Auto 3 april 1999

Een uiterst rustgevende Zweed

Door Arno Witvliet
Pakweg 20 jaar geleden introduceerde Saab een stationwagen. De eerste en tegelijkertijd de laatste. Jarenlang hield het Zweedse merk dit segment vervolgens voor gezien. Tot voor kort echter. Thans zet de Scandinavische fabrikant opnieuw de aanval in. Nuchter en eigenzinnig als vanouds. Met een gezonde dosis optimisme en met een mooi product.

De Saab 9-5 Estate is een bijzonder mooie auto. De wagen is minder conservatief dan de gelijknamige sedanversie, zonder daarbij aan klasse in te boeten. De C-stijl fungeert in het ontwerp als visueel breekpunt en voorkomt daarmee dat glas aan de achterzijde de overhand kreeg. De auto ziet er simpelweg dynamisch uit en ontbeert de hoekigheid van veel concurrerende stationwagons.

Een en ander maakt de auto onmiskenbaar toegankelijker voor succesvolle dertigers. Deze doelgroep laat zich afschrikken door de deftige en ietwat stijve verschijning van de Saab 9-5 Sedan, die voornamelijk welgestelde heren op leeftijd lijkt te behagen. Saab onderkent dit probleem en denkt dat de 9-5 Estate een jongere kopersgroep zal aanspreken. Naast visuele overwegingen zou gezinssamenstelling bovendien een belangrijk aankoopargument kunnen zijn. Een deel van de huidige bezitters van een Saab 9000 CS, die deze auto vooral vanwege de vijfde deur heeft aangeschaft, zal verder bijzonder gecharmeerd zijn van de gebruiksvriendelijkheid van de 9-5 Estate. Met de komst van de 9-5 Sedan werden deze klanten immers min of meer in de kou gezet. Saab kan hun nu echter een goed en praktisch alternatief aanbieden. De importeur verwacht niet voor niets dat de Estate goed zal zijn voor 40 procent van de totale 9-5-verkopen en denkt dat haar dealers dit jaar zo'n 600 eenheden aan de man weten te brengen.

Afdekplaat
Saab heeft ten tijde van de ontwikkeling van de 9-5 Estate bijzonder goed gekeken naar gangbare alternatieven in de markt en gepoogd al het goede in een Saab te verenigen. Dat is uitstekend gelukt, want de Saab 9-5 Estate is onmiskenbaar een doordachte auto. Zo opent de deur die toegang tot de laadruimte verleent, onder een hoek van 91 graden. Personen tot 1,85 meter kunnen zonder het hoofd te stoten onder deze achterklep staan.

Saab hield verder rekening met de duisternis en rustte haar Estate uit met twee lampen, een voor binnen en een voor buiten de auto. Heel slim zijn de twee Cargo Tracks, waarmee de 9-5 Estate standaard is uitgerust. Deze twee op de vloer gemonteerde aluminium geleiderails vinden hun oorsprong in de vliegtuigindustrie, die deze rails toepast om stoelen en bagage aan de vloer te verankeren. Vier elastische spanbanden behoren tot de standaarduitrusting en kunnen eenvoudig aan de rails worden vastgehaakt. Tegen meerprijs levert Saab de 9-5 Estate met een uitschuifbare vloer, die maximaal 200 kilogram kan dragen. Uniek is deze voorziening echter niet. BMW levert haar 5-serie Touring tegen meerprijs al langer met een mobiele laadvloer en ook de Skoda Octavia is ermee uitgerust.

Saab verdient verder een compliment voor de kwaliteit van de afdekplaat die de inhoud van de bagageruimte aan het oog van nieuwsgierigen onttrekt. De kwalificatie afdekhoes of afdekrollo is hier geenszins op haar plaats. Saab monteert een solide afdekplaat, die in drie delen uiteenscharniert en de gehele bagageruimte afdicht. Saab bereikt hiermee niet alleen een goede geluidsisolatie maar werpt zich tevens op als lichtend voorbeeld voor de concurrentie. Mercedes-Benz bijvoorbeeld monteert in haar E-klasse Kombi een dermate knullig zeiltje dat het zelfs de naam afdekzeil niet eens verdient. En bij Volvo rekenen ze zonder blikken of blozen een meerprijs voor een dergelijke voorziening.

Last but not least is de laadruimte van de Saab 9-5 Estate voor geen kleintje vervaard. De bagageruimte meet een inhoud van 416 liter onder de bagage-afdekplaat en is met het neerklappen van de achterbank en belading tot het plafond desgewenst uit te breiden tot maar liefst 2067 liter.

Geblazen motoren
De Zweden volharden al sinds jaar en dag in een fijne voorkeur voor geblazen motoren. Ook de krachtbron in de testwagen ondervindt op een uiterst geciviliseerde wijze assistentie van een lagedruk turbocompressor. Het aggregaat meet een cilinderinhoud van 2,3 liter en brengt bij 5500 tpm zijn maximumvermogen van 125 kW/170 pk via de voorwielen op het wegdek. Het voordeel van de turbo openbaart zich reeds bij 1800 tpm, wanneer het maximumkoppel van 280 Nm bereikt wordt. Onder dit toerental toont de machine zich niet bijster levendig, maar zodra de toerenteller deze waarde passeert, worden de spierbundels aangesproken.

Zoals het een comfortmachine betaamt, verloopt deze krachtontwikkeling aangenaam gedoseerd. De machine gedraagt zich overigens over de gehele linie als een heer en laat zich nimmer verleiden tot het verspreiden van een overdosis aan gerucht, al lijkt de minder competente 2,0 liter variant net even fraaier en soepeler zijn toeren te draaien. De beproefde 2,3 liter metende aandrijfbron verstoort de algehele comfortbeleving echter geen moment en vervalt geenszins in een overmatige brandstofconsumptie. Een gemiddeld verbruik van 1 op 9,8 is alleszins te billijken.

Saab isoleert
De Saab is een uiterst rustgevende auto. De neiging om de Zweed in grensgebieden te berijden, is dan ook eenvoudig te onderdrukken. Het onderstel moedigt een sportieve rijstijl simpelweg niet aan. Het karakter van de Saab is dan ook niet te vergelijken met dan van een wagen als de BMW 5-serie. BMW communiceert, terwijl Saab isoleert. Deze beschouwing van karakters impliceert echter geenszins dat de Saab het bij een stevig robbertje sturen laat afweten. De wagen laat zich prachtig strak besturen en gaat pas in een heel laat stadium ondersturen. Overstuur lijkt zelfs helemaal niet tot de mogelijkheden te behoren. De topper uit Zweden is vrijwel niet van de weg te krijgen en loopt magistraal rechtuit.

De afstemming van het onderstel laat echter geen misverstanden bestaan over de bedoelingen van de constructeurs. Het voertuig weet goed raad met de oneffenheden in het wegdek, al zouden de veerwegen naar mijn smaak wel wat korter mogen zijn. Remmen doet de Saab als de beste. Vier geventileerde schijfremmen met abs staan garant voor een vertrouwen inboezemende vertraging.

Verder functioneert de optioneel gemonteerde viertraps automatische transmissie eveneens tot volle tevredenheid.

Voldoende steun
De cockpit van de nieuwe Saab 9-5 Estate oogt vertrouwd en is doordacht vormgegeven. De middenconsole herbergt weliswaar een op het eerste gezicht duizelingwekkend aantal knoppen en knopjes, maar na een eerste kennismaking is de werking van een en ander glashelder. De Saab siert zich door een paar slimme details. Zo is de wagen uitgerust met het zogenaamde Night Panel, dat met een simpele druk op een knop de verlichting van de instrumenten uitschakelt en slechts de snelheidsmeter verlicht laat.

Verder getuigen de deelbare zonnekleppen van een doordacht interieurontwerp. Zoals we van de Zweedse fabrikant gewend zijn, is de auto voorzien van een paar puik zittende voorstoelen. Ze zijn lekker stevig, voorzien in voldoende steun voor lendenen en bovenbenen en zijn bovendien goed te verstellen. Het aanbod aan ruimte verdient in de Saab de kwalificatie royaal. Er is voldoende ruimte voor hoofd en benen, zowel voorin als achterin.

Rijk uitgerust
Saab is bij de vaststelling van de standaarduitrusting van haar nieuwe stationwagen niet bepaald zuinig uit de hoek gekomen. De Saab 9-5 Estate is helaas niet goedkoop en is pas leverbaar vanaf 83.450 gulden. Standaard is de auto dan voorzien van onder andere abs, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, boordcomputer, cruise control, elektrisch bedienbare ramen voor en achter en dakrailing.

Vanaf 90.450 gulden schittert de 9-5 Estate in S-uitvoering. De auto is dan standaard voorzien van automatische klimaatregeling en een audiosysteem met cd-speler. De 9-5 Estate SE is leverbaar vanaf 99.450 gulden en verwent bovendien met standaard uitrustingselementen als lichtmetalen velgen, lederen bekleding, notenhouten dashboard, lederen stuurwiel en pookknop, deelbare zonnekleppen en een verstelbare middenarmsteun tussen de voorstoelen. Daarbij is het prijsverschil dat de beproefde krachtbron ten opzichte van de basismotorisering vergt altijd 5000 gulden groot.

De Saab 9-5 Estate is zonder meer een welkome nieuweling. De auto is een dynamische maar desalniettemin gedistingeerde verschijning, die bovendien buitengewoon doordacht in elkaar steekt. De 9-5 2.3t Estate is verder uitstekend bij de les en beschikt over meer dan voldoende spierballen. Het weggedrag is daarbij vertrouwenwekkend, zodat slechts geconcludeerd kan worden dat de lang verwachte stationwagen van Saab met glans is geslaagd. De wagen lijkt weliswaar stevig geprijsd, maar in het licht van concurrerende producten als de Audi A6 Avant en de BMW 5-serie Touring is het door Saab gehanteerde prijsniveau alleszins billijk. Zeker op het onderdeel standaarduitrusting toont de Saab zich aantrekkelijk. Met die geplande afzet van 600 wagens zal het dan ook vast en zeker in orde komen.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2290 cc; maximumvermogen: 125 kW/170 pk; maximumkoppel: 280 Nm bij 1800 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 10,5 seconden; topsnelheid: 215 km/h.

Maten
Lengte: 4808 mm; breedte: 1792 mm; hoogte: 1497 mm; wielbasis: 2703 mm; gewicht: 1595 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 410 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 416-2067 liter; brandstoftank: 75 liter.

Prijs
Saab 9 5 SE 2.3t Estate
ƒ 104.450

Positief
+geluidsniveau
+ besturing
+ comfort
+ uitrusting
+ doordacht ontwerp

Minpunten
- relatief lange veerwegen  

Alternatieven

Audi A6 2.4 Avant:
ƒ 90.100


BMW 523i Touring:
ƒ 99.300


Volvo V70 2.5 T:
ƒ 81.250