Auto 1 mei 1999

Fris, dynamisch en dorstig

Door A. Witvliet
Glanzend staat de rode Seat Toledo in de zon, die juist haar felle stralen over de fraai gewelfde koets laat vallen. De krachtige en zelfverzekerde uitstraling van de Spanjaard wordt door het zonlicht nog eens geaccentueerd. Seats nieuwe topmodel mag er zijn en belichaamt derhalve de nieuwe Seat. Tot een paar jaar geleden leed Seat immers een kwijnend bestaan. De wagens vonden destijds eerst en vooral aftrek vanwege hun uitrusting, ruimte en vriendelijke prijsstelling. Nu schijnt de Spaanse zon echter feller dan ooit tevoren. De inspanningen van Volkswagen hebben hun uitwerking niet gemist.

Inmiddels meer dan 10 jaar geleden werd de Spaanse Seat door Volkswagen losgerukt uit de klauwen van de machtige Fiat. Tot die tijd legde Seat zich voornamelijk toe op het onder eigen naam op de markt brengen van Fiats die optisch nauwelijks van het Italiaanse origineel afweken. Een dergelijke handelwijze leidt zelden tot grote successen en dus leidde Seat een kwakkelend bestaan.

Ook toen Volkswagen de van origine Spaanse fabrikant inlijfde, waren er bij Seat aanvankelijk nauwelijks veranderingen van betekenis te bespeuren. In plaats van het kopiëren van Fiats specialiseerde Seat zich in de bewerking van Volkswagens, al kenmerkten de Seats zich inmiddels door meer onderscheidend vermogen dan voorheen. De verkopen vertoonden desalniettemin een opwaartse beweging, zodat Seats inspanningen zeker niet zonder resultaat bleven.

Frisser
De komst van Ferdinand Piëch en zijn makkers in de top van Volkswagen bracht echter de langverwachte ommekeer. Seat diende stevig gereanimeerd te worden, teneinde als een waardetoevoegende en onderscheidende merknaam naast de overige onder Volkswagen paraplu vergaarde merken gepositioneerd te worden. Wagens zoals de Ibiza, de Cordoba en later de Arosa ontbeerden immers de gave zich te onderscheiden en fungeerden daardoor net even te vaak als goedkoper alternatief voor een Volkswagen. Dat zou voortaan anders moeten, zo oordeelden Piëch en zijn paladijnen. De vervanging van de Toledo zou tevens een nieuwe periode moeten inluiden. Spaanse warmbloedigheid en bewezen Duitse techniek. Samen zou dat vast en zeker tot iets moois kunnen uitgroeien.

Het resultaat mag er zijn. De nieuwe Toledo ziet er stukken frisser en dynamischer uit dan de serieuze en ietwat belegen Volkswagen Bora waarmee hij de bodemplaat deelt. Tegenover de strenge en zakelijke vormgeving van de Bora heeft Seat een vlot, maar desalniettemin krachtig vormgegeven carrosserie neergezet. Hoewel de Toledo nu ook weer geen aandachtstrekker van formaat is, kan echter onomwonden vastgesteld worden dat Seat een stijlvolle en tegelijkertijd tijdloze koets heeft weten te ontwerpen.

Nog niet eens zo heel lang geleden was dat wel anders. Volkswagen is van mening dat merkwaarde eerst en vooral gegenereerd wordt door te investeren in de opbouw van een merkimago en niet door in eigen beheer peperdure techniek te ontwikkelen.

Pijnpunt
Merken zoals Skoda, Seat, Volkswagen en Audi delen dan ook bodemplaten, motoren en andere technische toepassingen. Zo draait er in het vooronder van de Toledo een 1,8 liter twintigkleps viercilinder benzinemotor die regelrecht afkomstig is uit de magazijnen van Volkswagen. Het aggregaat levert een maximumvermogen van 92 kW/125 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 170 Nm bij 4200 tpm. De kwieke viercilinder staat garant voor prima prestaties. Zo speert de Toledo met deze krachtbron onder de motorhuif in 10,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Desgewenst laat de Toledo zich tot een topsnelheid van 200 km/h verleiden.

Hoewel de Seat Toledo onmiskenbaar vlot uit de startblokken komt, valt er op de wijze waarop de machine zijn prestaties realiseert nog wel het een en ander af te dingen. Het belangrijkste pijnpunt wordt gevormd door de overmaat aan gerucht die tot het passagierscompartiment doordringt. Tot de door de overheid verordineerde maximumsnelheid van 120 km/h is er weinig reden tot klagen. Daarboven neemt het motorgeluid echter snel toe, zodat bij 140 km/h al een hinderlijke sonore brom de trommelvliezen doet trillen.

Overigens dient daarbij opgemerkt te worden dat de hoeveelheid motorgeluid wordt benadrukt door de afwezigheid van andere stoorzenders zoals banden en windgeruis, die Seat akoestisch prima heeft weten in te tomen.

Stevige dorst
Verder valt de stevige dorst van de Spanjaard in negatieve zin op. Tijdens de testperiode verstookte de Spanjaard gemiddeld elke 9,8 kilometer een liter brandstof. Voor een viercilinder middenklasser kan dat ronduit als een stevige brandstofconsumptie gekwalificeerd worden.

De kakelverse Seat Toledo is op dezelfde basis gebouwd als de Skoda Octavia. Het weggedrag komt dan ook in grote lijnen overeen met dat van de overige Volkswagen-derivaten. Desalniettemin heeft Seat wegen gevonden om een dynamischer afstemming te verkrijgen dan bij de eerdergenoemde wagens het geval is. Zo voelt de Toledo Sport wat stugger aan en vertoont de wagen door de kortere veerwegen in bochten een minder nadrukkelijke overhelneiging dan de Volkswagens Golf en Bora.

Verder loopt de Toledo prima rechtuit en laat de wagen zich prettig besturen. De stuurbekrachtiging verleent daarbij een goedgekozen dosis assistentie en voelt zeker niet te licht aan. De handgeschakelde vijfversnellingsbak laat zich eveneens prettig bedienen. Remmen doet de wagen verder zonder meer uitstekend. De vertraging is prima en in noodgevallen grijpt het standaard aanwezige abs in. Om eventuele klappen minder hard te laten aankomen is de Toledo standaard voorzien van twee airbags. De hier gepresenteerde Toledo Sport is bovendien voorzien van sidebags in de voorstoelen.

Meubilair
Hoewel de Toledo exact dezelfde wielbasis heeft als de Volkswagens Golf en de Bora, oogt de Spanjaard een stuk groter. Van gezichtsbedrog is allerminst sprake, daar de Toledo pakweg 30 centimeter langer is dan een Golf en nog altijd een dikke 6 centimeter meer op de lat zet dan een Bora. Die extra centimeters zijn bijna volledig ten goede gekomen aan de kofferruimte, die met een inhoud van 500 liter goede sier maakt.

De voorpassagiers kunnen zich eveneens verheugen in ruim voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen. Achterin is het minder prettig toeven, daar de hoeveelheid beenruimte nogal tekortschiet. Hier openbaart zich de beperking van een gedeelde basis. Het meubilair is verder van uitstekende kwaliteit. De Toledo Sport beschikt zelfs over een paar stevige en goed gewelfde sportstoelen die in een ruime hoeveelheid ondersteuning voorzien. Het bestuurdersexemplaar is in hoogte verstelbaar en staat in combinatie met het lekker in de hand liggende en zowel horizontaal als verticaal verstelbare stuurwiel garant voor een prima zitpositie voor kort en lang.

Het dashboard brengt verder een gevoel van herkenning teweeg. Het geheel lijkt immers zo uit de Audi A3 te zijn overgeplaatst en met behulp van het betere knutselwerk pasklaar voor de Toledo te zijn gemaakt. Schakelaars en knopjes zijn daarbij regelrecht afkomstig uit de magazijnen van Volkswagen.

Topper
De Seat Toledo wordt minimaal voortgedreven door een 74 kW/100 pk leverende viercilinder benzinemotor en eveneens minimaal als Stella afgeleverd. Deze combinatie verlaat voor 39.495 gulden de winkel en is dan standaard voorzien van zaken als abs, twee airbags, elektrisch bedienbare voorramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en airconditioning.

De hier ten tonele gevoerde 1,8 liter twintigklepper laat zich pas vanaf niveau Sport zien en is dan uitgerust met lichtmetalen velgen, sportstoelen, lederen stuurwiel, sportonderstel, sidebags, mistlampen voor en een radiocassettespeler. Deze variant is leverbaar vanaf 45.495 gulden. Wie 1000 piek meer in de knip geeft en prioriteit geeft aan comfort, dient een Toledo Signum te bestellen. Ontdaan van de sportieve details in de Sport verblijdt deze uitvoering de gebruiker onder andere met elektrisch te bedienen ramen voor en achter, alsmede elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektronische klimaatregeling, lederen stuurwiel, middenarmsteun tussen de voorstoelen, boordcomputer en een oprolbaar zonnescherm achterin.

Als klapper heeft Seat de Toledo V5 in huis, die wordt aangedreven door een 110 kW/150 pk leverende 2,3 liter vijfcilinder benzinemotor. De topper van de reeks is onder meer standaard uitgerust met cruise control, alarmsysteem, sidebags, elektrisch verstelbare voorstoelen, 16-inch lichtmetalen velgen en een audiosysteem met cd-wisselaar. Dieselaars kunnen zich verder verheugen in de beschikbaarheid van 1,9 liter direct ingespoten turbodieselmotoren, die achtereenvolgens een maximumvermogen leveren van 66 kW/90 pk en 81 kW/110 pk en in diverse Volkswagens en Audi's reeds uitstekende diensten bewijzen.

Appetijtelijk
De nieuwe Toledo moet de marktpositie van Seat in het middenklassesegment aanzienlijk versterken en fungeert tevens als koploper van een nieuwe serie attractieve en dynamische wagens op basis van bewezen Volkswagen-techniek. Seat streeft immers naar een duurzaam en onderscheidend imago naast Volkswagen.

Op de schouders van de Toledo rust dan ook voorwaar geen eenvoudige taak. De wagen zal de hooggespannen verwachtingen echter zonder meer kunnen waarmaken. De nieuweling steekt immers niet alleen solide in elkaar, maar blijkt bovendien een lekker rijdende wagen te zijn die er ook nog eens alleszins appetijtelijk uitziet. Verbeterpunten liggen in de reductie van de hoeveelheid motorgeluid die de beproefde twintigklepper veroorzaakt en verder speelt de beperkte ruimte de passagier achter in de auto parten. Dat neemt echter niet weg dat de Toledo absoluut een goede en derhalve kansrijke auto is. Seat gaat ongetwijfeld een zonnige tijd tegemoet.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1781 cc; maximumvermogen: 92 kW/125 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 170 Nm bij 4200 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 10,5 seconden; topsnelheid: 200 km/h.

Maten
Lengte: 4439 mm; breedte: 1742 mm; hoogte: 1436 mm; wielbasis: 2513 mm; gewicht: 1230 mm; houderschapsbelasting: ƒ 252 per kwartaal; inhoud bagage ruimte: 500 liter; brandstoftank: 55 liter.

Prijs
Seat Toledo 1.8 20V Sport:
ƒ 45.495

Positief
+afwerking
+ stoelen
+ uitrusting
+ weggedrag

Minpunten
- brandstofverbruik
- motor
- geluid
 

Alternatieven

Alfa Romeo 1.6 TwinSpark 16V: ƒ 44.950


Volkswagen Bora 2.0 Comfortline: ƒ 46.745


Volvo S40 1.8i 16v: ƒ 47.950