Auto

Groter, sneller, beter afgewerkt

Door Arno Witvliet
Klein maar dapper. De Cuore is niet meer weg te denken uit het leveringsprogramma van Daihatsu. Inmiddels beleeft het kittige karretje alweer zijn negentiende levensjaar. Groter en sneller dan ooit staat de Cuore in zijn nieuwste gedaante gereed om er weer een aantal jaren flink tegenaan te gaan. Een speurtocht naar de deugden en ondeugden van een kleine rakker.

Daihatsu heeft een naam hoog te houden als fabrikant van compacte automobielen. Al meer dan negentig jaar legt de Japanse producent zich toe op de vervaardiging van de kleintjes onder de vierwielers. En met succes, zo blijkt uit de verkoopcijfers. In de loop der jaren vonden pakweg zo'n 4 miljoen Cuores hun weg naar een eigenaar. Bovendien heeft het Japannertje het tot marktleider weten te schoppen in het segment der mini's. Daihatsu is met wagens zoals de Gran Move en de Applause overigens ook actief in hogere segmenten, maar heeft daar, evenals concurrent Suzuki, nooit echt potten kunnen breken. Het 'goedkope' imago lijkt het merk in dit verband parten te spelen.

Het kleintje is aangekomen. De nieuwe Cuore is zomaar een stuk langer en breder geworden. In de lengte scheelt dat ineens 10 centimeter, terwijl de Cuore tegelijkertijd 8 centimeter breder werd. Een en ander wil niet meteen zeggen dat de Cuore nu een uit de kluiten gewassen auto is, maar de toegenomen buitenmaten doen de Japanner onmiskenbaar goed. De Cuore ziet er in zijn meest actuele verschijning simpelweg parmantig uit en laat niet langer de ietwat benepen indruk op het netvlies achter die het vorige model kenmerkte. Vooral de voorzijde ziet er erg volwassen en zelfs een beetje stoer uit. De achterzijde oogt daarentegen fatsoenlijk, maar is tegelijkertijd wel erg braaf. In zijn totaliteit beschouwd is de Cuore echter een alleszins acceptabel vormgegeven auto. Met de toegenomen buitenmaten steeg natuurlijk ook het gewicht. De wijzer van de weegschaal slaat nu 80 kilogram meer uit en geeft 695 kilogram aan voor een driedeurs handgeschakelde Cuore.

Niet sloom
Daihatsu stuurde de Cuore niet alleen langs de plastisch chirurg maar liet de auto tevens in een sportschool op krachten komen. Zijn inspanningen aldaar bleven niet zonder resultaat. De drie zuigers in het motorblokje werden vergroot en zijn tezamen nu goed voor een inhoud van 1,0 liter. Het maximumvermogen bedraagt 40 kW/55 pk bij 5200 tpm, terwijl het maximumkoppel van 88 Nm bij 3600 tpm via de voorwielen op het asfalt wordt gebracht.

De oplettende en terzake geïnteresseerde lezer zal deze gegevens wellicht in verband brengen met de eerder in deze kolommen besproken Daihatsu Sirion, die inderdaad door precies dezelfde krachtbron wordt aangespoord. De prestaties vallen voor deze klasse in het geheel niet tegen. Daihatsu meldt dat de Cuore in 12,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h accelereert en dat een topsnelheid van 140 km/h tot de mogelijkheden behoort. De Cuore is dan ook zeker geen slome duikelaar. Het driecilindermotortje snort met bijzonder veel genoegen naar hogere toerentallen en zorgt daarbij dat de voorwielen voldoende snel ronddraaien. De Cuore voelt bij lage snelheden lekker kwiek aan en kan in het stadsgewoel prima meekomen. Op snelwegen toont de Japanner overduidelijk zijn kortademigheid en maakt dan meer lawaai dan comfortabel is. Kortom, de Cuore voelt zich het lekkerst in de stad en daar hoort hij dan ook thuis.

Bij de benzinepomp komt zijn trotse bezitter overigens stukken minder goedkoop weg dan de fabrikant beloofd. Gemiddeld klokte de Cuore elke 14,6 kilometer een litertje naar binnen, terwijl de fabrikant een gemiddeld verbruik van 1 op 20 in het vooruitzicht stelt.

Hard geveerd
Het weggedrag van de Cuore geeft meer aanleiding tot gemopper mijnerzijds. Het onderstel laat niet alleen behoorlijk van zich horen wanneer er grotere oneffenheden opdoemen, maar reageert dan tevens nogal bokkig op deze tuchtiging. De Cuore scoort daarom niet echt overtuigend als comfortabele mini. Het wagentje is daarvoor simpelweg te hard geveerd.

Verder valt op dat de Cuore niet al te zelfverzekerd de hoek omstuift. De voorwielen reageren wat nerveus wanneer een forse dosis onderstuur de kop opsteekt. Onveilig wordt het echter niet, want het terugnemen van gas corrigeert in dit verband veel, zo niet alles. Verder valt op dat de Cuore indirect stuurt, zodat er een behoorlijke stuuruitslag noodzakelijk is om de Cuore van richting te doen veranderen. De besturing is overigens niet bekrachtigd en vereist bij parkeersnelheden behoorlijk veel kracht. Verder gaat een en ander voldoende licht en wordt daarbij in voldoende gevoel voorzien.

De remmen kunnen de toets der kritiek ruimschoots doorstaan. Tegen de zeer redelijker meerprijs van 1495 gulden levert Daihatsu een antiblokkeersysteem. Twee airbags behoren zelfs tot de standaarduitrusting van de Cuore. Hulde!

Bijdetijdse indeling
Daihatsu heeft behoorlijk wat werk gemaakt van het interieur. De Cuore overweldigt de inzittenden dan ook geenszins met het gevoel van armoede dat nogal eens met het bezit van een kleintje gepaard gaat. Hoewel het dashboard er naar goede Japanse traditie weer ontzettend grauw en grijs uitziet, heeft Daihatsu stevige materialen gebruikt die niet alleen goed in elkaar zijn gezet maar het geheel ook een moderne look verschaffen. De indeling is eveneens bijdetijds en laat dan ook nauwelijks iets te wensen over.

De doos met de knopjes voor de elektrische raambediening die domweg tegen de binnenzijde van het portier is geplaatst, is een afknapper. Feitelijk gezien is het wel de meest voor de hand liggende locatie, maar de door Daihatsu gekozen oplossing is niet alleen een stilistische misser maar tevens een potentiële verbrijzelaar van de linker knieschijf van langbenigen. Deze groep zal trouwens niet echt zitten te wachten op een langdurige relatie met de compacte Japanner. Want toegenomen buitenmaten of niet, een ruimtewonder zal dit slag auto's wel nooit worden. Voorin is het op de overigens keurige meubeltjes voor niet al te lange mensen redelijk uit houden, maar de achterbank is eigenlijk enkel geschikt voor het transport van baby's, peuters en kleuters. De bergruimte van de Cuore heeft een inhoud van 155 liter.

Uitrusting
Daihatsu vaardigde voor deze test een Cuore RTi af, die als topper van de reeks heel fraai in de standaardspulletjes stak. Dat neemt niet weg dat de basisuitvoering STi met een aanschafprijs van 15.995 gulden er al best mag zijn. Standaard is deze versie immers voorzien van de eerder gememoreerde airbags, dashboardkastje met klep, getint glas, kaartenvakken in beide portieren, opbergvak achter de leuning van de bestuurdersstoel, in carrosseriekleur gespoten bumpers, spatlappen voor en achter en een dagteller.

Niveau XTi vergt een meerprijs van 1500 piek en voorziet voor die munten in zaken zoals een afdekplaat voor het reservewiel, antiverblindingsbinnenspiegel, bekerhouders, gescheiden neerklapbare achterbank, hoedenplank, speakers voorin, achterruitenwisser, dakantenne en wieldoppen.

De duurste versie RTi verlaat vanaf 19.195 gulden de showroom en is dan standaard uitgerust met centrale portiervergrendeling, deurbekleding met stofinleg, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, klokje, toerenteller, van binnenuit te ontgrendelen achterklep en benzineklepje en vertraagde uitschakeling van de binnenverlichting.

Prijsvechten
Daihatsu neemt sinds jaar en dag een sterke positie in segment van compacte auto's in en zal met de nieuwe Cuore opnieuw een flink stuk uit de koek weten te bijten. De nieuweling is ten opzichte van zijn voorganger immers aanzien verbeterd. De Cuore is niet alleen groter en sneller maar ook veiliger en beter afgewerkt. Een en ander zal ongetwijfeld veel mensen over de streep trekken om een Cuore aan te schaffen.

Toch is de leidinggevende positie van de Cuore niet langer onbetwist. Grote volumemerken zoals Volkswagen, Ford, Fiat, Opel en Renault hebben reeds een serieuze poging ondernomen of staan op het punt dat te doen om dit voor hen onontgonnen segment te bewerken. Auto's zoals de Ford Ka en de Seat Arosa zijn weliswaar wat duurder dan de Cuore, maar vertegenwoordigen tegelijkertijd veel meer auto. De Daihatsu Cuore moet daarom eerst en vooral op de aanschafprijs met deze nieuwe uitdagers concurreren. Bij Daihatsu weten ze er overigens alles van. Het prijsvechten hebben ze daar sinds jaar en dag in de vingers.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 989 cc; maximumvermogen: 40 kW/55 pk bij 5200 tpm; maximumkoppel: 88 Nm bij 3600 tpm; acceleratie 0 100 km/h: 12,8 seconden; topsnelheid: 140 km/h.

Maten
Lengte: 3410 mm; breedte: 1475 mm; hoogte: 1420 mm; wielbasis: 2345 mm; banden: 155/65 R 13; gewicht: 695 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 78 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 155 liter; brandstoftank: 40 liter.

Prijs
Daihatsu Cuore 1.0 Rti : ƒ19.195

Positief
+ prestaties
+ afwerking
+ airbags standaard

Minpunten
- besturing
- stugge vering
 

Alternatieven

Ford Ka 1.3 d'Eco:
ƒ 19.995


Seat Arosa 1.0:
ƒ 19.995


Fiat Seicento Sporting:
ƒ 20.950