Auto17 april 1999

Autoverkoop groeit met 22 procent

De verkoop van personen- en bedrijfswagens lijkt zich, alle geluiden over een stagnerende economische groei ten spijt, onverminderd voort te zetten. In het eerste kwartaal van dit jaar groeide de afzet aan nieuwe personenauto's ruim 22 procent tot 204.778 eenheden.

In de periode tot en met maart kregen 4831 bedrijfsauto's vanaf 3,5 ton een nieuw kenteken. De verkoop van vans steeg met 8,3 procent tot 30.312 stuks. Uit de RAI-statistieken blijkt dat de Duitse merken hun positie op de Nederlandse markt opnieuw hebben versterkt. Aan bijna 42 procent van de nieuw verkochte auto's kan het predikaat ”Duits” worden toegekend. De populariteit van Franse auto's groeit eveneens gestaag en is nu 22 procent. Opmerkelijk is de toegenomen belangstelling voor auto's van Spaanse bodem. Het marktaandeel van Japanse merken liep de afgelopen 7 jaar terug van 27 tot 18 procent. Daarentegen timmert Korea hard aan de weg. Het aandeel van Koreaanse modellen in Nederland is sinds 1992 meer dan verdubbeld, van 1,6 tot 3,4 procent. Een andere opvallende ontwikkeling betreft het groeiende aantal auto's dat is uitgerust met een automatische transmissie. Inmiddels kiest 10 procent van de kopers voor het gemak van automatisch schakelen.