Auto

Space Wagon stelt niet teleur

Door Arno Witvliet
Jarenlang boekte de Mitsubishi Space Wagon succes als een weinig geraffineerde maar scherp geprijsde zevenzitter. Mitsubishi hoopt dat succes te prolongeren maar dan anders. De nieuwe Mitsubishi Space Wagon biedt veel meer waar voor veel meer geld.

Boudewijn Finson, de energieke vice-president van Mitsubishi Motor Sales Nederland, wond er tijdens de introductie van de nieuwe Space Wagon geen doekjes om. De nieuwe Space Wagon wordt geacht dit jaar 1100 landgenoten voor zich te winnen tegen de 1000 eenheden die Mitsubishi vorig jaar van de huidige generatie wist te slijten. Deze laatste blijft echter nog een tijdje leverbaar tegen een prijs van 49.995 gulden, pakweg 7500 piek minder dan voor de nieuwe moet worden uitgeteld. Mitsubishi zelf vindt dit kennelijk ook een stevig prijsverschil, zodat de huidige generatie Space Wagon dienstdoet tot de komst van een nieuwe editie van de Space Runner. Finson denkt dit jaar nog 400 'oude' Space Wagons de markt in te kunnen drukken.

De Mitsubishi Space Wagon doet nog altijd denken aan een kruisbestuiving tussen een multi purpose vehicle en een stationwagen. De auto is immers minder hoog dan de doorsnee MPV, maar biedt in tegenstelling tot de meeste stationwagens plaats aan zeven personen. Ten opzichte van zijn voorganger ziet de nieuweling er onmiskenbaar beter uit. De auto heeft door de toegenomen buitenmaten niet alleen meer body gekregen, maar ziet er dankzij de strakke en stoere vormgeving behoorlijk onverschrokken uit. Bij een dergelijke uitstraling past natuurlijk een dito krachtbron. Mitsubishi stelt wat dat betreft geenszins teleur.

Comfortabel
Onder de motorkap huist een fonkelnieuwe direct ingespoten benzinemotor. De krachtbron telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,4 liter en levert een maximumvermogen van 110 kW/150 pk bij 5500 tpm. De hoeveelheid trekkracht is met een piek van 225 Nm bij 3500 tpm eveneens lang niet misselijk, zodat het geen verbazing zal wekken dat de Space Wagon prima van zijn plaats komt. Zo speert de Japanse multizitter in 10,7 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en houdt de wagen tot diens topsnelheid van 190 km/h de vaart erin. De machine is niet alleen soepel en krachtig maar imponeert bovendien door de rustige en fraaie wijze waarop een en ander geschiedt.

Verder kunnen de rijvaardigheden van de Space Wagon de toets der kritiek goed doorstaan. De wagen is niet alleen erg comfortabel maar stelt in snel genomen bochten evenmin teleur. De auto blijft lang neutraal en vertoont geen overmatige overhelneigingen. Verder stuurt de auto heel behoorlijk, al zou iets meer gevoel welkom zijn.

Eén uitvoering
Binnen is het goed toeven in de Mitsubishi Space Wagon. Hoewel het interieur wat minder 'spacy' is dan dat van de Renault Espace en de Peugeot 806, kunnen de voorpassagiers en de middenzitters letterlijk en figuurlijk prima uit de voeten. De tweede zitrij is daarbij over een lengte van 180 mm verstelbaar. De achterste stand van de middenrij levert echter problemen op voor de passagiers op de derde rij. Van ruimte voor benen en voeten kan daar dan niet echt meer sprake zijn.

De Mitsubishi Space Wagon kampt verder met hetzelfde probleem als de meeste MPV's. Het is keer op keer kiezen tussen ofwel zeven personen en nauwelijks bagageruimte ofwel vijf personen en genoeg bagageruimte, uitzonderingen als de Chrysler Grand Voyager en de Renault Grand Espace daargelaten. De Space Wagon biedt bij volle bezetting slechts beladingsvolume voor 240 liter. Desgewenst is de laadruimte door het verwijderen van de achterste stoelen en het opklappen van de middenbank uit te breiden tot 1390 liter.

Mitsubishi levert de Mitsubishi Space Wagon slechts in één uitvoering en met één krachtbron. De Space Wagon GLX telt naar keuze standaard zes of zeven zitplaatsen, die overigens met een foeilelijke en oubollige bekledingsstof zijn overgetrokken. In het eerste geval is de auto op de middenrij uitgerust met twee stoelen met armleuningen en in het laatste geval met een driezitsbank. Verder is de Space Wagon standaard uitgerust met airconditioning, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, dakrails, een afdekzeil voor de bagageruimte, centrale vergrendeling met afstandsbediening en nog veel meer. De optielijst blijft beperkt tot metallic lak, automatische transmissie, abs in combinatie met sidebags en een navigatiesysteem. De Mitsubishi Space Wagon is leverbaar vanaf 57.445 gulden en zal in ons land tijdens de AutoRAI 1999 debuteren.