Auto 3 juli 1999

Suzuki Jimny laat kansen liggen

Door Arno Witvliet
De Japanse fabrikant Suzuki liet er tijdens de introductie van de nieuwe Jimny destijds geen misverstanden over bestaan: de auto is eerst en vooral bedoeld voor jonge, avontuurlijke mensen die met een beperkt budget een funny car in eigendom willen verwerven.

De slogan ”smart in city, tough in nature” appelleert niet alleen aan de hedendaagse verkeersproblematiek in grote steden, maar bovendien aan de moderne levensstijl van de jeugdige avonturier, waarin zaken als sport, muziek en spanning een belangrijke rol spelen en grenzen al snel als knellend worden ervaren. De korte, wendbare en hoogpotige vierwiel aangedreven veelkunner Jimny sluit volgens Suzuki uitstekend aan op de automobiele verlangens van deze belangrijke doelgroep. De brochure spreekt in dit verband heldere taal. De Jimny is veelvuldig gefotografeerd terwijl glunderende jongelieden rond de auto samendrommen.

Grijze kunststoffen
De twijfel slaat echter toe wanneer je de wagen 'live' aanschouwt. Van buiten ziet de auto er absoluut niet verkeerd uit, hoewel van een spannende en dynamische styling niet eens echt sprake is. Wanneer je het portier opentrekt, zakt je onderkaak echter van verbazing naar beneden. Is dit werkelijk de smaak van een jonge, avontuurlijke kopersgroep? Hebben die lui uit de folder echt een spontane lach op het gelaat of lachen ze om de zak centen die in het vooruitzicht is gesteld? Zit de jeugd van vandaag op een door deprimerend grijze kunststoffen panelen en suffe bekledingsstoffen gedomineerd fantasieloos interieur te wachten?

Suzuki heeft mijns inziens een uitstekende analyse gemaakt van de interesses en behoeften van de jonge en dynamische consument. Het is echter onbegrijpelijk dat de Jimny het resultaat kan zijn van dergelijke marketinginspanningen. Dat het zo anders kan, bewijst een merk als Smart. Vrolijke kleuren en een originele styling moeten de acceptatie van de City Coupé bespoedigen. Verder laten Ford met de Ka en Volkswagen met de Lupo zien dat een compacte, billijk geprijsde auto geenszins een suffe uitstraling behoeft te hebben. Suzuki heeft simpelweg kansen laten liggen. Het merk had op z'n minst met een vrolijke uitvoering op de markt moeten komen. Fel gekleurde bekledingsstoffen, trendy carrosseriekleuren en leuke accessoires hadden de wagen onmiskenbaar aantrekkelijker gemaakt.

Zijwindgevoelig
De Jimny gedraagt zich op de weg helemaal niet onaardig, maar is natuurlijk inferieur aan auto's als de Peugeot 206 en de Volkswagen Polo. Een en ander is inherent aan het concept en dient de Jimny derhalve niet al te zwaar worden aangerekend. Feit is echter wel dat de Jimny meestentijds op de verharde weg wordt gereden. Onder die omstandigheden dragen de indirect reagerende besturing, het stugge onderstel en de zijwindgevoeligheid van de wagen niet bepaald bij tot een verhoging van het rijgenot.

Wanneer de gebaande wegen worden verlaten en de woestenij wordt betreden, maakt de Jimny echter een uitstekende indruk. Het karretje toont zich dan voor geen kleintje vervaard en laat zich zonder al te veel moeite door ondiepe riviertjes sleuren. Een helling meer of minder kan de pret al evenmin drukken.

Leveringsprogramma
Het leveringsprogramma van de Suzuki Jimny steekt eenvoudig in elkaar. De auto wordt enkel aangedreven door een nieuwe 1,3 liter viercilinder zestienklepper, die goed is voor een maximumvermogen van 59 kW bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 104 Nm bij 4500 tpm. De Jimny weet met deze krachtbron onder de kap een topsnelheid van 140 km/h te bereiken.

De auto is leverbaar als tweewiel aangedreven JX en kost dan 24.995 gulden. De Jimny JX 4WD wordt vanaf 26.995 gulden de showroom uitgereden. De laatstgenoemde is echter eveneens leverbaar als JLX. De auto kost dan 2000 piek meer, maar voorziet ten opzichte van de JX onder meer in zaken als stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, centrale portiervergrendeling, een digitaal klokje, roof rails en in carrosseriekleur gespoten bumpers.

Sympathieke prijs
Wanneer Suzuki een betere invulling had gegeven aan de uitkomsten van hun marktonderzoek, zouden de rijkwaliteiten van de Jimny er helemaal niet zo veel toe doen. Jonge mensen laten bij de aankoop van een auto vooral hun gevoel spreken. De Suzuki Jimny had dan ook simpelweg een hebbeding voor de jeugd moeten zijn. Dat is de Japanner naar mijn smaak echter veel te weinig. Nu zal de wagen vooral om zijn intrinsieke kwaliteiten worden aangeschaft door een groep terreinwagenfanaten en organisaties als Staatsbosbeheer. Suzuki denkt dit jaar in Nederland slechts duizend Jimny's te kunnen verkopen. De sympathieke prijsstelling van de Jimny ten spijt. Met een beetje meer lef hadden dat er gemakkelijk meer kunnen zijn. Het heeft vooralsnog echter niet zo mogen zijn. Jammer.