Auto

Citroën Xantia weer bij de tijd

De Citroën Xantia is inmiddels al weer ruim vijf jaar onder ons. Begin vorig jaar achtte de fabrikant de tijd rijp voor een cosmetische update. Sinds kort is er bovendien een direct ingespoten dieselaggregaat actief onder de met de “double chevron” gemerkte motorkap. Een hernieuwde kennismaking mocht dan ook niet uitblijven.

De restyling in het begin van het zojuist verstreken jaar heeft de Xantia bijzonder veel goeds gebracht. De oorspronkelijke smalle koplampen, die de Xantia naar mijn smaak een wat ielig smoeltje verschaften, zijn vervangen door kloekere exemplaren. De motorkap werd verder wat gewelfder vormgegeven en de voorheen separaat gemonteerde grille werd als verlengstuk in de motorhuif geïntegreerd. Bovendien kreeg de Xantia witte knipperlichtglazen in de achterlichtunits.

Citroën heeft haar toevlucht dan ook niet gezocht in schokkende ingrepen. De Xantia is desalniettemin weer helemaal van deze tijd. Ook het interieur viel ten prooi aan de vernieuwingsdrift van Citroëns vormgevers. Zo werd de karakteristieke maar zinloze stang voor de passagiersstoel verruild voor een airbag. En daarmee was de kous af voor Citroën. Niet het vele is goed maar het goede veel, zo hebben ze in Frankrijk ongetwijfeld gedacht.

HDi-motor
De introductie van een fonkelnieuwe, direct ingespoten 2,0 liter dieselmotor, die met assistentie van een turbocompressor een maximumvermogen van 80 kW/110 pk bij 4000 tpm en een maximumkoppel van 250 Nm bij 1750 tpm levert, is dan ook zonder twijfel een groter nieuwsfeit. Tot voor kort leverde Citroën, evenals Peugeot dat tot hetzelfde concern behoort, in weerwil van de tijdgeest haar personenwagens enkel met indirect ingespoten dieselmotoren. Direct ingespoten dieselmotoren beloofden immers een aantal jaren geleden al de krachtbron van de toekomst te worden. Citroën heeft lang op zich laten wachten maar komt nu wel met de nieuwste inzichten op de proppen.

Het computergestuurde systeem van de HDi-motor bestaat uit een inspuitpomp die onder zeer hoge druk een gemeenschappelijke drukbuis (common rail) met vier injectoren voedt. Iedere injector wordt uiteraard elektronisch aangestuurd. Doordat de injectoren ieder apart worden aangestuurd, kan heel nauwgezet het gewenste mengsel worden gecreëerd zodat een nagenoeg ideaal verloop van de verbranding mogelijk wordt gemaakt.

Hoe bevalt een en ander nu in de praktijk? Heel best, zo kan na een weekje geconcludeerd worden. De HDi-krachtbron is goed bij de pinken en met uitzondering van de beruchte koude start weldadig stil. Enkel bij accelereren verraadt de motor zijn voorkeur voor dieselolie, maar bij constante snelheden is de machine niet van een benzinemotor te onderscheiden. Met het oor althans, want de HDi-motor kenmerkt zich natuurlijk wel door de bekende deugden en ondeugden van een geblazen dieselmotor. Zo is er beneden de 1500 tpm nauwelijks energie te bespeuren. Zodra de wijzer van de toerenteller deze waarde echter passeert, wordt de trekkracht echter vliegensvlug opgebouwd. De Xantia laat zich dankzij het hoge koppel dat bij lage toerentallen beschikbaar is, schakellui berijden. En over het prestatiepotentieel behoeft evenmin gemopperd te worden. De Xantia HDi accelereert in 12,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en weet uiteindelijk een topsnelheid van 191 km/h te bereiken. Bij het benzinestation weet de Xantia HDi zijn chauffeur eveneens met een gevoel van tevredenheid te vervullen. Een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 15,2 is simpelweg een fraai resultaat.

Veersysteem
De Xantia beschikt naar goede Citroën-traditie over een hydropneumatisch veersysteem. Dat dit principe nog altijd hoogst actueel is, wordt door de Xantia overtuigend bewezen. De Fransoos glijdt over slecht wegdek als een bal over een biljartlaken. De inzittenden worden daarbij vrijwel geheel gevrijwaard van informatie over de toestand van het wegdek. Dat een comfortmachine als de Xantia wat minder hoge ogen gooit op het onderdeel bochtgedrag, zij hem van harte vergeven. Kopers van een Citroën kopen hun wagen immers niet om hem zo hard mogelijk door een curve te jagen, bezitters van de fenomenale Xantia Activa uitgezonderd.

Goedkoop is de Citroën Xantia HDi helaas niet. De wagen moet in de goedkoopste uitvoering al 59.740 gulden opbrengen en is dan standaard voorzien van abs, airbags, sidebags en airconditioning. De 68.140 gulden kostende Xantia HDi Exclusive voorziet bovendien in onder andere een nog intelligenter veersysteem, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen achter, regensensor en mistlampen in de voorbumper. Beide versies zijn overigens tegen meerprijs van 1800 gulden ook als Break leverbaar.