Auto 29 mei 1999

Speciaal voor Europeanen

Yaris is een leuke naam voor een leuke auto. Het is verbazingwekkend dat deze combinatie uit de kokers van Toyota is voortgekomen. Het Japanse merk geniet immers een wijdverbreide reputatie als bouwer van griezelig betrouwbare doch vreselijk saaie automobielen. De Yaris zet die reputatie overtuigend op de helling.

Het gaat goed met Toyota. De fabrikant weet niet alleen keer op keer een topnotering te scoren in uiteenlopende kwaliteitsonderzoeken, maar wist door de jaren heen tevens een stabiele marktpositie op te bouwen. In Europa bleef de grote doorbraak echter uit. De oorzaak van het achterwege blijven van eclatante verkoopsuccessen dient gezocht te worden in de smaak van de gemiddelde Europeaan. Hoewel Toyota's zich door hun onberispelijke reputatie konden verheugen in een trouwe schare aanhangers, lieten de Japanse creaties het gros van de westerlingen onberoerd. De Japanse school kon simpelweg te weinig bekoren om bij velen enthousiasme af te dwingen. Toyota besloot tot de ontwikkeling van een op Europese leest geschoeide auto. Europese ontwerpers werden aangezocht om hun ideeën aan de tekentafel toe te vertrouwen. Inmiddels is de Yaris een feit.

Hoge bouw
De Yaris is een geinige auto die bovendien heel knap in elkaar steekt. Ondanks de ultrakorte wielbasis en de compacte buitenmaten is de auto van binnen opvallend ruim. De Yaris is dat overigens niet alleen, maar komt ook zo over. De auto steekt immers niet voor niets met kop en schouders boven de grote massa uit. Door de hoge bouw van de Yaris heb je als bestuurder een royaal uitzicht op je omgeving, hetgeen de veiligheid zonder meer ten goede komt. Jammer genoeg is de auto daarentegen niet zo overzichtelijk, zodat de Yaris zich in het drukke grootstedelijke verkeersgewoel weliswaar als de spreekwoordelijke vis in het water voelt, maar de bestuurder het bij inparkeren minder naar zijn zin heeft.

De auto is vooralsnog slechts leverbaar met één enkele krachtbron onder de motorkap. Het machientje in kwestie telt vier cilinders die tezamen goed zijn voor een bescheiden cilinderinhoud van 1,0 liter. Het maximumvermogen van de machine bedraagt 50 kW/68 pk bij 6000 tpm, terwijl het maximumkoppel van 90 Nm bij 4100 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht wordt.

Zuinig
Hoewel de krachtbron op papier weliswaar slechts weinig indrukwekkende cijfers scoort, zullen techneuten hun vingers aflikken bij de constructie van de machine. Toyota streefde een extreme gewichtsreductie na en zette zijn technische kennis in om een zo rendabel maar tevens zo compact mogelijke motor te ontwikkelen. Voor deze klasse leveren de inspanningen van Toyota een aantal noviteiten op. Zo telt de krachtbron in de Yaris vanzelfsprekend vier kleppen per cilinder, maar bovendien monteerde Toyota voor elke bougie afzonderlijk een aparte bobine en worden de zestien kleppen continu variabel aangestuurd. De toepassing van deze technische inzichten leidde behalve tot bevredigende prestaties ook tot een zeer tevreden stemmende brandstofconsumptie. Gemiddeld verstookte de Yaris gedurende de testperiode slechts om de 15,2 kilometer een liter euro loodvrij. Dat is zonder meer een prachtig resultaat. Daar staat tegenover dat de Yaris in 13,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h versnelt en dat de auto bij 155 km/h het af moet leggen tegen de elementen. Door het relatief lage wagengewicht van 805 kilogram komt de Yaris nog heel aardig van zijn plaats. De kwalificatie lekker kwiek is trouwens evenals de claim mooi stil helaas niet op de Japanner van toepassing. Daarvoor is de Yaris net even te langzaam en net even te luidruchtig.

Soepel geveerd
De Yaris laat zich eerst en vooral als een comfortabele makker kennen. De auto is soepel geveerd en het onderstel weet dan ook goed raad met de verwerking van zowel korte als lange oneffenheden. De keerzijde van de medaille is dat de Yaris zich in bochten wat minder op zijn gemak voelt. De auto gaat bij hogere snelheden nadrukkelijk op het buitenste voorwiel hangen, waardoor de bestuurder getrakteerd wordt op een stevige dosis overstuur. Nukken vertoont de Yaris dan echter niet, zodat het terugnemen van gas voldoende is om de auto weer in het gareel te krijgen. De besturing geeft weinig reden tot klagen. De Japanner stuurt dankzij de standaard stuurbekrachtiging licht maar desalniettemin mooi direct en voldoende gevoelig.

Ook de vijfversnellingsbak kan de toets der kritiek goed doorstaan. De pook laat zich gemakkelijk en trefzeker bedienen. Punten pakt de Yaris bovendien door de standaard aanwezige veiligheidsvoorzieningen. De beproefde variant is immers voorzien van twee airbags en abs. In deze klasse is een en ander zeker geen gemeengoed.

Genoeg ruimte
Het interieur van de Yaris wekt op z'n zachtst gezegd verbazing. Vooral het dashboard is nogal futuristisch vormgegeven. Pal in het midden gaapt een zwart gat dat na het omdraaien van de contactsleutel in digitale informatie over snelheid, toerental, benzinevoorraad en nog wat andere zaken voorziet. Het bewuste paneel blijkt kunstmatig ver van de bestuurder weg te liggen, hetgeen voorkomt dat de ogen zich opnieuw moeten focussen van de weg naar het instrumentenpaneel en andersom.

Het dashboard is verder mooi symmetrisch vormgegeven en herbergt voldoende gaten en vakken voor allerhande spullen. Opvallend is verder de standaard in het dashboard geïntegreerde radiocassettespeler, waarvan het display bovendien geactiveerd kan worden voor het optionele navigatiesysteem.

Zoals reeds eerder werd opgemerkt, is de Yaris vanbinnen een royale auto. De mensen voorin beschikken over plenty ruimte voor hoofd en onderdanen en ook achterin hebben de passagiers zeker geen klagen. Enkel de hoofdruimte achterin valt een beetje tegen. De achterbank kan over een lengte van 15 centimeter worden verschoven, zodat er gekozen kan worden voor meer binnenruimte of voor meer bagageruimte. De inhoud van de bagageruimte is derhalve variabel van 205 tot 305 liter, maar het neerklappen en aansluitend opklappen van de achterbank leidt tot een beladingsvolume van 744 liter. De kwaliteit van het meubilair is goed, al zouden de voorstoelen naar mijn smaak wat minder vlak mogen zijn zodat ze wat meer zijdelingse steun konden bieden. Knullig is ook het ontbreken van een zogenaamd walk-in-systeem op de voorstoelen. Wanneer iemand achterin wil instappen en daartoe de voorstoel naar voren klapt, keren de stoelen niet in hun oorspronkelijke positie terug. Je bent dan keer op keer de zaak opnieuw aan het instellen. Op den duur gaat dat vast en zeker irriteren.


De Toyota Yaris is vooralsnog leverbaar met één enkele krachtbron die echter gecombineerd kan worden met drie uitrustingsniveaus. De Yaris is leverbaar vanaf 22.996 gulden en voor dat bedrag standaard voorzien van bestuurdersairbag, getint glas, in hoogte verstelbaar stuurwiel, boordcomputer, radiocassettespeler, toerenteller, twee speakers en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. De Yaris Linea Terra is bovendien uitgerust met abs, een passagiersairbag, stuurbekrachtiging en bredere banden. De Yaris Linea Terra is leverbaar vanaf 25.497 gulden. Top of the line is de Yaris Linea Sol, die vanaf 27.987 gulden in de showroom staat en standaard voorzien is van volledig in carrosseriekleur gespoten bumpers, chromen grille, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, hoofdsteunen achter, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en twee extra speakers. Zowel de Yaris Linea Terra als de Linea Sol is als vijfdeurs variant leverbaar. De meerprijs hiervoor bedraagt zo'n 1000 piek.

De Yaris is een welkome auto voor de markt in het algemeen en voor Toyota in het bijzonder. De fabrikant heeft immers getoond de oren naar de smaak van de westerse consument te kunnen laten hangen. De Yaris is zeker in een kekke kleur als paars of goudgeel een leuk ogend mobieltje dat zich bovendien onderscheidt door een prettig en gebruiksvriendelijk karakter. Zo is de compacte auto niet alleen comfortabel maar bovenal lekker royaal van binnen, zodat de Toyota probleemloos voor zowel korte als langere afstanden ingezet kan worden. Dat de auto daarbij ook nog eens uiterst spaarzaam met het peperdure vloeibare goedje omspringt, is een aangename bijkomstigheid. De Yaris gaat al met al ongetwijfeld een gezonde toekomst tegemoet.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 998 cc; maximumvermogen: 50 kW/68 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 90 Nm bij 4100 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 13,6 seconden; topsnelheid: 155 km/h.

Maten
Lengte: 3615 mm; breedte: 1660 mm; hoogte: 1500 mm; wielbasis: 2370 mm; gewicht: 805 kilogram; houderschapsbelasting:
ƒ 102 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 205-305 liter; brandstoftank: 45 liter.

Prijs
Toyota Yaris 16V VVT i Linea Terra: ƒ 25.497

Positief
+ binnenruimte
+ uitrusting
+ verbruik

Minpunten
- motorgeluid
- overzichtelijkheid
 

Alternatieven

Honda Logo 1.3i:
ƒ 25.990


Peugeot 206 1.4 XR:
ƒ 26.300


Renault Clio 1.4 RT:
ƒ 26.695