Auto

De nieuwste topper van de Ster

Door Arno Witvliet
De mastodont van weleer is dood en begraven. De herinnering aan het veelgeprezen en evenzoveel verguisde Germaanse symbool van macht en kapitalisme slijt per kilometer. Achter het stuurwiel van de nieuwste editie Mercedes-Benz S-klasse worden immers hoegenaamd alle automobiele behoeften bevredigd. In dat opzicht resteert uw verslaggever slechts één enkele wens: een ruimschoots toereikend batig saldo om hem te kunnen betalen.

De nieuwe S-klasse van Mercedes-Benz dwingt onmiskenbaar een respect af voor zijn makers. De auto getuigt immers niet alleen van een drang naar technische innovatie en topkwaliteit, maar eveneens van een goed verstaan der geschiedenis. Mercedes-Benz heeft lering getrokken uit het verleden zonder zijn legendarische streven naar de hoogste graad van perfectie te beteugelen. Die combinatie heeft geleid tot een bewonderingswaardige auto.

De nieuwste S-klasse markeert als vanouds de top. Mercedes-Benz heeft zich daartoe ook min of meer verplicht. De geachte clientèle verwachtte overigens niet anders, want eerdere versies van de S-klasse genoten bij hun debuut immers eenzelfde status. Nieuw is echter dat de nieuwe S-klasse simpelweg een beeldschone creatie is. Althans in mijn ogen. Hoewel smaken verschillen, zijn vriend en vijand het eens dat de nieuweling van veel meer smaak getuigt dan zijn wanstaltig geproportioneerde voorganger. De afkeurende geluiden die bij diens debuut de kop opstaken, zijn inmiddels dan ook verstomd.

De nieuweling getuigt van een natuurlijke schoonheid waarin elegantie en harmonie om voorrang strijden. De S-klasse imponeert zonder imposant te zijn en dwingt respect af zonder zich van machtsvertoon te bedienen. Het ontwerp kan dan ook zonder meer als geslaagd beschouwd worden. Het nieuwe topmodel van Mercedes-Benz oogt niet alleen minder uit de kluiten gewassen dan zijn voorganger maar is dat ook daadwerkelijk. Desondanks is er sprake van gezichtsbedrog. De auto lijkt veel kleiner dan zijn voorganger. In werkelijkheid zijn de verschillen minder groot. De nieuwste topper van de Ster is 7,5 centimeter korter, 3 centimeter smaller en 4 centimeter lager en kenmerkt zich derhalve nog altijd door weinig bescheiden buitenmaten.

Dubbele beglazing
Onder de motorkap van de afgevaardigde testwagen draait de minstvermogende aandrijfbron uit de beschikbare reeks haar rondjes. De 3,2 liter achttienkleps zescilinder benzinemotor levert echter een heel verdienstelijk maximumvermogen van 165 kW/224 pk bij 5600 tpm. Het maximumkoppel is vastgesteld op een evenmin flauwe 315 Nm tussen 3000 en 4800 tpm. De prestaties liegen er dan ook niet om. De 1770 kilogram zware Duitser speert in 8,4 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en geeft er niet eerder de brui aan dan dat de snelheidsmeter de hier te lande hoogst illegale topsnelheid van 238 km/h aangeeft.

Het aggregaat is echter niet alleen krachtig maar tegelijkertijd buitengewoon geciviliseerd. De motor houdt zich niet alleen zeer gedeisd, maar ook het gedruis der wind is door de dubbele beglazing niet of nauwelijks waarneembaar. Mercedes-Benz heeft de inzittenden zo goed van geluidshinder weten te vrijwaren dat de banden feitelijk als de enige rustverstoorders kunnen worden aangewezen. Van rumoer is echter geen sprake. Het rubber is hoorbaar doordat andere potentiële onruststokers buitengewoon knap zijn uitgebannen.

Het brandstofverbruik blijft, gezien de omvang en het gewicht van de Duitse topper, met een gemiddeld resultaat van 1 op 7,8 alleszins binnen de perken.

Luchtvering
De nieuwe Mercedes- Benz S 320 rijdt als een droom. De auto is daarbij eerst en vooral zeer comfortabel geveerd. De luchtvering weet uitmuntend raad met de verwerking van allerhande oneffenheden en laat de inzittenden vrijwel onwetend over de conditie van het wegdek. De bestuurder wordt via het stuurwiel wel van een en ander op de hoogte gesteld. De besturing seint een prima dosis informatie door, maar de wielen zouden naar mijn smaak wel wat directer op stuuruitslagen mogen reageren.

De uit de kluiten gewassen S 320 voelt overigens geenszins log aan en laat zich opvallend rap door een curve sturen. Zeker wanneer de adaptieve vering in de meest stugge stand staat, is de S-klasse voor geen kleintje vervaard. De wagen helt dan wel wat meer dan normaal over, van onderstuur is echter hoegenaamd geen sprake. Wanneer de bestuurder in de bocht het gaspedaal laat opkomen, duwt de achterzijde van de auto zich heel beheerst naar buiten. Tot een oncontroleerbare dosis overstuur is de kolos niet of nauwelijks te verleiden.

Blaasbalgjes
De standaard aanwezige veelomvattende elektronische reddingsbrigade roept de bestuurder zeer bijtijds tot de orde en compenseert met verve diens fouten. Zo is de auto niet alleen voorzien van de obligatoire airbags, een viertal sidebags en het eveneens min of meer vanzelfsprekende abs, maar bovendien van een automatische slipregeling (ASR), een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) en last but not least van twee windowbags.

Het interieur vereist een diepgaande studie teneinde de werking van alle knopjes en hendels te doorgronden. Het aantal functies en mogelijkheden is immers legio en Mercedes-Benz lijkt werkelijk overal diep over te hebben nagedacht. Zo worden de functies met betrekking tot muziek, navigatie, telefoon en televisie aangestuurd via het centraal in het middenpaneel opgenomen COMAND-systeem, dat overigens in de S 320 tegen meerprijs wordt geleverd. De achtcilinderuitvoeringen zijn standaard met deze voorziening uitgerust.

Ook de stoelen getuigen van technische creativiteit. De zitting is niet alleen in hoogte en hoek verstelbaar, maar zelfs in lengte. Elektronische blaasbalgjes vormen de stoel naar het postuur. Verder zijn de stoelen niet alleen elektronisch te verwarmen maar tevens te ventileren. De zetels zijn daartoe overtrokken met geperforeerd leer. Het is welhaast vanzelfsprekend dat de stoelen én de achterbank elektrisch verstelbaar zijn. Voorin kunnen de gekozen zitposities alsmede de spiegelinstellingen in een geheugen worden opgeslagen. Het resultaat van al deze spitsvondigheden is fantastisch. Zowel het lijf als de leden worden uitmuntend ondersteund, waardoor de S-klasse een langeafstandsloper in optima forma is.

De beschikbare ruimte voor hoofd en benen is zowel voor- als achterin ruimschoots toereikend, al valt de hoeveelheid beenruimte achterin ten opzichte van zijn voorganger wat tegen. De bagageruimte is met een inhoud van 500 liter echter slechts gemiddeld van omvang.

Uitrusting
De S-klasse is een peperdure auto met een pakket standaarduitrustingselementen die de auto aan zijn stand verplicht is. Zo heeft de S 320 een alarminstallatie, een bijzonder fijn schakelende vijftraps automatische transmissie, cruise control, lichtmetalen velgen, lederen bekleding, audiosysteem met 10 luidsprekers, boordcomputer, regensensor en dubbele beglazing. Verder staat de auto bol van de meest uiteenlopende elektrisch aangestuurde voorzieningen.

Desondanks is het niet eens moeilijk de totale aanschafprijs van de auto met pakweg 30 mille omhoog te schroeven. De lijst met meeruitvoeringen vermeldt immers aantrekkelijke opties zoals Park Tronic Systeem (PTS), telefoon, COMAND, gasontladingslampen, de beschreven comfortstoelen met de zogenaamde Multi Contour-leuning, koelbox, Bose Soundsystem, cd-wisselaar en metallic lak. Dat de meerprijzen voor een en ander gepeperd zijn, behoeft geen betoog. Wie een S 320 overigens een beetje ondermaats acht, kan voor bedragen die de grens van 200.000 gulden ver overschrijden een door een achtcilinder voortgedreven S 430 of S 500 in eigendom verwerven. De uitrusting van deze wagens omvat standaard overigens wel een aantal interessante zaken die op de S 320 enkel tegen meerprijs worden geleverd. Voor wie geld helemaal geen rol van betekenis meer speelt, brengt Mercedes-Benz in de loop van het jaar de nuchter beschouwd totaal overbodige twaalfcilinder S 600 op de markt.

Torenhoge aanschafprijs
Mercedes-Benz heeft met de S-klasse opnieuw de top van het topsegment weten te bereiken. Dat is een prestatie van formaat, die echter in het licht van een torenhoge aanschafprijs beschouwd dient te worden. De autofabrikant biedt zijn klanten momenteel het beste van het beste aan en heeft met de nieuwe S-klasse de concurrentie overtuigend op afstand weten te zetten. Feitelijk valt de auto enkel de niet alleen relatief, maar ook absoluut hoge prijsstelling aan te rekenen. Het zeer welgestelde deel der mensheid dat zich een dergelijk vervoermiddel kan veroorloven, behoeft zich echter meestentijds niet meer te bekommeren over hun bestedingsmogelijkheden. Geld is er immers genoeg en dus vormt ook de prijs geen probleem. Het door Mercedes-Benz verwachte succes zal dan ook niet uitblijven.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 3199 cc; maximumvermogen: 165 kW/224 pk bij 5600 tpm; maximumkoppel: 315 Nm tussen 3000 en 4800 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 8,4 seconden; topsnelheid: 238 km/h.

Maten
Lengte: 5038 mm; breedte: 1855 mm; hoogte: 1444 mm; gewicht: 1770 kilogram; houderschapsbelasting:
ƒ 489 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 500 liter; brandstoftank: 88 liter.

Prijs
Mercedes Benz S 320:
ƒ 187.000

Positief
+ geluidsniveau
+ comfort
+ weggedrag
+ uitrusting

Minpunten
-prijsstelling  

Alternatieven

Audi A8 3.7 Pro Line Exclusive:
ƒ 190.900


BMW 735i Executive:
ƒ 187.300


Jaguar XJ8 4.0 Sovereign:
ƒ 183.000