Auto 10 april 1999

Geen vrees voor heftige verkoopschommelingen

Wel of geen auto uit
het fin de siècle

Door N. Sterk
Hoe gek laat een mens zich maken? Tot hoever werkt de nadering van de millenniumgrens door in de autoverkopen? Pessimisten vrezen dat vanaf halverwege dit jaar geen auto meer de showroom uitgaat, omdat in 2000 niemand met een bijna nieuwe auto –maar dan wel uit de vorige eeuw– wil rijden. De autobranche houdt het hoofd koel. RAI-vereniging-woordvoerder Timmer: „Een auto uit het fin de siècle? Mij best.”

Is er populairder verjaardagspraat dan auto's? Tegen het moment dat de bowl of de neut rondgaat, zijn de snelheidscontroles, de boetes of de remedies daartegen meestal al langs geweest. Voor het laatste jaar van dit millennium komt daar nog een onderwerp bij: kopen mensen in de tweede helft van '99 juist wel of zeker niet een auto uit de 'vorige' eeuw? De eerste krantenberichten dienden zich aan en afhankelijk van de graad van betrouwbaarheid van het medium variëren de boodschappen van „niets aan de hand” tot „Importeurs voorzien dramatische terugloop verkopen.” Een rondje langs alle betrokkenen levert allerminst een schrikbeeld.

Woordvoerder Menno Timmer van de vereniging RAI vindt het bericht over de mogelijk massaal uitgestelde aankoop van auto's in 1999 „enigszins overdreven. „Het blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar het lijkt me tamelijk zwaar aangezet. Natuurlijk zal de eeuwgrens best wel wat effect hebben, maar niet heel opzienbarend.”

Timmer verwijst naar de verkoopcijfers over de eerste maanden van dit jaar: „Er is meer verkocht dan in de vergelijkbare periode van 1998, wat toch aan alle kanten een topjaar was. Natuurlijk zullen de verkopen op een gegeven moment wat gaan afvlakken, want het record van vorig jaar van 543.110 nieuwe auto's halen we dit jaar niet. De prognose voor 1999 blijft steken op 515.000 tot 520.000, op zich een prima omzet, want 500.000 is voor Nederlandse begrippen heel erg veel.”

Heel logisch
Dat de autoverkoop eind dit jaar minder zal zijn, vindt Timmer heel logisch. „Wat in november en december wordt verkocht wordt traditioneel bewust in het volgende jaar geregistreerd, maar dat is altijd zo, dat is gewoon een psychologisch effect. Het zou best kunnen dat dat effect dit jaar iets extra opspeelt, maar daar moet je dan wel gevoelig voor zijn. Ik persoonlijk heb er absoluut geen moeite mee om een nieuwe auto te kopen in het fin de siècle.”

Autoverkopen hebben veel meer met de stand van de economische barometer te maken dan met welk sentiment dan ook, zegt Timmer. „In '86/'87 was er sprake van topverkopen: 560.000 en 570.000 nieuwe auto's. Daaraan kun je gewoon aflezen dat de economie er in die jaren bijzonder goed voorstond. Onze verkoopcijfers hebben voor 90 procent of meer met de economie van dat moment te maken.”

Bovag-woordvoerder Rob Boon ziet ook geen leeuwen en beren voor de tweede helft van dit jaar. „Niemand weet het natuurlijk precies, maar ik kan me niet voorstellen dat de millenniumovergang echt zo'n dramatisch dal te zien zal geven. Van de nieuwe auto's wordt een groot deel bedrijfsmatig gekocht of via een leaseconstructie. Die vallen dus al af als je het hebt over het per se willen rijden van een auto uit 2000 of een auto met een nieuwe cijfers-lettersvolgorde op de kentekenplaat. Voor bedrijfsauto's en leaseauto's speelt dat niet.”

'Calculerende' burger
Van de ruim 500.000 nieuwe auto's die hier per jaar worden omgezet, is een kwart lease-auto en 200.000 „bedrijfsmatig”, weet Boon. „Blijft over de 'calculerende' burger, de particulier die elk jaar in de laatste maanden de levering wil uitstellen tot volgend jaar. Mensen vergeten daarbij echter dat later afleveren ook betekent dat je langer doorrijdt met je vorige auto, die daardoor ook minder waard wordt. Het is uiteindelijk allemaal lood om oud ijzer. Wij als Bovag verwachten niet dat er grote problemen zullen zijn.”

Hans van Geenhuizen is woordvoerder van de Rijksdienst voor het wegverkeer (Veendam & Zoetermeer). Berichten over uitgestelde verkoop vanwege de naderende millenniumwisseling zijn hem volslagen onbekend. Zijn collega Bert Siepel uit Veendam, waar de echte registratie van kentekens plaatsheeft, zou uitkomst moeten brengen, maar ook na lang zoeken komt er niets echt steekhoudends boven tafel.

Over de overgang van de ene kentekenserie naar de andere –nu: twee letters, twee letters, twee cijfers, straks: twee cijfers, twee letters, twee letters– blijft Van Geenhuizen overigens even vaag als hij enkele maanden geleden was bij het onderwerp ”nieuwe serie”. „We zitten nu aan het einde van de X, maar de hele Z moet nog. In een eerder stadium leek het of er van de Z hele series gereserveerd zouden moeten worden voor bijzondere categorieën voertuigen, maar op dit moment zijn er dacht ik geen reserveringen gemaakt binnen de Z, zodat die echt helemaal kan worden opgebruikt.”

Hoe hard de Z zal lopen, daarover valt opnieuw geen zinnig woord te zeggen, meldt Van Geenhuizen. „Als waar is wat de berichten over de uitgestelde verkoop vanwege het nieuwe millennium suggereren, en de autoverkopen zakken straks werkelijk in, dan kan het natuurlijk best dat we wat langer doen met de Z in plaats van wat korter, zoals we eerder dachten. Tegen de tijd dat we de wisseling echt aan zien komen, zullen we waarschijnlijk wel iets aardigs bedenken en daar nodigen we de pers dan ook voor uit”, meldt hij.

Opel en Audi
Woordvoerder A. Mentink van Opel Nederland in Sliedrecht is stelliger in zijn antwoord dan alle woordvoerders tot nu toe samen. „Jazeker houden wij daar rekening mee. De hele automobielbranche rekent ermee dat de verkopen de laatste maanden van dit jaar beduidend verder in zullen zakken dan normaal aan het einde van het jaar altijd al het geval is.”

De invoering van de nieuwe kentekenserie is een kleine onzekere factor extra, beaamt Mentink, maar zeker ook de afgifte van de nieuwe kentekenplaat met eurovignet die per 1 oktober 1999 begint. „'t Klinkt misschien wat raar uit de mond van iemand uit de branche, maar kentekens en alles wat daarbij hoort speelt bij veel mensen toch altijd mee in de beslissing tot aanschaf of uitstel van de aankoop. Voor wat betreft de millenniumovergang houdt Opel er dus wel degelijk rekening mee dat we eind 1999 minder auto's zullen verkopen. Dat betekent dan tegelijk dat de verkopen in de eerste maanden van 2000 extra aan zullen trekken, ook meer dan normaal in het eerste kwartaal.”

Woordvoerster Irene Bieszke van de Audi-divisie van importeur Pon (VW/Audi, Amersfoort) beaamt dat er in de planning voor het einde van het jaar mee wordt gerekend dat er „een extra dipje” optreedt. „Normaal zit dat psychologisch effect al ingebakken in de verdeling over de maanden voor wat betreft productie en aflevering.” Bieszke voorziet dat in het verlengde van het extra dipje wel een capaciteitsprobleem bij de dealers ontstaat, in januari 2000. De Audi-divisie zet in Nederland op jaarbasis 13.500 auto's om. „Voor dealers zou het de eerste maand wel eens heel dol kunnen worden. Maar voor het overige zouden wij niet weten waarom de oudejaarsavond van 1999 heel veel anders zou zijn dan die van 1998 en waarom een auto van 2000 veel beter zou voelen dan eentje uit de vorige eeuw.”