Auto26 juni 1999

Geen stek in het topsegment

Ooit poogden de Japanners het Europese continent te verblijden met kwalitatief hoogstaande en royaal uitgeruste wagens als nuchter alternatief voor de gevestigde orde in het topsegment. Stuk voor stuk werd voor deze automobielen echter met stille trom de aftocht geblazen dan wel genoegen genomen met een kwijnend bestaan in de marge. Enkel Lexus weet zich dankzij een unieke propositie te handhaven, maar van een doorbraak is na acht jaar noeste arbeid nog altijd geen sprake. Thans betreden de Koreanen het strijdperk waar de Japanners eertijds sneefden.

Soms rijst de vraag waarom de lessen uit het verleden niet of nauwelijks serieus genomen worden. De Aziatische grootmachten in de automobielindustrie hebben in de loop der jaren immers bijna zonder uitzondering gepoogd om in het Europese topsegment vaste voet aan de grond te krijgen. Wagens als de Toyota Crown, Mazda 929, Mitsubishi Sigma konden geen van alle grote potten breken en verdwenen na verloop van tijd roemloos van het toneel. De huidige generatie Japanse vlaggenschepen als de Nissan Maxima, Honda Legend en Xedos 9 boeken evenmin benijdenswaardige successen en genieten eerder een representatieve dan rendabele status. De oorzaak van deze matige Aziatische successen dient gezocht te worden in het structurele ontbreken van status en uitstraling, hetgeen in het topsegment keer op keer een noodzakelijk voorwaarde blijkt te zijn teneinde succes te kunnen behalen.

De komst van de Hyundai XG is in dat licht bezien dan ook op z'n zachtst uitgedrukt raadselachtig. Het Koreaanse concern geniet in Europa eerst en vooral de reputatie van prijsbeuker wat de penetratie in het topsegment niet eenvoudiger maakt. Hyundai was zich tot voor kort ook bewust van haar Europese imago. Zo werden eerdere initiatieven om de top van de vaderlandse automarkt met wagens als de Grandeur en de Marcia te bestormen reeds in de directiekamers van de importeur de nek omgedraaid. De Hyundai XG wist zich daarentegen wel in het modellenprogramma te nestelen. Naar verluidt is de Nederlandse importeur niet bijzonder verheugd met de komst van de Koreaanse kolos, maar gebood de loyaliteit aan de importovereenkomst het debuut van de XG op de Nederlandse markt.

Stil en soepel
De Hyundai XG is in mijn ogen een spuuglelijke creatie. De wagen zal in zijn thuisland zonder twijfel in de smaak vallen bij de bobo's in het bedrijfsleven en de hotemetoten in de politiek, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de oubollige lijnvoering en de overdosis chroom de Europese consument zullen weten te bekoren.

Dat neemt niet weg dat met name de aandrijflijn van prima kwaliteit blijkt te zijn. Hyundai heeft de XG van een 137 kW/187 pk leverende 3,0 liter zescilinder benzinemotor voorzien, die verder opgetuigd is met een variabel inspuitsysteem en vier kleppen per cilinder. Het aggregaat is stil en soepel en voorziet bij 4000 tpm in een maximumkoppel van 258 Nm. Hoewel de uit de kluiten gewassen Koreaan niet bepaald als sprinter geboren is, komt de wagen heel verdienstelijk uit de startblokken. De XG trekt in 9,3 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en geeft er niet eerder dan bij 225 km/h de brui aan.

Standaard is het drieliter zespitter gekoppeld aan een automatische vijftraps transmissie. Met de viertraps automaat uit de recent vernieuwde Sonata nog vers in het geheugen, blijkt de aandrijflijn in de XG zonder meer een aangename verrassing te zijn. De adaptieve transmissie is voorzien van tiptronic functionaliteit, schakelt welhaast zijdezacht en vormt een prima duo met de zespitter.

Over het brandstofverbruik dient minder enthousiast geoordeeld te worden. Gemiddeld slurpte de krachtbron elke 8,1 kilometer een liter euroloodvrij uit het brandstofreservoir naar binnen.

De Hyundai XG is geboren als comfortmachine en dat zal de wereld weten ook, moeten zijn bouwers hebben gedacht. Het weggedrag onderstreept de missie van de wagen overtuigend. De auto is niet al te stevig geveerd en de elektronisch geregelde schokdemping zou naar mijn smaak wel duidelijker partij voor stevig mogen kiezen. Nu is de XG al met al te veel een deinerige auto. Deze onderstelkarakteristiek openbaart zich bovendien in bochten. Wie gewend is om curves stevig aan te zetten zal in de voorwielaangedreven XG onthaald worden op gedoseerd opkomend onderstuur dat echter goed en veilig te corrigeren is. Minder prettig is dat de voorwielen bij korte en venijnige oneffenheden de neiging hebben om te gaan slaan hetgeen voor onaangename stuurreacties zorgt. Oplettendheid is in dit verband dan ook geboden.

Piepjes en kraakjes
De auto onderstreept zijn positie als topmodel door zijn royale hoeveelheid binnenruimte. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en benen. De bagageruimte biedt verder 410 liter beladingsvolume. De meubelen zijn standaard met leer bekleed, maar van een rijke uitstraling is echter niet echt sprake. Het leer is voor het mooi te glad en ontbeert bovendien de juiste geur. De 'houten' decoratiepanelen ogen bovendien nogal plastic hetgeen het gevoel van welbevinden evenmin ten goede komt. Het interieur verloochent sowieso zijn Aziatische wortels niet. De kleurstelling is grijs en de materialen zijn van mindere kwaliteit dan de Europese fabrikanten plachten te gebruiken. Storender is echter de tekortschietende afwerking. De grote Koreaan is niet geheel gevrijwaard van piepjes en kraakjes. Een auto met topklasse ambities kan zich dergelijke missers natuurlijk niet permitteren. Hyundai zorgde echter wel voor een goede en overzichtelijke indeling van het dashboard. De auto is derhalve gebruiksvriendelijk, zodat het instructieboekje hoegenaamd niet geraadpleegd hoeft te worden. Standaard is de XG voorzien van elektrisch verstelbare voorstoelen. Hoewel de verstelmogelijkheden legio zijn, blijkt het toch niet goed mogelijk om een optimale zitpositie te creëren. Daartoe is de zitting net even te kort en het leer net even te glad.

Hyundai levert de XG in Nederland slechts in één enkele uitvoering met slechts één krachtbron. Het Koreaanse merk heeft goed begrepen dat de poort naar de topklasse voor haar enkel opengaat wanneer er een rijk uitgeruste auto tegen een scherpe prijs naar binnen kan rijden. De Hyundai XG is derhalve dan ook standaard voorzien van bijna alle denkbare voorzieningen. Zo omvat de lijst met uitrustingsdetails zaken als ABS, twee airbags, sidebags, lichtmetalen velgen, traction control, cruise control, lederen bekleding, houten decoratiepanelen, boordcomputer, automatische klimaatregeling, vijftraps automaat, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels en middenarmsteunen voor en achter. Hyundai is bereid om tegen betaling van 82.500 gulden een XG te leveren. Enkel voor metallic lak en een goede muziekinstallatie dienen dan nog extra munten neergeteld te worden.

De Hyundai XG gaat het in Europa niet redden. De geschiedenis leert ons immers dat prijs, uitrusting en kwaliteit geen garantie zijn om een prominente stek in het topsegment te bevechten. De uitstraling van het juiste logo op de voorplecht geldt als een noodzakelijke voorwaarde om in de topklasse succesvol te kunnen zijn. De Hyundai XG heeft noch de juiste roots noch de juiste kwaliteiten om de gevestigde orde serieus partij te kunnen geven. De auto is zonder meer een goede en comfortabele wagen, maar steekt op geen enkel technisch vlak boven het maaiveld uit. Last but not least geeft de Hyundai XG je op geen enkele wijze het gevoel in een mooie en rijke auto te rijden. De nieuwe Hyundai XG is derhalve reeds kansloos voor de auto goed en wel op de weg verschenen is. Een tragischer perspectief is voor een debutant nauwelijks denkbaar.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2972 cc; maximumvermogen: 137 kW/187 pk bij 5700 tpm; maximumkoppel: 258 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0 100 km/h: 9,3 seconden; topsnelheid: 225 km/h.

Maten
Lengte: 4317 mm; breedte: 1742 mm; hoogte: 1684 mm; wielbasis: 2694 mm; gewicht: 1390 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 331 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 150 1700 liter; brandstoftank: 58 liter.

Prijs
Hyundai XG ƒ 82.500

Positief
+ transmissie
+ uitrusting
+ prijs

Minpunten
- uitstraling
- afwerking
 

Alternatieven

Audi A6 2.4
ƒ 83.600


Saab 9-5 2.0t SE
ƒ 93.950


Chrysler 300M 2.7 LE
ƒ 96.600