Auto12 juni 1999

Zie ook:
Een eeuw Opel: de data

Opel–evenementen

Meekijken met de Opel-robots

Door W. G. Hulsman
Opels oudste en grootste autofabriek staat in het Duitse Rüsselsheim bij Frankfurt. Daar kan iedereen die dat wil sinds een maand meekijken over de schouders van de Opel-ontwerpers, -robots en -bouwers. Een belevenis. De nieuwe attractie Opel Live laat zien, horen en voelen wat er gebeurt voordat een Astra of Zafira voor het eerst de showroom inrijdt. Een martelgang. Dat is duidelijk na een halve dag ”Opel Erlebnis”.

Over zandpaadjes met diepe sporen en plassen, in volle vaart in de slip, met 80 kilometer per uur over een hobbelbestrating. Alle Opels moeten dat tijdens de testrit kunnen doorstaan. De bezoeker van Opel Live kan het realistisch meebeleven in een van de rijsimulatoren. Soms lijkt de rit bijna op een botsing uit te lopen.

Ook in dat geval hoeven we ons niet veel zorgen te maken, probeert Opel uit te leggen. In een film met driedimensionale beelden toont de fabrikant hoe veilig zijn auto's zijn. Testwagens botsen in volle vaart tegen een muur, vliegen over de kop of krijgen een klap van opzij. Veel geknars, geschuur en gerinkel. Voor toeschouwers met een 3-D-bril en hoofdtelefoon op is het alsof de testwagens het scherm uit vliegen. Kijkers deinzen terug. Opel is zo eerlijk om de gecrashte auto's ook in het echt aan het publiek te tonen. De glassplinters liggen nog op de autostoelen.

Degelijk en veilig zijn de woorden die de autoproducent er bij de bezoeker op een nette manier probeert in te stampen. In dezelfde hal –de voormalige productieloods K48 op het Opel-complex– laat de fabrikant ook zien hoe hij remmen, portieren en ruitenwissers eindeloos test op kwaliteit en duurzaamheid. Een robot laat versnellingsbakken twintig dagen lang ononderbroken schakelen, vergelijkbaar met tien jaar normaal gebruik in een auto. Na die tijd mag er weinig schade zijn. Het summum is de al uitvoerig geteste veiligheidsgordel met daaraan hangend de terreinwagen Frontera.

Bij nacht
Opel Live is geen zware kost. Het publiek is bezig en de onderdelen zijn luchtig van karakter. Dat geldt zeker voor de fantasierit met elektrokarretjes door de „fabriek bij nacht.” Bezoekers glijden in wagentjes over een lopende band en zien links en rechts de historie van de Opel. Jammer –vooral voor kinderen– dat er alleen een Duitse stem door de hoofdtelefoon klinkt.

„Met deze combinatie van informatie en vermaak hopen we veel jong publiek hiernaartoe te krijgen”, licht de Nederlandse directeur, Jan Reuvers, toe. „Opel moet zo een jonger imago krijgen.” De komende drie jaar denkt Reuvers circa 1,5 miljoen mensen naar Rüsselsheim te kunnen trekken. „We onderscheiden ons namelijk van andere attracties. Het accent ligt hier niet zozeer op het merk, maar op de productie. Bezoekers kunnen dat actief meebeleven.” Dat geldt zeker voor kinderen.

Voor de laatste groep is de Tour der Zintuigen in het hoofdgebouw aantrekkelijk. Ze kunnen daar op tal van manieren uitvinden hoe een auto moet voelen, klinken, ruiken en er uit moet zien. In het moderne, ruime gebouw is ook te zien wat dat betekent voor het ontwerpen. Kinderen kunnen dat zelf ontdekken: hoe werkt een rem, de stuurbekrachtiging, een spoiler? Ze zullen zich niet gauw vervelen.

Ook Nederlandse kinderen niet, al zal vader of moeder soms moeten vertalen. Reuvers: „In eerste instantie richten wij ons op Duitsers die in een straal van twee en een half uur rijden rond Frankfurt wonen. Op termijn zal de cirkel groter worden. Voor Nederlandse vakantiegangers die hier op vakantie of op doorreis zijn, is dit een leuke onderbreking.”

Lopende band
Het interessantste deel van de attractie is het échte werk. Bezoekers krijgen tijdens de tramrit een toelichting op het productieproces. Jammer genoeg is ook hier nu alleen Duits de voertaal, maar dat kan gaan veranderen.

Tijdens de rit door de enorme fabriekshallen op het uitgestrekte terrein krijgen Opel Omega's, Vectra's en Cadillacs steeds meer body. Platen aluminium worden motorkappen en portieren. Iets verderop schuiven ruwe koetswerken van limousines door de fabriek. Mensenhanden komen vrijwel niet te pas aan de productie. Honderden razendvlugge robots doen het beter. Toch lopen er in de Rüsselsheimse Opel-fabriek ruim 25.000 werknemers rond.

Na acht uur lakstraat komen de wagens bij de eindmontage. Het hele onderstel van motor, versnellingsbak, aandrijfas en assen schuift als een puzzelstuk de wagen in. Personeel helpt hier en daar een handje. Na 24 uur is de Opel klaar, onze tram doet er drie kwartier over. Voor de ongeïnteresseerde bezoeker te lang, voor de autofanaat te kort.

Tot slot wandelt de bezoeker door het Opel-museum, dat een mooie maar helaas beperkte collectie auto's heeft. Zoals een kopie van de Opel Lutzmann, de eerste Kadett en een Kapitän waarvan het chroom wel bladgoud lijkt. Ze glimmen van trots. Terecht.

Opel Live, Friedrich Lutzmann Ring 2 in Rüsselsheim, ligt tussen Frankfurt am Main en Mainz bij de autobaan A60. Tot oktober dagelijks geopend van 9.00 tot 18.00 uur; 's winters andere openingstijden. Entree: 24 DM, kinderen van 5 tot 15 jaar 16 DM, jonger dan 4 jaar gratis.