Auto24 april 1999

BMW 316i solide instapper

Door Arno Witvliet
Toen de huidige generatie van de BMW 3-serie pakweg een jaar geleden haar opwachting maakte, moest er hier en daar toch wel even geslikt worden. De nieuweling was immers stevig aan de prijs en het wegvallen van de hier te lande populaire BMW 316i kwam de bereikbaarheid van de auto niet bepaald ten goede. BMW presenteerde echter recent een nieuwe instapper.

BMW's hebben nooit de naam gehad aantrekkelijk geprijsde auto's te zijn en zullen die ook wel nooit krijgen. Dat neemt niet weg dat ze voor velen nog altijd een bijzondere bekoring hebben. De technisch hoogwaardige wagens uit Beieren kenmerken zich immers door hun koene uitstraling en hun onderscheidende rijkwaliteiten. Bovendien spelen statusoverwegingen bij de aanschaf meestentijds een niet te onderschatten rol van betekenis. Het is niet bepaald verwonderlijk dat BMW het zich kan permitteren om zich prijstechnisch aan de bovenkant van het desbetreffende marktsegment te positioneren. Het debuut van de huidige generatie van de 3-serie bracht echter wel een heel groot te overbruggen prijsverschil met zich mee. Het wegvallen van de vooral in ons land populaire basisversie 316i betekende dat veel 316i-rijders voor de keuze werden geplaatst om een flink aantal groene flappen extra op te hoesten dan wel om eens bij de concurrentie hun licht op te steken. BMW wenste echter een mogelijke merkvervreemding zoveel mogelijk binnen de perken te houden en introduceerde daartoe een nieuwe 316i. Tegen inlevering van 13 paardenkrachten ontvangt de koper een voordeel van 4000 piek.

Rust
Tot voor kort gold de BMW 318i als basismodel van de 3-serie. Hoewel de typenaam anders doet vermoeden, maakt de nieuwe 316i echter gebruik van dezelfde 1,9 liter achtkleps viercilinder benzinemotor. Door het gedifferentieerde inlaatsysteem DISA bereikt de 318i een maximumvermogen van 87 kW/118 pk bij 5500 tpm terwijl de 316i zijn maximumvermogen van 77 kW/105 pk bij 5300 tpm via de achterwielen op het wegdek brengt. Het maximumkoppel bedraagt 165 Nm en wordt reeds bij 2500 tpm gerealiseerd.

Ondanks zijn positie als instapper is de BMW 316i geen trage jongen. De wagen heeft voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h precies 12,4 seconden nodig en weet desgewenst een topsnelheid van 200 km/h te bereiken. Opvallend is de rust waarmee de machine zijn inspanningen verricht. De viercilinder draait dankzij twee balansassen fraai trillingvrij zijn rondjes en pakt vanaf lage toerentallen mooi op. Hoewel het prestatieniveau niet meer dan gemiddeld is, kan de wagen desalniettemin goed meekomen en toont hij zich voldoende bij de pinken. Het brandstofverbruik blijft daarbij met een gemiddeld resultaat van 1 op 10,7 keurig binnen de perken.

Veiligheid
BMW's worden door liefhebbers geroemd om hun onderstelkwaliteiten. De 316i stelt wat dat betreft niet teleur al ligt de nadruk op comfort en niet zozeer op sportiviteit. Zo is de auto stevig maar comfortabel geveerd en weet het onderstel derhalve goed raad met de verwerking van oneffenheden, hoewel de doorgifte van kleine hobbeltjes en bultjes een fractie minder nadrukkelijk zou mogen zijn. De auto toont zich in bochten keurig neutraal en laat zich gemakkelijk door de curve loodsen. De wagen laat zich met voldoende gevoel besturen maar reageert niet superdirect op stuurwieluitslagen. Liefhebbers van een strakke besturing dienen derhalve hun toevlucht te nemen tot het optionele sportonderstel.

Onderstuur blijft door de achterwielaandrijving achterwege en overstuur is slechts met de grootste moeite en dan eigenlijk alleen op een natte weg op te roepen. De techniek waakt immers over de inzittenden. Zo is de auto standaard uitgerust met Cornering Brake Control (CBC), hetgeen voorkomt dat een stuurfout meteen wordt afgestraft met een schuiver richting de berm. Verder is de 3-serie standaard voorzien van ASC+T, een systeem dat zorg draagt voor tractie en stabiliteit. Actieve veiligheid is in de vorm van abs en passieve veiligheid in de vorm van twee airbags, sidebags en headbags in de voorstoelen aanwezig.

Goede zit
Het interieur van de 3-serie is zoals dat van BMW verwacht kan worden. De kenmerkende rode dashboardverlichting domineert des avonds het ergonomisch doordacht vormgegeven instrumentarium. Meters, lampjes en knopjes bevinden zich op goedgekozen posities. Hoewel het interieur een ietwat sombere uitstraling heeft, steekt het geheel welhaast vrolijk stemmend goed in elkaar.

De zitpositie is eveneens uit de kunst. Zowel het stuurwiel als de beide voorstoelen zijn zowel in lengte als in hoogte verstelbaar en voorzien in een goede dosis ondersteuning. Voorin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen. Achterin is het allemaal wat minder zodat langbenige volwassenen bij voorkeur voorin vervoerd dienen te worden.

De bagageruimte is goed vormgegeven en bevat een inhoud van 440 liter.

De BMW 316i staat vanaf 59.950 gulden voor de deur en is voor dat bedrag niet alleen voorzien van de eerder gememoreerde veiligheidsvoorzieningen, maar bovendien van elektrisch bedienbare voorramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, lederen stuurwiel en een in het dashboard geïntegreerde radio-cassettespeler aanwezig. De auto is er vanaf 67.600 gulden eveneens als Executive, hetgeen de auto verrijkt met voorzieningen als metallic lak, een armsteun tussen de voorstoelen, regensensor, automatische airconditioning, cruise control en een alarmsysteem. Dat zijn stevige prijzen voor een mooie en solide en goed rijdende automobiel, die de bestuurder voor een keertje nu niet het gevoel geeft in de goedkoopste van de serie rond te rijden.