Auto 22 mei 1999

Peugeot 206 GTI: bochtenrakker

Door Arno Witvliet
Een beschaafde en matte zilveren metallic laklaag bedekt de blanke carrosseriedelen van de kleingebouwde Peugeot 206 GTI. Slechts de kloeke lichtmetalen velgen en de subtiele codering GTI op de flanken verwijzen naar zijn potentieel. In het verkeer wordt de rappe rakker nauwelijks een blik waardig gekeurd. Slechts een proeve van bekwaamheid weet respect af te dwingen.

De Peugeot 205 GTI kan zich nog altijd in een trouwe schare aanhangers verheugen. Zijn gedrongen gestalte met de nadrukkelijk uitgeklopte wielkasten en de stoere lichtmetalen velgen staan bij velen voorgoed op het netvlies gebrand. Innerlijke kracht en uiterlijk vertoon werden door Peugeot als een smakelijke melange geserveerd. Tijden veranderen echter en hebben derhalve hun weerslag op de voorkeuren van het individu. Peugeot moet bij de ontwikkeling van het exterieur van de 206 GTI gedacht hebben dat de liefhebber van vandaag een ingetogen uitstraling verkiest boven een uitbundige vormgeving.

Zit niet perfect
Het interieur daarentegen is meer in overeenstemming met het sportieve karakter van de 206 GTI. Een lekker in de hand liggend, leeromrand stuurtje alsmede zwart genopte aluminium pedalen en een gepolijste aluminium pookknop zijn smaakmakers van formaat. Verder heeft Peugeot twee kuipstoelen gemonteerd die afwisselend met leer en alcantara zijn overtrokken. Ook de deurpanelen en de onderste delen van het dashboard zijn met alcantara bekleed, hetgeen zonder meer in een bij een sportieve topper passende ambiance voorziet.

Desondanks is het interieur niet geheel perfect. Zo zijn de stoelen lekker stevig vormgegeven, maar blijkt een goede positie achter het stuur niet voor iedereen te zijn weggelegd. Hoewel het stuur evenals de bestuurderstoel in hoogte verstelbaar is, wordt een axiale stuurwielverstelling in de 206 GTI node gemist. Een actieve rijstijl vereist immers een actieve zithouding waarbij het bovenlichaam niet te ver van het stuurwiel verwijderd mag zijn, zodat de armen voldoende gebogen zijn. In de Fransoos dreigen in dat geval de bovenbenen te snel van de zitting los te komen, waardoor een vroegtijdige vermoeidheid kan optreden. De praktijk leert dat uiteindelijk voor de benen wordt gekozen en de stoel derhalve naar achteren geschoven wordt. De armen hebben vervolgens het nakijken.

Gretige krachtbron
Het gaat bij een GTI natuurlijk eerst en vooral om de vreugde per verreden kilometer. Pure snelheid is daarbij belangrijk, maar dient eerst en vooral de dynamiek te ondersteunen. Lichtvoetigheid is daarom feitelijk belangrijker dan prestaties. Rijden is beleven. Motorisch heeft Peugeot zijn zaakjes desalniettemin uitstekend voor elkaar. In het vooronder acteert een 2,0 liter zestienklepper met een maximumvermogen van 99 kW/138 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 190 Nm bij 4100 tpm. De 1025 kilogram wegende 206 GTI speert in 8,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en blaast desgewenst moeiteloos door naar zijn topsnelheid van 210 km/h. Ook bij tussensprints toont de krachtbron zich lekker gretig. Wanneer het gaspedaal gevloerd wordt, produceert de machine een mooie sportieve brom, die echter bij constante toerentallen nadrukkelijk hoorbaar blijft.

GTI's zijn nimmer bedoeld geweest voor lange en rechte snelwegen. Een echte GTI toont zijn ware aard op fraaie bochtige binnenwegen. Ook de Peugeot 206 GTI kwispelt op dergelijke asfaltstroken van genoegen. De besturing reageert lekker direct en voorziet in voldoende gevoel, zodat bochten zo scherp mogelijk kunnen worden aangesneden. Verder hebben de nodige ingrepen als hardere veren, een steviger stabilisatorstang en gasgevulde dempers het wegcontact van de GTI ten opzichte van zijn minder gespierde broertjes aanzienlijk verbeterd. Het onderstel seint permanent bruikbare informatie door over de toestand van het wegdek zonder daarbij overigens keihard over allerhande onregelmatigheden te stuiteren. Informatie die broodnodig is om je te laten verleiden tot de betere stoeipartijtjes zonder een overmatig risico op gebutst plaatwerk en een gedeukt ego op te lopen. Daar behoren GTI's immers voor gebouwd te zijn. Snel een bochtje aanzetten, vervolgens door een lichte remdruk dan wel het terugnemen van gas overstuur oproepen en zo het binnenste achterwiel ontlasten om uiteindelijk met een juiste dosis tegenstuur de balans te hervinden. De Franse makker speelt het spelletje voortreffelijk zonder zijn bestuurder met een onverwachte reactie te overvallen. Op nat wegdek is de auto wat minder vergevingsgezind, zodat er wat minder leuke fratsen uitgehaald kunnen worden. In de kern is de 206 GTI echter zonder meer geslaagd.

Niet goedkoop
De Peugeot 206 GTI is een verslavende auto. Na een week wil je hem gewoon niet meer kwijt. Dat kan ook door 37.990 gulden te gireren naar de rekening van de dichtstbijzijnde dealer. Voor dat bedrag is de auto dan standaard voorzien van de eerder gememoreerde sportstoelen en het lederen sportstuur, alsmede van lichtmetalen velgen, mistlampen, abs, airbags, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, buitentemperatuurmeter en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening.

Zonder airconditioning ga je echter niet op pad zodat de 2990 piek meerprijs voor climate control de wagen door de grens van 40 mille heenstuwt. Dat is zonder meer veel geld voor een auto die zeer veel plezier weet te genereren. Voor wie het uiterlijk desondanks te tam oogt, is er goed nieuws. Peugeot bouwt in een gelimiteerde oplage van 4000 stuks, waarvan er honderd naar Nederland komen, een 206 GT. Ten opzichte van de 206 GTI ziet deze wagen er niet alleen stukken krijgshaftiger uit, maar is de uitrusting bovendien verrijkt met climate control, een radiocassettespeler met cd-wisselaar, sidebags en hoofdsteunen op de achterbank. De 206 GT is enkel leverbaar in de metallic lak Gris Quartz en gaat 46.600 gulden kosten.