Auto

Euronozzle

Nog dit jaar wordt een nieuw, uniform autogas-vulsysteem voor heel Europa ingevoerd.

De introductie maakt een einde aan het gedoe met vulverloopnippels. Tot de invoering van de nieuwe Euronozzle is besloten door de AEGPL, de Europese associatie van de autogasindustrie. Voor personenauto's is gekozen voor een vulsysteem dat in de chemische industrie al langer wordt gebruikt, het zogenaamde Groove-systeem. Hierbij is geen sprake van schroef- of bajonetkoppeling, ook is er geen extra handeling nodig, zoals bij het vastklemmen van de nozzle. De Euronozzle kan met één hand worden aangesloten op de vulaansluiting in de auto, de zogenaamde connector. Het tanken van autogas wordt daarmee voor de consument een stuk gemakkelijker. In juli 1999 begint het ombouwen van alle autogaspompen in Nederland en in de rest van Europa. Vanaf het moment van invoering van de Euronozzle worden ook alle auto's waarbij een gasinstallatie wordt ingebouwd, in heel Europa voorzien van de bijbehorende Euroconnector. Een belangrijk aspect aan deze ontwikkeling is de productie van af-fabriek-gasinstallaties. Autofabrikanten als Peugeot, Citroën, Renault, Ford, General Motors en Volvo zullen binnenkort overgaan tot montage van de Euroconnector in hun af-fabriek-lpg-auto's. Dit heeft mede te maken met het feit dat de typegoedkeuring voor af-fabriek-lpg-auto's vanaf dit jaar voor heel Europa geldig is. Hierdoor kunnen de autofabrikanten hetzelfde autogassysteem gebruiken voor alle Europese landen, waarbij ze ook geen rekening hoeven te houden met verschillende vulsystemen. De Euronozzle vervangt de drie gangbare tanksystemen voor autogas die momenteel in de diverse landen worden gebruikt: de bajonetsluiting, de Italiësluiting en de Europasluiting. Daarmee is de Europeaan die met de auto de grens overgaat, verplicht om minstens één vulverloopnippel in het dashboardkastje te hebben liggen. Voorlopig blijft deze onhandige situatie even voortbestaan, omdat veel auto's nog zijn uitgerust met de (voor Nederland gebruikelijke) bajonetsluiting. Om deze automobilisten tegemoet te komen worden bij alle tankstations die zijn omgebouwd naar de Euronozzle, verloopnippels beschikbaar gesteld. De verwachting is echter dat binnen enkele jaren het grootste deel van de bajonetsluitingen van de Nederlandse markt is verdwenen. Dit zal enerzijds gebeuren via natuurlijk verloop, anderzijds wordt ook verwacht dat veel (vooral jonge) auto's worden omgebouwd van bajonetconnector naar Euroconnector.