Auto12 juni 1999

Telewerken en autogebruik

Tele- of thuiswerk kan een essentiële bijdrage leveren aan het terugdringen en spreiden van het autogebruik.

Veel forenzen spreekt deze werkvorm ook aan. Toch zijn er maar weinig die er daadwerkelijk aan beginnen. Met name onder leidinggevenden bestaat weerstand tegen invoering van deze maatregel, waardoor zij ongewild bijdragen aan het fileprobleem. „De kloof tussen intentie en gedrag is doorgaans groot”, zegt dr. Henk Spittje, „daarom staat het nog te bezien of tele- of thuiswerk op grote schaal zal worden ingevoerd.” Ter verklaring van het geringe aantal telewerkers voert hij verder aan dat de autoforens ook geleerd heeft de verkeerschaos positief te waarderen. „Ze beschouwen het oponthoud in een of meer files als een moment voor zichzelf, als een rust waarin ze niet lastiggevallen worden door werkgever of familie.” Spittje promoveerde vorige week op het onderwerp aan de Rijksuniversiteit Groningen. Om de maatschappelijk acceptatie van telewerken te onderzoeken, enquêteerde hij 936 automobilisten: 436 op de A10 (Amsterdam) en 500 op de A28 (Groningen).