Auto

Rover 75: comfortmachine

Door Arno Witvliet
De nieuwe 75 is Rovers hoop in bange dagen. De Britse dochteronderneming van BMW stond immers recent negatief in de publiciteit als zou het bedrijf een financiële molensteen om de dikke nek van BMW zijn. Het nieuwe topmodel markeert een nieuw begin voor de Britse autofabrikant. Een zelfverzekerde start is derhalve onontbeerlijk.

De nieuwe Rover 75 is beeldschoon. De auto is op en top Brits en ademt de voor Britse auto's zo kenmerkende sfeer van hout en chroom. Zo hoort het ook. Ten tijde van de strategische alliantie met Honda was Rover immers verschraald tot een productiebedrijf van Japanse auto's met hier en daar wat houten decoratiepanelen en wat chromen sierstrips. Vooral de grille diende misverstanden omtrent de Britse afkomst van de toenmalige Rovers te voorkomen.

De Rover 75 is beduidend meer. De auto oogt als een Britse aristocraat, zonder daarbij een poenerige indruk op het netvlies te bewerkstelligen. Van achteren is de nieuweling zonder meer op haar best. Richard Wooley, de ontwerper van de Rover 75, bleek zwaar geïnspireerd te zijn door de peperdure Bentley Arnage toen hij de lijnen voor de achterzijde aan het tekenpapier toevertrouwde. Over uitstraling gesproken! Verder valt de hoge taillelijn van de stijlvolle Brit op. Het maakt de auto stevig en dik. Tegelijkertijd gooit de standaardmaat van de wielen roet in het eten. De 15 inch velgen vullen de wielkasten te weinig, waardoor de Rover oogt als een uit de kluiten gewassen heer met kinderschoenen. Een fraaie oplossing is voorhanden in de vorm van mooie 17 inch lichtmetalen velgen, die echter ongetwijfeld een stevige duit extra zullen kosten.

Jaguar
Het interieur ademt eveneens klasse en smaak. Vooral Jaguar lijkt model te hebben gestaan voor de inrichting van de nieuwe topper van Rover. Zo komt de brede middenconsole heel bekend voor en lijkt ook de brede overkapping een herkenbaar stijlelement te zijn. Beter goed gestolen dan slecht bedacht, moeten ze bij Rover gedacht hebben.

De zit in de Rover 75 is goed. De stoelen zijn stevig vormgegeven en zijn dankzij het van BMW afkomstige verstellingsmechanisme in een uitstekende positie te manoeuvreren. Je zit ook lekker diep in de Rover als gevolg van de hoge taillelijn en het hoog opgetrokken dashboard. De stoelen zijn overtrokken met een mooie bekledingsstof en afgebiesd met piping in een contrasterende kleur. It's typical British, isn't it? Net als de met chroom omrande melkkleurige wijzerplaten trouwens.

Echt ruim is de Rover 75 niet. De auto houdt qua binnenruimte het midden tussen een BMW-3- en een BMW-5-serie. Arjen de Jong, de gedreven directeur van Rover Group Nederland, grapte niet voor niets dat de Rover 75 de nieuwe BMW-4-serie is.

Vier motoren
Rover levert de nieuwe 75 met vier krachtbronnen. De kleinste telt vier cilinders en meet een cilinderinhoud van 1,8 liter. Het maximumvermogen van dit aggregaat bedraagt 88 kW/120 pk (vanaf 63.000 gulden). De minst krachtige en daarmee de goedkoopste Rover 75 is daarmee niet uitbundig gemotoriseerd, maar kan desalniettemin prima meekomen. De krachtontwikkeling en de loopcultuur van de zescilinder benzinemotoren en de vierclinder diesel moet deze variant echter ontberen.

Vooral de diesel blijkt een aangename aandrijver te zijn. De direct ingespoten ”common rail” 2,0 liter viercilinder dieselmotor (vanaf 70.000 gulden) is niet alleen stil, maar beschikt met een maximumvermogen van 85 kW/115 pk en een maximumkoppel van 260 Nm tevens over voldoende spierballen. De 110 kW/150 pk leverende 2,0 liter zescilinder (vanaf 71.000 gulden) valt in dat opzicht wat tegen. De machine draait zeer fraai zijn rondjes, maar kan zich niet aan de indruk onttrekken over net even te weinig potentieel te beschikken. De 130 kW/177 pk leverende 2,5 liter V6 (vanaf 89.000 gulden) komt ongetwijfeld aan deze wensen tegemoet.

Straffere vering
De Rover 75 is eerst en vooral een comfortmachine. De wagen is zeer comfortabel geveerd en voelt daarbij zelfs wat looiïg aan. Naar mijn smaak had Rover de 75 best van een straffere vering mogen voorzien, zodat de wagen niet alleen meer wegdekinformatie doorseint, maar tevens een minder nadrukkelijke overhelneiging vertoont. Bovendien zou de besturing wel wat gevoeliger mogen zijn.

Voor het overige rijdt de Rover 75 zonder meer uitstekend. De uitrusting van de wagen is dik voor de bakker. Standaard is de auto voorzien van abs, elektronische remkrachtverdeling, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, elektrisch bedienbare voorramen en buitenspiegels, lederen stuurwiel, alarm met afstandsbediening en een audiosysteem. De Rover 75 Club vergt een meerprijs van 5000 piek en voegt daar automatische klimaatregeling, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare achterramen en velours bekleding aan toe. De door de 2,5 liter V6 aangespoorde Rover 75 is alleen als Sterling leverbaar en is dan bovendien voorzien van lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, mistlampen in de voorbumper en verchroomde buitenspiegels.