Auto12 juni 1999

Multizitter en veellader

Door Arno Witvliet
Nadat Renault de wereld sinds het succes van de Espace andermaal verraste met een revolutionaire wagen bleef het een tijdlang rustig aan het front. De Mégane Scénic wist zich in die periode tot een buitengewoon succesvolle multifunctionele gezinsauto op te werken. De concurrentie moest een en ander met lede ogen aanschouwen, maar zat ondertussen niet stil. Mitsubishi en Fiat betraden als eerste de ring. Thans volgt Opel met de Zafira op een wijze zoals het een grootmacht betaamt.

De Opel Zafira is zonder meer een revolutionaire auto. Onder de tamelijk ingetogen maar desalniettemin degelijke en serieus vormgegeven carrosserie schuilt onmiskenbaar een doordacht ontworpen voertuig. Begin dit jaar nog werd de excentrieke Fiat Multipla in deze kolommen geprezen vanwege zijn zes zitplaatsen, maar de Opel Zafira overtroeft de Multipla door de consument standaard zeven zitplaatsen in het vooruitzicht te stellen. De slimme Italiaan verbaasde echter met drie voorstoelen, waardoor de traditionele zitrijen gehandhaafd konden worden en de zes inzittenden tegelijkertijd over een indrukwekkende hoeveelheid beladingsvolume konden beschikken.

Opel houdt echter onveranderd vast aan twee voorstoelen, maar scoort in dit segment door als enige fabrikant zijn multifunctionele middenklasser aan te bieden met twee extra zitplaatsen in de bagageruimte. Dat een en ander consequenties heeft voor de beschikbare laadruimte, spreekt natuurlijk voor zich. Dat neemt echter niet weg dat Opel een echt multi purpose vehicle heeft ontwikkeld. De Zafira is immers zowel een multizitter als een veellader, hetgeen van de Renault Mégane Scénic niet gezegd kan worden. In deze sympathieke Fransoos kan weliswaar laadruimte worden geofferd ten gerieve van de achterpassagiers, maar de personele bezetting is per definitie beperkt tot vijf inzittenden.

Mooi stil
Opel levert de Zafira vooralsnog met twee benzinegestookte viercilinder zestienkleppers, die respectievelijk een cilinderinhoud van 1,6 en 1,6 liter meten. Behalve deze twee benzinemotoren heeft de Duitse fabrikant reeds een 2,0 liter direct ingespoten dieselmotor in het vooruitzicht gesteld, die met behulp van een lagedruk turbocompressor een maximumvermogen van 60 kW/82 pk weet te genereren. Later dit jaar zal Opel naar verwachting de komst van nieuwe motoren in de Zafira aankondigen. Tot die tijd moeten geïnteresseerden het doen met een wat beperkt motorengamma.

Voor deze test werd een door de kleinste krachtbron aangedreven Zafira afgevaardigd. De vier cilinders, die te zamen een inhoud hebben van 1,6 liter, weten maximaal 74 kW/100 pk bij elkaar te stampen. Die piek wordt bereikt bij 6000 tpm, terwijl het maximumkoppel van 150 Nm bij 3600 tpm via de voorwielen op het wegdek wordt gebracht. De minst krachtige Zafira is met deze machine onder de kap in staat in 13,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te snellen en desgewenst tot een topsnelheid van 176 km/h aan te sporen. Opvallend is dat de krachtbron relatief veel toeren maakt. Zo wijst de meter van de toerenteller bij 120 km/h al zo'n 4000 tpm aan. Een en ander verklaart ook dat de motor vrij nadrukkelijk van zich laat horen, terwijl de Zafira verder een mooi stille auto is.

De brandstofconsumptie van de uit de kluiten gewassen Opel stemt verder tot tevredenheid. Gemiddeld verstookte de royale Duitser elke 11,3 kilometer 1 liter euroloodvrij. Gezien het hoge koetswerk en de daarmee gepaard gaande ongunstige luchtweerstand alsmede de stevige rijstijl van uw verslaggever is dat zonder meer een mooi resultaat.

Comfortabel
De Opel Zafira toont zich op de weg een uitstekend rijdende auto. De wagen stuurt erg fijn, waarbij de standaard stuurbekrachtiger in een goede dosis gevoel voorziet. De Zafira is behoorlijk stevig geveerd, maar lange oneffenheden worden desondanks goed verwerkt. Op korte oneffenheden reageert de wagen wat venijniger, maar het blijft een comfortabele auto.

Daarnaast blijkt de Zafira geen hardnekkige afkeer van bochtige binnenwegen te hebben. Hoewel de hoge koets nadrukkelijke overhelneigingen doet vermoeden, blijkt Opel deze carrosseriebeweging goed te hebben ingedamd. De Opel laat zich vlot en zeker een curve insturen, om pas laat langzaam en gedoseerd te gaan ondersturen, een reactie die evenwel eenvoudig te corrigeren is.

De vijfversnellingsbak kan eveneens de toets der kritiek goed doorstaan. De pook maakt weliswaar tamelijk lange maar desalniettemin trefzekere bewegingen. Remmen doet de Zafira eveneens uitstekend, terwijl de gevolgen van een te late reactie worden beperkt door de twee standaard aanwezige airbags.

Hoger ingeschaald
Het interieur van de Opel Zafira ademt een sfeer van degelijkheid en betrouwbaarheid, waardoor de auto de indruk geeft een klasse hoger ingeschaald te zijn. Enkel al de donkere interieurkleur en de materiaalkeuze doen vertrouwd aan. Opel heeft een en ander echter bovendien secuur en stevig in elkaar gezet, waardoor de wagen niet alleen een degelijke indruk maakt, maar bovendien werkelijk goed in elkaar steekt. De eerlijkheid gebiedt echter dat de bestuurdersstoel van de testwagen geplaagd werd door een hardnekkig kraakje, waarvan de oorzaak niet gelokaliseerd kon worden.

Het dashboard is goed en overzichtelijk vormgegeven en voorziet in veel bekende details en bedieningselementen. De zitpositie achter het stuurwiel geeft nauwelijks reden tot klagen. De ruimte voor hoofd en onderdanen is simpelweg royaal en de stevig vormgegeven en prettig zittende bestuurdersstoel is bovendien voorzien van hoogteverstelling alsmede een verstelbare lendensteun. Een kniesoor valt over de tamelijk vlakke stand van het stuurwiel, dat helaas enkel in hoogte en niet in lengte verstelbaar is.

Flex-stoelen
De Opel Zafira is zoals eerder reeds werd opgemerkt standaard voorzien van liefst zeven zitplaatsen. De in lengterichting verstelbare achterbank biedt plaats aan drie personen, die, vooral wanneer de bank in de achterste stand staat, over een royale hoeveelheid beenruimte kunnen beschikken. De twee achterste zitplaatsen vormen samen een technisch hoogstandje. Het zogenaamde ”Flex7”-systeem bestaat namelijk uit twee extreem dunne zitplaatsen, die geheel in de vloer verzonken kunnen worden. Daartoe dient de middenbank naar voren geschoven te worden. De uit twee scharnierende delen bestaande stoelen kunnen met één simpele handbeweging worden ingeklapt, waarna een prachtig vlakke laadvloer ontstaat.

Heel slim is ook dat de ruimtes die vrijkomen wanneer de stoelen worden opgeklapt, heel simpel in een extra hoeveelheid ruimte voor de voeten voorzien. De twee stoelen kunnen op lange ritten eigenlijk enkel dienen als zitplaats voor kinderen, maar op korte trajecten kunnen zelfs volwassenen met enige inschikkelijkheid van de middenpassagiers op de twee Flex-stoelen plaatsnemen.

Het spreekt voor zich dat het beladingsvolume in de Zafira eveneens zeer flexibel is. Wanneer de middenbank in de achterste stand staat en de Flex-stoelen ingeklapt zijn, is er onder het afdekzeil 640 liter beschikbaar. Het beladingsvolume kan echter uiteenlopen van 150 tot 1700 liter, hetgeen afhankelijk is van de gekozen opstelling.

Uitvoeringen
Opel levert de Zafira momenteel in twee uitvoeringen. De Zafira Comfort steekt als minst uitbundig uitgeruste variant al heel behoorlijk in de standaard spulletjes. Zo is de wagen vanaf 43.950 gulden onder meer voorzien van twee airbags, abs, een neerklapbare passagiersstoel, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel en het stuurwiel, acht bekerhouders, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, getint glas, elektrisch bedienbare voorramen, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, hoofdsteunen voor alle zitplaatsen en een uitneembaar afdekscherm voor de bagageruimte.

De Zafira Elegance is tegen een meerprijs van 5000 piek bovendien uitgerust met een lederen stuurwiel, airconditioning, lichtmetalen velgen, mistlampen in de voorbumper, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, boordcomputer en een veiligheidsnet in de bagageruimte. De Zafira met een 85 kW/115 pk leverende 1,8 liter zestienklepper onder de kap vergt een extra investering van 2000 gulden ten opzichte van een gelijk uitgeruste en door de beproefde 1,6 liter aangedreven Zafira.

De Opel Zafira is zonder twijfel een schot in de roos. Als enige fabrikant levert Opel in de momenteel immens populaire multifunctionele middenklasse een wagen die plaats biedt aan liefst zeven personen. De wagen is weliswaar een paar duizend gulden duurder dan concurrenten als de Renault Mégane Scénic en de Fiat Multipla, maar stelt daar naast een grotere personele bezetting bovendien veel meer binnenruimte tegenover. Daarbij komt dat de Zafira zonder meer een prettig rijdende en goed uitziende auto is, zodat succes welhaast niet uit kan blijven. Voor veel kroostrijke gezinnen die zich geen multi purpose vehicle als een Volkswagen Sharan of Renault Espace kunnen veroorloven, biedt de Opel Zafira dan ook uitkomst. Voor dergelijke auto's geldt dan ook terecht dat ze beter laat dan helemaal nooit komen, al heeft grootmacht Opel ditmaal wel erg lang op zich laten wachten.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1598 cc; maximumvermogen: 74 kW/100 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 150 Nm bij 3600 tpm; acceleratie 0 100 km/h: 13,5 seconden; topsnelheid: 176 km/h.

Maten
Lengte: 4317 mm; breedte: 1742 mm; hoogte: 1684 mm; wielbasis: 2694 mm; gewicht: 1390 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 331 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 150 1700 liter; brandstoftank: 58 liter.

Prijs
Opel Zafira 1.6 16V Comfort ƒ 43.950

Positief
+ binnenruimte
+ zeven zitplaatsen
+ verbruik

Minpunten
- motorgeluid
- prijs
 

Alternatieven

Renault Mégane Scénic
RT 1.6 16V: ƒ 42.895


Citroën Xsara Picasso
1.8 16v: ƒ 43.290


Fiat Multipla 100 16V
ELX: ƒ 43.950