Auto

Rekeningrijden

Automobilisten die weinig in de Randstad komen, gaan er bij de invoering van rekeningrijden waarschijnlijk enkele tientjes op vooruit. Dat valt af te leiden uit cijfers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het kabinet wil in 2001 rekeningrijden in de Randstad invoeren. Automobilisten die langs heffingspunten rijden, betalen in de ochtendspits (tussen 6.00 en 10.00 uur) vijf tot zeven gulden per keer. Het heffingengebied wordt aan de zuidkant begrensd door de Waal en loopt aan de westkant tot Veenendaal. Voorlopig rekent het ministerie op jaarlijks 80 miljoen passages in de Randstad, goed voor 400 miljoen gulden aan inkomsten. Daar staat 120 miljoen gulden aan exploitatiekosten tegenover. Het kabinet heeft nog niet besloten hoe de 280 miljoen gulden aan netto-inkomsten aan de burgers worden teruggegeven. Verkeer en Waterstaat onderzoekt of het geld kan worden teruggesluisd via de motorrijtuigenbelasting. De circa 5,8 miljoen Nederlandse automobilisten ontvangen dan een aanslag die gemiddeld bijna vijftig gulden lager uitpakt dan nu.