variant is duur, te duur eigenlijk. Het beste bewijs wordt door Volkswagen zelf al geleverd. In de prijslijst van de Golf Variant staat immers voor het bedrag van 55.995 gulden de Golf Variant Highline TDI (115 pk) genoteerd. Dat is exact 6520 piek minder dan Volkswagen voor de 62.515 gulden kostende Bora Variant (115 pk) verlangt.

Ten opzichte van de Bora moet de Golf het echter stellen zonder alarmsysteem, boordcomputer, afstandsbediening op de centrale vergrendeling (samen voor 1050 verkrijgbaar) en een regensensor ( 690 meerprijs). Bovendien mist de Golf die overbodige houten paneeltjes en staat de wagen op 15 inch in plaats van 16 inch lichtmetalen velgen. Resumerend brengt Volkswagen dus pakweg 4000 piek in rekening voor een exclusiever snoetje. Voor cosmetica is dat een bom duiten. Het aloude adagium ”Wie mooi wil zijn moet pijn lijden” heeft kennelijk nog altijd niet aan actualiteit ingeboet.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1896 cc; maximumvermogen: 85 kW/115 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 285 Nm bij 1900 tpm; acceleratie 0 100 km/h: 11,1 seconden; topsnelheid: 195 km/h.

Maten
Lengte: 4409 mm; breedte: 1735 mm; hoogte: 1473 mm; wielbasis: 2515 mm; gewicht: 1325 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 535 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 460-1470 liter; inhoud brandstoftank: 55 liter.

Prijs
Volkswagen Bora Variant 1.9 TDI: ƒ 64.410

Positief
+ vormgeving
+ afwerking
+ stoelen
+ verbruik

Minpunten
- koppeling
 

Alternatieven

Volvo V40 1.9D
ƒ 52.950


Opel Vectra 2.0 DTI
CDX Stationwagen
ƒ 59.450


Lancia Lybra 1.9
JTD SW LX
ca ƒ 59.000