Auto 10 april 1999

Lancia Dedra nogal conventioneel

Lancia heeft de eerste foto's van de langverwachte opvolger van de Dedra de wereld ingestuurd. Dat werd hoog tijd, want de Dedra heeft er inmiddels een kleine 10 jaar opzitten en de tand des tijds heeft deze Italiaan niet ongeschonden gelaten.

De Fiat Groep, waaronder ook merken als Alfa Romeo en Lancia vallen, lanceerde de laatste jaren frisse en origineel vormgegeven wagens. De verwachtingen omtrent de opvolger van de Dedra waren dan ook hooggespannen. De eerste foto's brengen echter niet bepaald een overdosis enthousiasme teweeg.

De Lybra –zo gaat de nieuweling heten– ziet er in tegenstelling tot creaties als de Fiats Bravo en Multipla en de Alfa's 156 en 166 nogal conventioneel en voorzichtig uit. Natuurlijk zijn voor de Lancia traditionele stijlkenmerken in de Lybra verwerkt zodat de afkomst van deze auto niet ter discussie staat. De wagen is zonder twijfel een smaakvolle verschijning, maar het ontwerp had best wat expressiever mogen zijn.

Bejubelt
Het persbericht bejubelt de Lybra daarentegen als een auto die de zintuigen streelt. De Lybra verschijnt als sedan en als stationwagen en wordt naar keuze aangedreven door een 76 kW/103 pk leverende 1,6 liter zestienkleps viercilinder benzinemotor dan wel door een 1,8 liter variant daarvan, die een maximumvermogen van 96 kW/131 pk levert.

Een vijfcilinder twintigkleps benzinemotor met een inhoud van 2,0 liter en een maximumvermogen van 114 kW/155 pk behoort eveneens tot de mogelijkheden. Dieselaars worden bediend met de direct ingespoten common rail dieselmotoren van 1,9 liter (77 kW/105 pk) en 2,4 liter (98 kW/134 pk). De eerste telt overigens vier en de tweede een vijftal cilinders.

Standaard is de Lybra uitgerust met zaken als abs, twee airbags, sidebags en hoofdsteunen op zowel de voorstoelen als de achterbank. Voor het einde van dit jaar staat de Lybra bij de dealer in de showroom.