Auto 3 juli 1999

Mercedes–Benz frist E-klasse op

Mercedes–Benz gaf onlangs zijn succesvolle E-klasse een opfrisser. De wagen draaide inmiddels al weer een aantal jaren mee, zodat een cosmetische ingreep alleszins te rechtvaardigen was. Ook in de tweede helft van zijn cyclus dienen de verkopen immers op peil te blijven. Het merk met de ster verlaagde de neus van de E-klasse en voorzag de voorzijde van nieuw ontworpen bumpers. Verder werden buitenspiegels, achterlichten en de dakrails van de combi gemoderniseerd. Het resultaat mag geslaagd genoemd worden. De voorzijde oogt krachtiger en dynamischer dan voorheen, zodat de E-klasse onmiskenbaar aan uitstraling heeft gewonnen. Belangrijker is echter een doorontwikkeling van de bestaande CDI-motoren en het debuut van twee nieuwe CDI-krachtbronnen. De serie direct ingespoten common rail turbodieselmotoren start nu met een 85 kW/115 pk leverende 2,0 liter viercilinder. De tot 2,2 liter vergrote vierpitter levert voortaan een maximumvermogen van 105 kW/143 pk. Nieuw zijn echter de E 270 CDI en de E 320 CDI. De eerste telt vijf cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,7 liter en levert een maximumvermogen van 125 kW/170 pk. Het maximumkoppel bedraagt 370 Nm bij 1800 tpm. Onder de motorkap van de E 320 CDI stampt daarentegen een heuse 3,2 liter zescilinder machine die een maximumvermogen levert van 145 kW/197 pk en een maximumkoppel weet te genereren van liefst 470 Nm bij slechts 2600 tpm. De E-klasse is verder voortaan standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Bovendien wordt de gehele serie standaard voorzien van windowbags, Electronic Stability Program (ESP) en het multifunctionele stuurwiel uit de S-klasse. De vernieuwde E-klasse staat over een dikke maand bij de dealer in de showroom.